arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۷۲۶۷۰
تاریخ انتشار: ۲۸ : ۰۶ - ۰۳ آبان ۱۳۹۶

اقلیم کردستان عراق بالاخره پذیرفت: تعلیق نتیجه همه‌پرسی استقلال/ بغداد: «تعلیق» کافی نیست؛ نتایج همه‌پرسی را «لغو» کنید

کردهای عراق نتیجه همه‌پرسی جنجالی اخیر برای استقلال را معلق کرده و پیشنهاد آتش‌بس و گفت‌وگو با بغداد را داده‌اند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

اقلیم کردستان عراق نتیجه همه‌پرسی استقلال را معلق کرد

 

دولت اقلیم کردستان با صدور اطلاعیه‌ای عنوان کرد که به منظور رفع بحران‌ در روابط با حکومت مرکزی عراق، نتیجه همه‌پرسی استقلال این منطقه را به حالت تعلیق درمی‌آورد.

به گزارش انتخاب به نقل از رویترز، این اطلاعیه که در ساعات اولیه روز چهارشنبه ۳ آبان منتشر شده، حاوی پیشنهاد آتش‌بس فوری و توقف عملیات‌ نظامی در مناطق شمال عراق است.

دولت اقلیم کردستان عراق در ادامه همچنین خواستار گفت‌وگوی صریح و شفاف میان اربیل و بغداد بر اساس قانون اساسی کشور شده است.

در روزهای اخیر خبرهای ضد و نقیضی از درگیری نیروهای عراقی با پیش‌مرگه‌های کردها منتشر شده است. بحران روابط میان اقلیم کردستان با دولت مرکزی بغداد با همه‌پرسی استقلال این کشور که روز سوم مهر برگزار شد، اوج گرفت.

بیش از «۹۲ درصد» شرکت‌کنندگان در همه‌پرسی، به استقلال کردستان عراق رای «آری» داده‌اند، اما بغداد از ابتدا مخالف این همه‌پرسی بوده و آن را برخلاف قانون اساسی عراق دانسته است.

در اطلاعیه دولت اقلیم کردستان آمده که اربیل خواستار خون‌ریزی و جنگ میان نیروهای عراقی و کرد نیست و از این رو «نتیجه همه‌پرسی را که در کردستان عراق برگزار شد به حالت تعلیق درمی‌آورد».

نیروهای پیش‌مرگه کرد هفته گذشته نیز از شهر مورد مناقشه کرکوک که کنترل آن را در دست گرفته بودند، عقب‌نشینی کردند تا نیروهای عراقی آن را در اختیار بگیرند.

مقام‌های کرد می‌گویند با ورود نیروهای دولت مرکزی به کرکوک نزدیک به صد هزار نفر از کردها برای فرار از جنگ احتمالی این شهر را به مقصد اربیل و سلیمانیه ترک کرده‌اند.

تکمیلی/ بغداد خواستار «لغو» نتایج همه پرسی جدایی کردستان از عراق است

یک منبع آگاه در دولت عراق به رسانه ها گفته که تعلیق نتایج همه پرسی جدایی اقلیم کردستان از عراق برای بغداد کافی نیست و اربیل باید نتایج همه پرسی را لغو کند.

به گزارش شبکه خبری «اسکای نیوز»، یک منبع آگاه در دولت عراق اعلام کرد که بغداد خواستار لغو نتایج همه پرسی جدایی کردستان از عراق است.

این منبع به شبکه اسکای نیوز گفته که تعلیق نتایج همه پرسی کافی نیست. بغداد پیشتر هم تأکید کرده بود که با تعلیق همه پرسی موافق نیست و باید نتایج این همه پرسی که بر خلاف قانون اساسی این کشور برگزار شده است کأن لم یکن تلقی شود.

نیمه شب گذشته دولت اقلیم کردستان عراق با صدور بیانیه ای از آمادگی خود برای لغو نتایج همه پرسی جدایی اقلیم کردستان از عراق خبر داده بود، اربیل تأکید کرد که آماده گفتگو با بغداد است و خواستار توقف همه عملیات های نظامی در اقلیم کردستان و مناطق مورد مناقشه شد.

بعد از اینکه بغداد و کشورهای مجاور عراق و جامعه جهانی بارها به اربیل نسبت به پیامدهای برگزاری همه پرسی هشدار داده بودند، دولت اقلیم کردستان در بیانیه خود خواستار حل بحران کردستان از راه گفتگو و بر اساس قانون اساسی عراق شده است.

نظرات بینندگان