arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۷۲۶۳
تاریخ انتشار: ۰۷ : ۱۷ - ۱۴ شهريور ۱۳۹۰

پورمحمدی: عملیات قرض الحسنه را از بدنه بانک ها جدا می کنیم

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
قائم مقام بانک مرکزی گفت: با تقویت بانک های قرض الحسنه تلاش خواهیم کرد عملیات قرض الحسنه را از بدنه دیگر بانک ها جدا کنیم.

پورمحمدی در بیست و دومین همایش بانکداری اسلامی افزود: در همین زمینه از مؤسسات قرض الحسنه های تک شعبه ای به ویژه صندوق های فعال مساجد حمایت می کنیم به طوری که در سال آینده چیزی به عنوان قرض الحسنه با سود بالا نخواهیم داشت و با متخلفان برخورد خواهد شد.

وی در بخش دیگری از سخنانش به جایگاه ایران در بانکداری اسلامی اشاره کرد و گفت: برخی ها به توفیقات این بخش بی توجهند حال آن که ایران در رأس بانکداری اسلامی در جهان قرار دارد و نباید به تلاش های صورت گرفته در این زمینه پشت پا زد در عین حال نقد ، موجب پیشرفت است .

قائم مقام بانک مرکزی افزود: نخستین کشوری هستیم که ابزار صکوک مشارکت را طراحی کردیم اما برخی دائم قصد دارند بانکداری کشور را از ریشه بزنند.

وی با اشاره به اینکه 36 درصد درآمد بانک های اسلامی جهان مربوط به ایران است افزود: کل اوراق مالی اسلامی در دنیا پارسال 15 میلیارد دلار بوده که فقط ایران در این زمینه 16 هزار میلیارد تومان اوراق مالی - اسلامی مشارکت منتشر کرده است.

آقای پورمحمدی در ادامه به تشکیل شورای فقهی بانکداری اسلامی در بانک مرکزی اشاره کرد و گفت: همه دستورالعمل ها پیش از ابلاغ در این شورا بررسی می شود و با هماهنگی این شورا بود که در مدتی کوتاه توانستیم عقود استصناع ، خرید دین و مرابحه را برقرار کنیم و صکوک استصناع نیز در حال ابلاغ است.

وی به 12 برنامه برای اجرای صحیح بانکداری اسلامی اشاره کرد و گفت: بازنگری در قوانین و انطباق آنها با شرع یکی از این برنامه هاست به این ترتیب که همه آیین نامه های سال 62 به بعد بازنگری می شود.

قائم مقام بانک مرکزی طراحی بازارهای مالی جدید را از دیگر برنامه ها خواند و گفت: امسال پنج نوع صکوک جدید نهایی خواهد شد.

وی در ادامه تدوین استانداردهای شرعی را از دیگر برنامه ها خواند و افزود: پس از ترجمه همه موارد بانکداری در جهان و انطباق آن با شرع تلاش خواهیم کرد آن ها را در بانکداری کشور اجرایی کنیم.

آقای پورمحمدی گفت: در حوزه بانکداری اسلامی منطقه هم تلاش خواهیم کرد نقش بهتری ایفا کنیم.
نظرات بینندگان