arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۷۲۰۴
تاریخ انتشار: ۱۶ : ۱۰ - ۱۴ شهريور ۱۳۹۰

مقدمه چيني مرد پرحاشيه پاستور براي سفر به نيويورك

اگرچه اسفنديار رحيم مشايي هفته گذشته در مراسم تجديد بيعت با آرمان هاي بنيانگذار جمهوري اسلامي به غيبت يا دست كم حضور نامحسوس در پاستور پايان داد، پس از آن هيات دولت را در ديدار با رهبري معظم انقلاب همراهي كرد و ديروز نيز در تيم همراه رييس جمهور عازم دوشنبه شد، اما به نظر مي رسد برخلاف رويه فوق عزمي وجود دارد كه همچنان خواستار سرپوش گذاشتن بر همراهي وي با احمدي نژاد است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
اگرچه اسفنديار رحيم مشايي هفته گذشته در مراسم تجديد بيعت با آرمان هاي بنيانگذار جمهوري اسلامي به غيبت يا دست كم حضور نامحسوس در پاستور پايان داد، پس از آن هيات دولت را در ديدار با رهبري معظم انقلاب همراهي كرد و ديروز نيز در تيم همراه رييس جمهور عازم دوشنبه شد، اما به نظر مي رسد برخلاف رويه فوق عزمي وجود دارد كه همچنان خواستار سرپوش گذاشتن بر همراهي وي با احمدي نژاد است.
    
به گزارش انتخاب، مشخص نيست كه حضور سايه وار مشايي در كابينه احمدي نژاد خواست خود اوست يا پيامد جبري است كه خواهان جدايي و خروج او از دولت است. پر واضح است كه عمدي وجود دارد تا مشايي چندان در تير رس رسانه ها نباشد، حال اين عمد يا براي سرپوش گذاشتن بر بي اعتنايي رييس دولت به درخواست مكرر بزرگان جناح راست براي عزل مشايي است يا اينكه روشي است كه خود دولت براي پيشبرد برخي امورش در پيش گرفته است.
    
با اين اوصاف است كه مي توان جبر احتمالي براي كم رنگ كردن نقش مشايي در پاستور را در راستاي مخالفت هاي مطرح شده عليه مرد پر حاشيه دولت دانست كه با طرح جريان خاص به اوج خود رسيد و منجر به غيبت قريب به 4 ماهه او از جمع دولتمردان شد آنچنان كه طي آن مدت نه خبري از او منتشر شد و نه عكسي از همراهي وي با يار ديرينش احمدي نژاد. در طول زمان غيبت وي احمدي نژاد برخلاف گذشته در تمام برنامه ها و نشست هاي خبري و حتي سفرهايش بدون مشايي حضور مي يافت، عدم حضور مشايي در كنار رييس جمهور كه با نقدهاي تند و صريح اصولگرايان عجين شده بود سبب طرح شايعاتي چون بازداشت مشايي و حتي حصر خانگي وي شد كه تكذيب نشده فراموش شدند.
    
در مقابل اما آنچه از احتمال دوم يعني عمد خود دولت براي نامحسوس بودن همراهي مشايي با احمدي نژاد عايد دولت خواهد شد از يكسو پررنگ تر شدن جايگاه رسانه يي رييس دفتر رييس جمهور به دليل تمركز رسانه بر آمد و رفت مشايي است كه مويد آن هم تمايل آشكار مشايي از رسانه يي شدن است چرا كه تاپيش از اينكه وي با عنوان وابستگان جريان خاص در سطح مطبوعات مطرح شود اين سخنان و رفتار هاي جنجالي وي بود كه مقدمه يي شد براي طرح مشايي در رسانه ها، سخن راندن از طرح دوستي مردم ايران و اسراييل يا ادعاي اينكه زمان تسلط يك دين بر عالم تمام شده است و طرح مكتب ايراني در مقابل مكتب اسلامي، اعطاي وام به هنرمندان و... مصاديق اين ادعا هستند. حال اينكه دولت چه سودي از اين رسانه يي شدن خواهد برد در برنامه يي نهفته كه مشايي از آغاز حضورش در دولت نهم يعني از رياستش بر سازمان ميراث فرهنگي كليد زده است.
    
از سوي ديگر نيز آنچه اين عمدي بودن گريزهاي مشايي از تيررس رسانه ها را تقويت مي كند، رفتار ديروز اوست آنچنان كه خبرگزاري فارس گزارش داد مشايي تلاش زيادي مي كرد كه سوژه نشود: از امتناعش از نشستن در كنار احمدي نژاد و ساير مسوولان در سالن تشريفات پاويون فرودگاه هنگام سخنراني رييس جمهور قبل از ترك تهران گرفته تا همراهي نكردن احمدي نژاد و همراهانش در سوار شدن به هواپيما: كه بازهم سوژه شد... همه مسافران سوار هواپيما شده و منتظر بودند كه رييس دفتر رييس جمهور هم به آنها بپيوندد.
    
 مدت انتظار وقتي كمي به درازا كشيد، همراهان با تعجب مي پرسند كه «آقاي مهندس! شما نمي خواهيد سوار شويد؟! هواپيما دارد مي پرد»: مشايي هم فقط با يك جمله خيال همه را راحت كرد و گفت: «نترسيد: سوييچ هواپيما دست من است! تا من نروم، پرواز نمي كند...»
    
به گزارش انتخاب به نقل از اعتماد، گذشته از اما و اگر هاي مذكور در مورد چگونگي سفر رييس دفتر رييس جمهور در پاستور، مشايي ديروز درحالي پس از 4 ماه سايه نشيني در ركاب احمدي نژاد عازم سفري رسمي شد كه به نظر مي رسد اين سفر سرآغازي براي ديگر همراهي هاي وي با رييس جمهور از جمله سفر دو هفته آينده احمدي نژاد به نيويورك براي شركت در مجمع عمومي سازمان ملل باشد: سفري كه به گفته معاون اطلاع رساني دولت با وجود طرح شايعاتي درباره آن حتما انجام خواهد شد.
نظرات بینندگان