arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۷۲۹۵
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۲۲ : ۰۹ - ۱۵ شهريور ۱۳۹۰

درياچه اي که آب ندارد، اما براي بعضي ها! نان دارد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

درياچه اروميه هرچند براي مردم آذربايجان آب ندارد، اما براي رسانه هاي خارجي انصافا نان خوبي فراهم کرده است. اين درياچه که نزديک به 15 سال است با مشکل روز افزون کم آبي مواجه است، اين روزها در حالي در کانون توجه رسانه هاي بيگانه واقع شده که هيچ ارتباطي با موضوعات سياسي ندارد.

به گزارش انتخاب به نقل از قدس؛ موضوع درياچه اروميه يک موضوع فني است که سالهاست کارشناسان بر روي آن به بحث و بررسي پرداخته و پيشنهادات زيادي براي رفع مشکل آن ارايه کردهاند، اما مشکل اصلي، کمبود آب است و اين معضلي نيست که بتوان به سادگي آن را مرتفع کرد.

واقعيت آن است که اکنون حتي تامين آب کشاورزي و آشاميدني مردم نيز داراي معضلاتي است. رودخانه ها به دليل کاهش بارندگي و خشکسالي هاي پي در پي خشک شده و ميزان ورودي آب به درياچه اروميه از راه رودخانه و نزولات جوي، کاهش يافته است.

«سلمان خدادادي» نماينده مردم ملکان که شهرش در همسايگي درياچه اروميه قرار دارد، با بيان اين که ميزان بارندگي ظرف چندين سال گذشته، از نصف هم کمتر شده است مي گويد: در سال 75 ميزان بارندگي در منطقه ما 320 ميليمتر بود، اما الان به 150 ميليمتر کاهش پيدا کرده است؛ به همين دليل هم يکي دو رودخانه جاري در منطقه، ظرف چند سال اخير خشک شده است .

وي ادامه مي دهد: اکنون تامين آب شرب و آب آشاميدني مهمترين کار براي مردم منطقه است و مردم آذربايجان هم به اين موضوع واقف هستند و خواهان رفع معضل کم آبي براي احتياجات کشاورزي و آشاميدني خود هستند.

نماينده ملکان اضافه مي کند: تجمعات اخير فقط براي رسانه هاي بيگانه خوراک درست کرد در حالي که در تجمع يکي دو روز پيش، حتي 100 نفر هم جمع نشده بودند. ضمن اين که منطقه اي که براي تجمع فراخواني شده بود در محل بازار شهر قرار دارد و خود به خود جمعيت زيادي در آن رفت و آمد مي کنند. در اين منطقه، به محض کوچکترين تصادف يا ترافيک، به خودي خود، جمعيتي قابل توجه جمع خواهند شد.

وي ادامه مي دهد: با اين احوال تعداد تجمع کنندگان به 100 نفر هم نرسيد و ماجرا خيلي زود تمام شد و هيچ شهروندي با اين تجمعات همراهي نکرد .

وي در توضيح علت عدم راي مجلس به طرح دوفوريتي رسيدگي به وضعيت درياچه اروميه نيز مي گويد: طرح هاي دوفوريتي همواره براي اموري در دستور قرار مي گيرد که فوريت زيادي دارند و بايد ظرف يکي دو هفته تکليفشان مشخص شود، اما موضوع فني و مهمي مانند وضعيت درياچه اروميه موضوعي نيست که بتوان ظرف يک هفته، سر و ته آنرا جمع کرد. اين يک معضل 15 ساله است و ربطي هم به سياست ندارد. کمبود بارندگي، خشک شدن رودخانه ها و مسايل فني ديگر باعث کم آبي درياچه اروميه شده اند راه حل آن هم يک کار کارشناسي عميق و بررسي همه جزييات است.

خدادادي اضافه مي کند: موضوع اين است که درياچه اروميه براي تجمع کنندگان مساله اصلي نبود. آنها به دنبال بهانه هستند و مي خواهند از آب گل آلود ماهي بگيرند والا در شهر من که همسايه درياچه اروميه است مردم واکنشهاي منطقي و خوبي دارند و نسبت به موضوع آگاه هستند و مي داند که مشکل درياچه اروميه يک شبه بوجود نيامده که با يک تصميم فوري وساده هم حل شود.

نماينده مردم ملکان مي گويد: نمايندگان مردم آذربايجان شرقي و غربي طي اين يک هفته که مجلس تعطيل شده تمام وقت خود را در حوزه انتخابيه خود گذرانده اند و هيچ کدام مشاهده نکرديم که مردم مطالبات غير عادي و خارج از منطق داشته باشند. مطمئنا هيچ کس هم راضي نيست آب کشاورزي و خوردنش قطع شود و به درياچه اروميه اضافه شود. لذا موضوع اين درياچه يک موضوع فني و کارشناسي است که کارشناسان در حال بررسي جدي آن هستند تا بدون آسيب زدن به ديگر منابع طبيعي و ديگر شهرهاي و دشتها بتوانند مشکل درياچه اروميه را هم رفع کنند.

وي در پايان مي افزايد:آن چيزي که در رسانه هاي بيگانه در خصوص تجمعات منتشر مي شود به هيچ وجه با واقعيت منطبق نيست و اساسا مردم آذربايجان هم مردمي نيستند که راه هاي منطقي را با برخوردهاي تند و خشن عوض کنند. لذا بهتر است کساني هم که در شهرهاي ديگر هستند به جنجال تبليغاتي رسانه هاي خارجي توجه نکنند و مطمئن باشند که با تدبير کارشناسان و خبرگان امر، موضوع درياچه اروميه نيز رفع خواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۹:۵۲ - ۱۳۹۰/۰۶/۱۵
0
1
چرا نمی گویید سدهای که مثل قارچ رشد کرده اند عامل اصلی نیستند؟ میزان بارندگی سالهای اخیر منطقه آذربایجان بسیار بیشتر از اعلام ضرت عالی است. مردم آذربایجان آگاه به مسائلند لطفا سعی در حل مشکل کنید نه توجیه چرایی رد دو فوریت!
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۹:۵۹ - ۱۳۹۰/۰۶/۱۵
0
1
چرا نمی گویید سدهای که مثل قارچ رشد کرده اند عامل اصلی نیستند؟ میزان بارندگی سالهای اخیر منطقه آذربایجان بسیار بیشتر از اعلام ضرت عالی است. مردم آذربایجان آگاه به مسائلند لطفا سعی در حل مشکل کنید نه توجیه چرایی رد دو فوریت!
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۰:۵۴ - ۱۳۹۰/۰۶/۱۶
0
0
قبل از هر چیز تشکر می کنم از کارشناسان ، که 15 سال در حال بررسی کمبود آب دریاچه ارومیه می باشند دو سال هم به این بحث به اصطلاح فنی ادامه دهند دریاچه ارومیه صد در صد خشک شده است.
نظرات بینندگان