arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۷۱۹۸
تاریخ انتشار: ۰۵ : ۱۰ - ۱۴ شهريور ۱۳۹۰

گزارش خراسان از سانحه هوايي در فرودگاه مشهد

ترکيدن لاستيک هواپيماي ايرباس در فرودگاه مشهد، سانحه هوايي ديگري را رقم زد و خسارت مالي زيادي به بار آورد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
ترکيدن لاستيک هواپيماي ايرباس در فرودگاه مشهد، سانحه هوايي ديگري را رقم زد و خسارت مالي زيادي به بار آورد.


به گزارش انتخاب به نقل از خراسان، اين حادثه ساعت ۲۳:۴۷ در باند دوم فرودگاه شهيد هاشمي نژاد مشهد هنگامي رخ داد که پرواز شماره ۶۱۳ شرکت هواپيمايي ماهان با ۲۴۰ مسافر و ۱۷ خدمه در فرودگاه به زمين نشست اما هنگام دور زدن روي باند، يکي از چرخ هاي هواپيما با موانع حاشيه باند که براي کنترل هواپيماهاي نظامي نصب شده است برخورد کرد.

در پي اين حادثه لاستيک هواپيما ترکيد و دماغه آن بر اثر اصابت با زمين دچار خسارت فراواني شد. اين حادثه همچنين موجب آتش گرفتن خار و خاشاک حاشيه باند شد و مسافران اين پرواز دچار وحشت و اضطراب شدند.

گزارش خراسان حاکي است: در اين سانحه هوايي ۹ نفر از مسافران که دچار استرس و صدمات جزئي شده بودند به صورت سرپايي توسط امدادگران اورژانس در درمانگاه فرودگاه مداوا و ۳ تن ديگر نيز به بيمارستان هاي امام رضا(ع) و شهيد کامياب منتقل شدند.

رئيس مرکز حوادث و فوريت هاي پزشکي مشهد در اين باره به خراسان گفت: حادثه هوايي ساعت ۲ دقيقه بامداد روز گذشته از طريق کارکنان فرودگاه به مرکز فوريت هاي پزشکي اعلام شد که بلافاصله ۴ دستگاه آمبولانس به محل اعزام و در کمتر از ۱۰ دقيقه «اتاق بحران» در دانشگاه علوم پزشکي تشکيل شد.

دکتر رضا وفايي نژاد افزود: گرچه اين حادثه تلفات جاني نداشت اما در عين حال بيمارستان هاي مشهد به حالت آماده باش درآمدند تا در صورت بروز حادثه احتمالي همه امکانات براي امدادرساني مهيا باشد.

وي تصريح کرد: در اين سانحه ۹ تن از مسافران که دچار صدمات جزئي شده بودند در درمانگاه فرودگاه مداوا و ۳ خانم که ۲ تن از آنان دچار مشکل قلبي بودند و ديگري از ناحيه پا مصدوم شده بود به مراکز درماني منتقل شدند.

وي در پاسخ به اين سوال که شنيده شده دکتر رضايي دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام که در هواپيما حضور داشته نيز مصدوم شده است گفت: وي در سلامت کامل به سر مي برد و ممکن است مانند بقيه مسافران دچار استرس شده باشد اما مصدوم نشده است.

طاهري مسئول روابط عمومي معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکي مشهد نيز گفت: ۳ مصدوم سانحه هوايي مشهد که به بيمارستان هاي امام رضا(ع) و امدادي مشهد اعزام شده بودند، ساعاتي بعد و پس از انجام مداوا از مراکز درماني ترخيص شدند و هيچ مصدومي در مراکز درماني مشهد بستري نيست.

وي افزود: با آن که در اين حادثه فقط تعداد بسيار اندکي از مسافران دچار صدمات جسمي و روحي شدند اما نيروهاي امدادي با تمام امکانات در محل حضور يافتند و مراکز درماني نيز به حالت آماده باش درآمدند که خوشبختانه آسيب جدي به مسافران وارد نشد.

