arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۷۳۰۸
تاریخ انتشار: ۳۷ : ۰۰ - ۱۵ شهريور ۱۳۹۰

کیهان: سفر مشایی به تاجیستان، برای راه انداز یک شبکه ماهواره ای بوده است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

کیهان نوشت: برخي منابع احتمال مي دهند يكي از دستور كارهاي مذاكرات مشايي در تاجيكستان راه اندازي يك شبكه خصوصي با نام «نوروز» باشد كه قرار است از مبدائي غير از ايران سياست هاي رسانه اي جريان انحرافي را پي گيري كند.

روساي جمهوري ايران، تاجيكستان و افغانستان در سال 2006 درباره تاسيس شبكه تلويزيوني فارسي زبانان موسوم به نوروز در شهر دوشنبه، توافق كردند ولي تاكنون به دلايل مختلف اين شبكه راه اندازي نشده اما احتمال مي رود كه به زودي اين اتفاق بيفتد.

شايد يكي از مهمترين دلايل عدم راه اندازي اين شبكه، نحوه عجيب تاسيس آن باشد كه بدون حضور رسمي رسانه ملي جمهوري اسلامي ايران و با حضور نمايندگان قوه مجريه در حال انجام است.

علي اصغر شعردوست سفير جمهوري اسلامي ايران در تاجيكستان و از دوستان نزديك اسفنديار رحيم مشايي، از جمله بانيان راه اندازي اين شبكه است كه سال گذشته نيز با انجام هماهنگي هاي مختلف، رييس دفتر رييس جمهور را براي رايزني درباره تاسيس اين شبكه به دوشنبه دعوت كرد.

مشايي در آن سفر اعلام كرد كه:«تمامي تجهيزات فني تلويزيون مشترك كشورهاي فارسي زبان در ايران آماده شده است و بزودي به تاجيكستان ارسال مي شود تا در زماني نزديك به راه افتد».
البته چند ماه بعد، شعردوست در يك نشست مطبوعاتي با خبرنگاران در شهر دوشنبه اعلام كرد تجهيزات لازم براي راه اندازي اين شبكه و نصب آنها در ساختمان تلويزيون شهر دوشنبه از آلمان خريداري شده است!

با بررسي اسناد راه اندازي اين تلويزيون نيز مشخص مي شود كه رياست طرف ايراني در اين تلويزيون برعهده شعردوست است و حتي چنانچه مدت ماموريت وي به عنوان سفير در تاجيكستان به پايان برسد، همچنان به عنوان مدير بخش خصوصي ايران، سمت مديريت طرف كشورمان را در اين تلويزيون خصوصي برعهده خواهد داشت.

با اين حال به نظر مي رسد علاقه ويژه برخي مسئولان دولتي به راه اندازي يك شبكه فارسي زبان بدون نظارت هاي موجود در داخل كشور، از جمله موضوعاتي است كه هنوز هم به طور جدي پيگيري مي شود و شايد اين موضوع را بتوان از مهمترين دلايل سفر مشايي به تاجيكستان دانست.

او مي دانست كه حضورش در اين سفر، پس از ماهها غيبت رسانه اي حتما مورد توجه ويژه قرار خواهد گرفت اما ترجيح داد برنامه هاي گذشته خود در اين حوزه را همچنان فعالانه پيگيري كند.
شايد بتوان مجوزهاي اخير وزارت ارشاد به چند شبكه ماهواره اي فارسي زبان را نيز مقدمه اي براي حضور فعال تر شبكه هاي اينچنيني در داخل كشور دانست كه «نوروز» هم از آن جمله خواهد بود.
نظرات بینندگان