arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۷۲۵۵
تاریخ انتشار: ۳۱ : ۱۶ - ۱۴ شهريور ۱۳۹۰

افتتاح سامانه دريافت تصاوير ماهواره دفاعي

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
سردار وحيدي گفت: نخستين سامانه دريافت تصاوير ماهواره هواشناسي دفاعي امكان دريافت و تجزيه و تحليل كليه اطلاعات عناصر آب و هوايي به صورت ساعتي، روزانه، هفتگي، ماهانه و فصلي را براي نيروهاي مسلح جهت انجام ماموريت‌هاي محوله فراهم مي‌كند.

به گزارش انتخاب به نقل از ايسنا، سردار وحيدي وزير دفاع در مراسم بهره‌برداري، افتتاح و رونمايي از پروژه‌هاي مذكور طي سخناني با اشاره به اهميت نقش دانش جغرافيايي و نقشه‌برداري تاكيد كرد: هيچ مساله‌اي جهاني نيست كه با نگاه عميق به موضوع ژئوپوليتيك و جغرافياي سياسي رغم نخورد.

وزير دفاع با بيان اين‌كه سازمان جغرافيايي وزارت دفاع يك سازمان راهبردي است، تصريح كرد: اين سازمان بايد اين تفكر راهبردي را نه فقط در نيروهاي مسلح، بلكه در همه بخش‌هاي كشور در حوزه قانونگذاري و اجرايي نهادينه كند.

وحيدي در تشريح پروژه‌هايي كه امروز مورد بهره‌برداري قرار گرفت، گفت: نخستين سامانه دريافت تصاوير ماهواره هواشناسي دفاعي امكان دريافت و تجزيه و تحليل كليه اطلاعات عناصر آب و هوايي به صورت ساعتي، روزانه، هفتگي، ماهانه و فصلي را براي نيروهاي مسلح جهت انجام ماموريت‌هاي محوله فراهم مي‌كند. بي‌ترديد اين سامانه در روزآمدسازي اطلاعات نيروهاي مسلح تاثير بسزايي دارد و نياز نيروهاي مسلح را در همه ابعاد اقليمي در حد مطلوب تامين مي‌كند.

وزير دفاع همچنين در خصوص مجموعه نرم‌افزاري تحديد حدود مرزها اظهار داشت: امروزه بسياري از اختلافات و تنش‌هايي كه ميان يك كشور با كشورهاي همسايه‌اش رخ مي‌دهد؛ ناشي از عدم تعيين دقيق خطوط مرزي است، اين مجموعه نرم‌افزاري با دقت بسيار بالا در تحديد و تعيين خطوط مرزي كارآيي دارد و مي‌تواند با استفاده از تصاوير هوايي مناطق مرزي، اقدام به طراحي اندكس پروازي نموده و سپس با بهره‌گيري از شيوه جديد طراحي، نقاط كنترلي و عمليات زميني ژئودزي به روش استاتيك GPS و پردازش نقاط كنترل عكسي و مثلث‌بندي هوايي مختصات علايم مرزي را به صورت سه بعدي بر روي رايانه مشخص كرده تا عوامل ميداني به راحتي به نقاط و علايم مرزي مورد نظر با دقت سانتي‌متر دسترسي پيدا كنند.

وزير دفاع؛ بروز رساني و اصلاح مختصات علايم مرزي و جانمايي محل اصلي علايم، سرعت عمل در اجرا، رفع نواقص فني موجود در اسناد و مدارك پروتكل‌هاي مرزي، فراهم كردن زمينه همكاري دوجانبه با كشورهاي همسايه در زمينه‌هاي كارشناسي فني و سطوح عالي بدون مباحث اختلافي و اتخاذ روش دقيق و ابتكاري براي ايجاد اعتماد در كشورهاي همسايه را از دستاوردهاي مهم اين مجموعه نرم‌افزاري برشمرد.

