arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۷۲۸۸۳
تاریخ انتشار: ۲۳ : ۰۹ - ۰۴ آبان ۱۳۹۶

تدوین پروتکل تشخیص و درمان هپاتیت C برای گروه های پرخطر

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

دکتر «موید علویان» رئیس شبکه هپاتیت کشور به تدوین پروتکل تشخیص و درمان هپاتیت C برای گروه های پرخطر اشاره کرد و گفت: با حمایت دولت و سازمان های مردم نهاد می توان این بیماری را کنترل و در نهایت ریشه کن کرد.

دکتر علویان در گفت وگو با ایرنا افزود: کودکان خیابانی، زنان آسیب پذیر، معتادان تزریقی و کارتن خواب ها از جمله گروه های پرخطر هستند که این بیماری در بین آنها در حال افزایش است.
وی با اشاره به این که این افراد بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری هستند، گفت: برنامه های موجود برای پیشگیری از بیماری هپاتیت و درمان آنان در کشور کافی نبوده و باید اقدامات جدی تری در این زمینه انجام گیرد.
علویان ادامه داد: ما برنامه کاهش آسیب در کشور داریم و براساس آن به معتادان توصیه می شود که متادون برای پیشگیری یا از سرنگ مشترک استفاده نکنند، اما باید برنامه منسجمی برای پیشگیری از بیماری هپاتیت تدوین شود تا خدمات درمانی و پیشگری مناسب ارایه شود.
وی به شیوع هپاتیت C در بین زنان آسیب پذیر اشاره کرد و گفت: براساس مطالعات انجام شده، شیوع بیماری هپاتیت C در زنان آسیب پذیر حدود 8 درصد است.
رئیس شبکه هپاتیت ایران تاکید کرد: شیوع بیماری در این افراد در حال افزایش است و مسئولان باید اقدامات لازم برای کنترل و پیشگیری بیماری در این افراد را به عمل آورند.
علویان، تماس حنسی پرخطر، سوزن و سرنگ آلوده، سوراخ گوش، خالکوبی و حجامت غیر بهداشتی، دریافت خون قبل از سال 1375 و مادر به فرزند را از مهمترین عوامل انتقال این بیماری برشمرد.
وی با اشاره به این که شیوع این بیماری در کشور کمتر از نیم درصد است، گفت: حدود 196 هزار نفر به این بیماری مبتلا هستند که اقدامات درمانی برای آنان باید انجام شود.
رئیس شبکه هپاتیت کشور، تعداد مبتلایان به این بیماری در دنیا را حدود 70 میلیون نفر اعلام کرد و گفت: بیشترین شیوع این بیماری در کشور مصر است.

نظرات بینندگان