arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۷۲۳۴
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۰۶ : ۱۴ - ۱۴ شهريور ۱۳۹۰

گسترش تفكيك جنسيتي در دانشگاه علامه طباطبايي

90 درصد كلاس هاي درس مقطع كارشناسي دانشكده هاي علوم اجتماعي و ارتباطات دانشگاه علامه طباطبايي تفكيك جنسيتي شد. دانشجوياني كه ديروز براي تعيين واحدهاي درسي به دانشگاه مراجعه كردند با جدول مجزاي زنان و مردان روبرو شدند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
90 درصد كلاس هاي درس مقطع كارشناسي دانشكده هاي علوم اجتماعي و ارتباطات دانشگاه علامه طباطبايي تفكيك جنسيتي شد. دانشجوياني كه ديروز براي تعيين واحدهاي درسي به دانشگاه مراجعه كردند با جدول مجزاي زنان و مردان روبرو شدند.

به گزارش انتخاب به نقل از اعتماد، اين دانشجويان ضمن تماس با روزنامه اعتماد و ابراز نگراني از اين تفكيك اعلام كردند اين تفكيك بيشتر در دروس تخصصي رشته هاي برنامه ريزي دانشكده هاي علوم اجتماعي و ارتباطات انجام شده است.

 از ميان 51 واحد درسي در گرايش هاي برنامه ريزي اجتماعي و مطالعات ارتباطي و فناوري اطلاعات رشته علوم اجتماعي 46 واحد به شكل مجزا و تنها 5 واحد درسي به شكل مشترك به هردو گروه جنسي مردان و زنان ارايه مي شود. از 46 واحد درسي تفكيك شده نيز 30 واحد براي زنان و 16 واحد مخصوص مردان است. تفكيك جنسيتي در دانشگاه علامه سال گذشته با تفكيك دروس عمومي دانشكده ادبيات آغاز شده است كه امسال نيز مانند سال قبل درس هاي عمومي اين دانشكده تفكيك شده اما درس هاي تخصصي به صورت مشترك برگزار مي شود.

مروري بر جدول هاي منتشر شده در اين دانشگاه نشان مي دهد برخلاف آنچه رييس اين دانشگاه پيش از اين اعلام كرده بود تفكيك ها محدود به دروس عمومي نيست و بسياري از دروس خصوصي نيز شامل اين تفكيك است.

در بهمن ماه سال جاري كه نخستين مرحله از اين تفكيك در دانشگاه علامه به اجرا درآمد دانشجويان دانشگاه با تجمع مقابل دانشگاه خواستار توقف طرح تفكيك شدند.

رييس دانشگاه علامه طباطبايي پس از اين اعتراض ها در گفت وگو با مهر از تفكيك جنسيتي تعدادي از كلاس هاي اين دانشگاه در سال جديد تحصيلي خبر داد و گفت: جدا شدن كلاس هاي دانشجويان دختر و پسر فقط مربوط به كلاس هاي دروس عمومي است كه تعداد جمعيت دانشجويانش بيشتر است.

حجت الاسلام سيدصدرالدين شريعتي تاكيد كرد: جدا كردن كلاس هاي دانشجويان دختر و پسر قطعا برنامه ريزي دانشكده هاست.

دانشكده ها برنامه ريزي كرده اند كه كلاس هاي دروس عمومي را كه داراي تراكم جمعيتي بالايي هستند به دو كلاس دخترانه و پسرانه تقسيم كنند. اين جدا شدن كلاس هاي دانشجويان دختر و پسر مربوط به كلاس هاي دروس تخصصي نمي شود.
    
    ابعاد تفكيك جنسيتي روشن مي شود
    با وجود دستور رييس جمهور براي توقف طرح تفكيك جنسيتي در دانشگاه ها با نزديك شدن به مهر ماه و شروع سال تحصيلي جديد ابعاد اجرا روشن تر شده و نشان مي دهد كه دستور رييس جمهور و اظهارنظر برخي نمايندگان مجلس تاثيري در روند اجراي طرح كامران وزير علوم نداشته است.

در روزهاي گذشته نيز اين طرح در دانشگاه يزد به اجرا در آمد و بر اساس آن قرار است از سال تحصيلي جديد دروس عمومي دانشكده معارف و برخي از دروس دانشكده رياضي به صورت كامل مشمول طرح تفكيك جنسيتي شده و دانشجويان دختر و پسر اين دانشگاه در كلاس ها و محيط هاي آموزشي تفكيك شوند.

محمود احمدي نژاد، يك ماه پيش با ارسال نامه يي به وزيرعلوم ايران از اجراي طرح تفكيك انتقاد كرده و گفته بود: «شنيده شده است كه در برخي دانشگاه ها، رشته ها و كلاس هاي تك جنسيتي بدون لحاظ تبعات اعمال مي شود.

ضروري است فوري از اين اقدامات سطحي و غيرعالمانه جلوگيري شود.» اما وزير علوم كمي بعد در جمع نمايندگان برخي تشكل هاي دانشجويي تاكيد كرد اين طرح متوقف نشده است. تعدادي از مجلسيان نيز در حمايت از كامران دانشجو با نامه احمدي نژاد مخالفت كردند اما تعدادي از نمايندگان نيز طرح تفكيك جنسيتي را در آموزش عالي كشور عملي غيرمنطقي مي دانستند و پيشنهاد هاي ديگري براي دانشجو دارند.

علي زنجاني، نماينده مجلس چندي پيش در اين باره گفت: تفكيك جنسيتي در دانشگاه ها در شرايط كنوني عملي شتابزده است. با اجراي اين طرح استكبار فرصت مناسبي به دست آورده و براي تشويش ذهن مردم بويژه دانشگاهيان دست به توطئه هاي مختلفي خواهد زد.

او در گفت وگو با خانه ملت تاكيد كرد: شايسته است از همان دوران ابتدايي دانش آموزان به صورت مختلط تحصيل كنند و از همان زمان ابتدايي با وضع موجود آشنا شوند و اين روش از بروز بسياري از ناهنجاري ها جلوگيري خواهد كرد.

متاسفانه در مقاطع تحصيلي پايين تر هر دوجنس بصورت جداگانه تحصيل مي كنند اما در دوره يي كه دوجنس ازهر نظر به سن بلوغ مي رسند، به صورت مختلط كنار هم قرار مي گيرند. اين نماينده مجلس علت مطرح شدن تفكيك جنسيتي را عدم توجه به مسائل اخلاقي، عفاف و حجاب و كنار گذاشتن ارزش هاي اسلامي توسط دانشگاه ها در سال هاي اخير عنوان كرد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
نگار
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۵۰ - ۱۳۹۰/۰۶/۱۴
7
0
به نظر من خیلی هم کار خوبی میکنن . کسانی هم که مخالفن احتمالا به دلایلی به غیر از درس خوندن وارد دانشگاه میشن.
پاسخ ها
ميرزا قلمدون
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۳:۲۱ - ۱۳۹۰/۰۶/۱۵
بانوي محترم همانطور قبلا بارها اين موضوع مطرح شده انشااله تمامي مشكلات ومعضلات اين كشور و هموطنان با طرح تفكيك جنسيتي حل ميشود ،چون اساسا توى اين مملكت غير از اين مشكل مشكلي وجود ندارد همه چيز آرومه و امنيت برقرار؟؟؟
نظرات بینندگان