arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۷۲۵۳۱
تاریخ انتشار: ۵۲ : ۱۱ - ۰۲ آبان ۱۳۹۶

یک تکذیب دیگر درباره خودکشی دو دختر اصفهانی/ رییس اورژانس اجتماعی کشور: علت، «نهنگ آبی» نبود

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

رییس اورژانس اجتماعی کشور احتمال خودکشی دو دختر اصفهانی به دلیل بازی در چالش «نهنگ آبی» که منجر به مرگ یکی و وخامت حال دیگری به دلیل شکستگی استخوان‌هایش شده را با استناد به شواهد موجود رد کرد.

حسین اسدبیگی ضمن اشاره به حضور کارشناسان اورژانس اجتماعی بر بالین دختر مجروح شده گفت: به دلیل وخامت حال این دختر مددکاران نتوانستند صحبتی با وی داشته باشند اما صحبت‌های انجام شده با اطرافیان این دختران و همچنین تمام شواهد حاکی است چالش نهنگ آبی به طور مستقیم تاثیری در خودکشی این دو شخص نداشته است.

به گفته وی، در گوشی تلفن همراه یکی از این دخترها مواردی از این بازی دیده شده که همین منجر به اعلام دلیل خودکشی آنهم تحت تاثیر بازی نهنگ آبی در فضای مجازی شد که ظاهرا اینگونه نیست.

به گفته اسدبیگی، پلیس اصفهان در حال بررسی علل و یا عوامل احتمالی خودکشی دو دختر یاد شده است و در آینده نزدیک گزارش آن اعلام می‌شود.

رییس اورژانس اجتماعی کشور با تاکیدی دوباره مبنی بر اینکه خودکشی دو دختر اصفهانی ارتباطی با این بازی ندارد، در ادامه دلایل این گفته خود را تشریح کرد.

اسدبیگی ادامه داد: مباحثی در فضای مجازی منتشر شد مبنی بر اینکه دختران مذکور طی نامه و یا فایل صوتی اذعان داشتند در پی القائات این بازی دست به خودکشی زده‌اند اما شواهدی (نامه و فایل صوتی) مبنی بر تایید این گفته‌ها یافت نشده است. یکی از اطرافیان دخترها عنوان کرده که آنها تحت تاثیر چالش نهنگ آبی دست به خودکشی زده‌اند که همین منجر به اعلام علت خودکشی در فضای مجازی شد.

رییس اورژانس اجتماعی کشور با اشاره به مرحله اول چالش نهنگ آبی و آن حک کردن نقش نهنگ به روی دست با استفاده از ایجاد خراش و زخم، گفت: هیچ نقشی به روی بدن یکی از دختران دیده نشده این در حالی است که خراشیدگی‌هایی به روی دست یکی دیگر از دختران وجود داشته اما عکس نهنگ نبوده و تنها آثاری از خودزنی بوده است.

اسدبیگی تاکید کرد: طبق این بازی مدیر یا ادمین رفتارهای افراد را هدایت می‌کنند یعنی دستوراتی که طی این 50 چالش ارائه می‌شود قابلیت دانلود از اینترنت را ندارند؛ بلکه پس از انجام یک مرحله، مرحله‌ای دیگر بازی ارسال می‌شود. همچنین اگر چنین ادمینی در ایران وجود داشته باشد، پلیس فتا به سرعت وی را دستگیر می‌کند؛ این در حالی است که در اخباری که پیش از این منتشر شده، آمده است که ادمین این بازی در خارج از کشور دستگیر شده است.

وی در حالی که تعداد افرادی که با ورود به این چالش دست به خودکشی زده‌اند را کمتر از 100 نفر در جهان اعلام کرد و افزود: بنابراین این بازی تهدید جدی برای خودکشی افراد در جامعه محسوب نمی‌شود. همچنین فردی که تمایل به آسیب رساندن به خود و دیگران دارد، منتظر گذراندن مراحل مختلف یک بازی نمی‌شود.

رییس اورژانس اجتماعی کشور به مضرات ابزارهای فضای مجازی و اینترنت اشاره کرد و گفت: ابزارهای تکنولوژی‌های جدید نیازمند اطلاع‌رسانی، آگاهی‌رسانی، برنامه‌ریزی و نظارت است.

اسدبیگی در تشریح دیگر دلایل اینکه بازی مذکور علت خودکشی دو دختر نبوده است گفت: اگر دلمان برای افرادی که در آستانه خودکشی قرار دارند می‌سوزد باید عوامل خطر را کاهش و عوامل محافظ را افزایش دهیم. یکی از عواملی که باعث گرایش افراد به خودکشی می‌شود، «افسردگی» است. باید در این رابطه چاره‌اندیشی شود تا ممانعتی در برابر افرادی که تفکرات یا تمایل به خودکشی دارند، ایجاد شود.

وی در ادامه بر لزوم ارائه بسته بیمه‌ای برای خدمات مشاوره‌ای و مددکاری تاکید و ادامه داد: بیشتر از چالش نهنگ آبی باید نگران چالش‌های فضای مجازی باشیم که در تمام حوزه‌های کودکان و بزرگسالان رخنه کرده است. در فضای مجازی ارتباطاتی تحت عنوان «دوستی‌های اجتماعی» آغاز می‌شود که خود می‌تواند سرآغاز فجایع باشد.

رییس اورژانس اجتماعی کشور ترویج پرخاشگری و خشونت ناشی از بازی‌های اینترنتی را از دیگر دل‌نگرانی‌های کنونی فضای مجازی اعلام کرد و در این باره توضیح داد: این بازی‌ها خود مروج خشونت هستند چراکه در طول بازی کودکان به راحتی افراد را کشته و خون آنها را می‌ریزند و این کلید راهیابی آنها به مرحله دیگر می‌شود. این خشونت‌ها به امری عادی تبدیل و همین باعث افزایش نگرانی‌ها شده است.

اسدبیگی با استناد به آمارهای سال گذشته پزشکی قانونی گفت: براساس این آمارها، در سال گذشته 4405 نفر خودکشی منجر به فوت صورت گرفته به عبارت دیگر روزانه 12 خودکشی منجر به فوت ثبت شده است.

رییس اورژانس اجتماعی کشور تعداد افرادی که سالانه دست به خودکشی می‌زنند را حدود 6 در 100 هزار نفر خواند و گفت: این آمار نسبت به کشورهای دیگر زیاد نیست اما تمام سازمان‌های درگیر تلاش خود را برای کاهش این آمار به کار می‌گیرند.

نظرات بینندگان