وحيدي در خصوص نخستين مركز آموزشي و توجيه (سينماي) سه بعدي كشور نيز گفت: با توجه به اهميت فضاي ماوراء جو از آن به عنوان بعد چهارم قدرت ياد مي‌شود و نظر به اينكه كشورهاي داراي اين فناوري به سرعت سعي در حضور فعال در آن را دارند و معتقدند كه حضور در فضاي ماوراء جو، موجب افزايش قدرت كشورشان در بستر جغرافيا خواهد شد به همين دليل نسبت به توسعه علوم فضايي در كشور خويش نهايت كوشش را به عمل مي‌آورند.

وي افزود: جمهوري اسلامي ايران نيز توانسته است با مرزشكني در بسياري از علوم، حضور مناسبي در فضاي ماوراء جو داشته باشد و با تلاش دانشمندان كشور و با بكارگيري ايستگاه‌هاي پرتاب، ماهواره‌بر‌ها، ماهواره، ايستگاه‌هاي دريافت و كنترل، در حال حاضر يكي از بازيگران موثر در فضاي ماوراء جو باشد.

وحيدي اظهار داشت: در اين زمينه سازمان جغرافيايي وزارت دفاع به منظور بهره‌برداري هر چه سريعتر از فضا اقدام به فراهم كردن زمينه آموزش فراگير براي دانش‌آموزان و دانشجويان در امور فضايي كرده است و از آنجا كه مباحث فضايي از پيچيدگي خاصي برخوردار است كه به صورت تئوري و يا در صفحه‌هاي دو بعدي نمي‌توان به آموزش آنان پرداخت، آموزش علوم فضايي به صورت سه بعدي را مورد توجه قرار داده است كه با راه‌اندازي اين مركز آموزشي و توجيهي دانش‌پژوهان مي‌توانند به راحتي مباحث آن را درك و فضا را شبيه‌سازي نمايند.

وي تصريح كرد: فناوري به كار رفته در اين مركز آموزش سه بعدي از پيشرفته‌ترين فناوري‌ها در سطح جهان مي‌باشد.

وزير دفاع در تشريح اطلس جنگل‌ها نيز گفت: در راستاي شناسايي ظرفيت‌هاي محيطي و با هدف كمك به طرح‌هاي توسعه پايدار ملي، آمايش سرزميني و طرح‌هاي دفاعي با اتكاء و بهره‌گيري از فنون جديد طراحي نقشه، اطلاعات مكان مرجع، تصاوير ماهواره‌اي و اسناد توصيفي اطلس جنگل‌ها در قالب 400 صفحه، 230 صفحه اطلاعات توصيفي و 170 صفحه نقشه مصنوعي در مقياس‌هاي مورد نظر در قطع A3 مشتمل بر 4 بخش و 12 فصل تهيه گرديد.

وحيدي، تعيين دقيق موقعيت، وسعت، پراكندگي و تراكم مناطق جنگلي كشور با توجه به آخرين داده‌ها و اطلاعات، منطقه‌بندي عرصه‌هاي جنگلي كشور بر اساس الگوها و شاخص‌هاي نظامي و دفاعي؛ شناسايي و بررسي وضعيت جغرافياي طبيعي، انساني و اقتصادي هر يك از مناطق جنگلي، شناخت مناطق جنگلي كشور بر اساس تهيه نقشه‌هاي موضوعي در مقياس‌هاي مورد نظر با استفاده از فناوري‌هاي نوين سنجش از دور و سامانه اطلاعات جغرافيايي (RS & GIS) جهت كمك به اجراي بهينه طرح‌هاي توسعه پايدار ملي را از دستاوردهاي مهم تهيه اين اطلس برشمرد.

وزير دفاع در پايان با تشكر و قدرداني از مديران و متخصصان سازمان جغرافيايي نيروهاي مسلح بر تداوم اينگونه اقدامات راهبردي تاكيد كرد.
نظرات بینندگان