arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۷۲۹۶
تاریخ انتشار: ۲۳ : ۰۰ - ۱۵ شهريور ۱۳۹۰

جهاد اقتصادي در محاصره حاشيه ها

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

* مسعود يوسفي

پس از آنکه سال 1390 سال «جهاد اقتصادي» نام گرفت، انتظار مي رفت آن طور که در خور نام و شأن آن است آغاز شود و ادامه يابد، اما متأسفانه اين گونه نشد و بجز برخي تحليلها و تفسيرها، برگزاري همايشها، تشکيل بعضي ستادها و کارگروه ها و انجام فعاليتهاي تبليغاتي، اقدام خاص ديگري انجام نشده است.

اين در حالي است که بنا به دلايل متعدد که عمده ترين آنها جار و جنجالهاي بي حاصل و ويرانگر سياسي و دسته بنديها و باندبازيهايي ميان بازيگران عرصه سياست داخلي است، هم اکنون موضوع جهاد اقتصادي کمرنگ شده است.

در اين راستا کارشناسان معتقدند جهاد اقتصادي با شدت گرفتن مباحث سياسي نبايد فراموش شود. آنان بر اين باورند که پرداختن به بازيهاي سياسي، کشور را از اهداف اساسي جهاد اقتصادي دور مي کند.»

در اين باره، سيدعلي ادياني راد، نماينده قائم شهر و عضو کميسيون انرژي مجلس مي گويد: «ظرفيتهاي مناسبي در دولت و مجلس، براي دستيابي به اهداف جهاد اقتصادي وجود دارد، اما برخي از رفتارها، شتاب و سرعت حرکت به سمت دستيابي به هدفها را گرفته است.» با وجود همه حساسيتها و اهميتي که موضوع جهاد اقتصادي و بحث سروسامان بخشيدن به وضعيت معيشتي و رفاهي جامعه از آن برخوردار است، برخي مسؤولان و افراد، متوجه اين حساسيتها نيستند.

ناصر سوداني، نماينده مردم اهواز و عضو کميسيون انرژي مجلس، در همين ارتباط مي گويد: «ادغام وزارتخانه ها، نوعي سردرگمي در وزارتخانه هاي مهم و اقتصادي صنايع، بازرگاني، نفت و نيرو، کار و رفاه و راه و مسکن ايجاد کرد که سبب رکود اين دستگاه ها شد، در حالي که اين موضوع با منويات جهاد اقتصادي سازگاري ندارد.»

کاظم جلالي، نماينده مردم شاهرود در مجلس هم با نگاه و ديد کلي تري در اين مورد داد سخن داده و گفته است: «امسال با نامگذاري حکيمانه و مدبرانه مقام معظم رهبري سال «جهاد اقتصادي» نام گرفت، اما اکنون که چند ماه از آن مي گذرد، همچنان درگير مسأله سازيهاي کاذب و سردرگمي هاي ناشي از آن هستيم».

هر چند در موضوع جهاد اقتصادي، دولت آن طور که بايد اهتمام جدي و لازم را نشان نداده است، اما نهادهاي ديگر نيز برنامه ريزي و جهش محسوس و قابل لمسي در اين راستا نداشته اند و يا دست کم از ديد عموم مخفي مانده است.

از اين رو، کارشناسان معتقدند قواي سه گانه و ساير مراجع ذيربط بايد نتيجه اقدامهاي خود را در اين زمينه و در ارتباط با موضوع مهم و حياتي جهاد اقتصادي، با شفافيت و روشنگري لازم ارايه کنند.

از سوي ديگر، نامگذاري سال جهاد اقتصادي و تقارن آن با اولين سال از اجراي برنامه پنجم توسعه اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي جمهوري اسلامي ايران، اهميت اين موضوع را بيش از پيش آشکار مي کند، لذا براي تحقق چنين امري لازم است زير ساختهايي که به موضوع جهاد اقتصادي ارتباط پيدا مي کند، اصلاح شوند، اما پيش شرط همه اين اصلاحات و اقدامات، ثبات، آرامش و امنيت جامعه است.

به هر حال در شرايط فعلي، امکان دستيابي به جهاد اقتصادي تا حدي با مشکل روبه رو است؛ مگر اينکه در اين 6 ماه باقيمانده از سال، تحول عظيمي در فعاليتها و تصميمات اقتصادي کشور ايجاد شود.
نظرات بینندگان