روابط عمومي سازمان آتش نشاني مشهد نيز به خراسان اعلام کرد: پس از گزارش حادثه از طريق شبکه بي سيم و درخواست نيروي کمکي از طريق آتش نشاني فرودگاه، گروه امداد و نجات و اطفاي حريق از ايستگاه ۹ به محل اعزام شدند و هم زمان نيز نيروهاي پشتيباني از ايستگاه ۲۰ به سمت فرودگاه شهيد هاشمي نژاد حرکت کردند اما به دليل اين که حريقي رخ نداده بود و مسافران نيز با کمک نيروهاي امداد از هواپيما پياده شده بودند نيروهاي آتش نشاني در نزديک ترين ايستگاه به فرودگاه مستقر شدند.

گزارش خراسان حاکي است: با آن که اين حادثه در انتهاي باند دوم فرودگاه رخ داده بود اما پروازها در باند اول فعال بود و همه پروازهاي فرودگاه با کمک نيروهاي امدادي و فرودگاه انجام مي شد اين در حالي بود که اطراف محل حادثه توسط نيروهاي عملياتي، خدماتي و انتظامي به طور کامل مراقبت مي شد و صبح روز گذشته نيز نيروهاي مهندسي لاشه هواپيما را با استفاده از چند دستگاه جرثقيل و جک بلند کردند و در حال تعمير هواپيما بودند تا انتهاي باند دوم نيز براي استفاده آماده شود.

مدير کل فرودگاه هاي خراسان رضوي هم در محل وقوع سانحه به خبرنگاران گفت: هواپيماي ايرباس متعلق به شرکت هواپيمايي ماهان که ساعت 22:30 از تهران به مقصد مشهد پرواز کرده بود در فرودگاه بر زمين نشست اما هنگامي که خلبان در انتهاي باند قصد دور زدن براي ورود به پارکينگ براي تخليه مسافران را داشت مشکلي براي چرخ هواپيما به وجود آمد که خلبان مجبور شد از آتش نشاني درخواست کمک کند.

سعيد چلندري اضافه کرد: با توجه به دستورالعمل شرايط خاص بلافاصله موضوع به نيروهاي امدادي اطلاع داده شد و با اقدام سريع نيروهاي امدادي و خدمه پرواز مسافران تخليه شدند و اموال و بارهاي مسافران نيز در مدت حدود ۲ ساعت با حضور نماينده قضايي تحويل آنان شد. وي با بيان اين که در اين حادثه فقط يک زن هنگام پياده شدن دچار آسيب و به بيمارستان منتقل شد افزود: خوشبختانه براي ديگر مسافران مشکل خاصي پيش نيامد.

وي درباره چگونگي وقوع حادثه نيز گفت: هواپيما هنگام دور زدن با موانعي که براي کنترل هواپيماهاي نظامي در حاشيه باند نصب شده است برخورد کرد چرا که خلبان اين موانع را نديده بود و همين موضوع موجب شد تا لاستيک دچار ترکيدگي شود و خساراتي به هواپيما وارد شود. چلندري تصريح کرد: اما علت اصلي وقوع حادثه در تخصص ما نيست و بايد کارشناسان هواپيمايي موضوع را بررسي کنند.

مديرکل فرودگاه هاي خراسان رضوي اضافه کرد: بعد از اين حادثه، به هيچ عنوان مشکلي براي پروازهاي فرودگاه به وجود نيامد. وي در پاسخ به اين سوال که آيا براي دکتر محسن رضايي و دکتر عباسعلي کدخدايي ۲ مقام مسئول که در هواپيما حضور داشتند مشکلي به وجود آمده است يا خير گفت: هر دوي اين عزيزان سالم هستند و هيچ گونه آسيبي نديده اند حتي دکتر کدخدايي از نزديک حادثه را نظاره مي کرد و دکتر رضايي نيز بعد از مدت کوتاهي که در سالن ترمينال بود اين مکان را ترک کرد.

نظرات بینندگان