arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۷۲۲۴۳
تاریخ انتشار: ۲۰ : ۲۲ - ۳۰ مهر ۱۳۹۶

تعلیق خودگردانی کاتالونیا یک کودتا است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

کارلس پوجدمون شنبه شب تصمیم مادرید در معلق کردن خودگردانی این منطقه و بدست گرفتن کنترل امور اجرایی توسط دولت مرکزی را محکوم و آنرا خارج از چارچوب حاکمیت قانون قلمداد کرد.

رئیس استقلال طلب دولت محلی کاتالونیا که در واکنش به تصمیم مادرید برای انحلال پارلمان و برکناری رهبران دولت محلی سخن می گفت، این تصمیم را حمله ای بی سابقه به نهادهای دمکراتیک کاتالونیا پس از دوران دیکتاتوری ژنرال فرانسیسکو فرانکو خواند و تاکید کرد از پارلمان خواهد خواست در نشستی عمومی با حضور کلیه اعضا اقدام دولت مرکزی را به بحث بگذارد و به آن پاسخ دهد.

 

پوجدمون تصریح کرد: «تصمیم نخست وزیر، ماریانو راخوی، برای درخواست اختیارات از سنا جهت انحلال دولت کاتالونیا و تحت قیمومیت درآوردن پارلمان این منطقه مغایر با اصول دمکراسی است.» او همچنین تحمیل شکلی از دولت که منطبق با خواست و انتخاب شهروندان نیست را اقدامی برخلاف حاکمیت قانون توصیف کرد.

رئیس دولت محلی کاتالونیا روز پنجشنبه تهدید کرده بود در صورت اجرای ماده ۱۵۵ قانون اساسی توسط دولت مرکزی که به معنی تعلیق خودگردانی در این منطقه است با فراخوان نشستی فوق العاده در پارلمان محلی اعلام استقلال خواهد کرد. این درحالیست که وی در طول نطق شنبه شب خود هرگز از واژه «استقلال» استفاده نکرد.

نظرات بینندگان