arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۷۳۲۴۹
تاریخ انتشار: ۵۴ : ۰۸ - ۰۶ آبان ۱۳۹۶
داستان های تاریخ فوتبال

اشتباه بزرگ یک خبرگزاری معروف درباره کتاب «راز ورزشگاه آرسنال»

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

خبرگزاری معروف اروپایی اشتباه بزرگ در رابطه با انتشار نخستین کتاب فوتبال داشت.

به گزارش ایسنا، آرسنال در سال‌های ۱۹۳۰ به عنوان باشگاهی شناخته می‌شد که نخستین‌ها را در جهان فوتبال امتحان می‌کرد. سیستم را به فوتبال آورد. شماره‌های پیراهن برای اولین بار بر تن بازیکنان این تیم دیده شد. اولین گزارش رادیویی و تلویزیونی به آرسنال اختصاص داشت. همچنین ساعت ورزشگاه برای نخستین بار در استادیوم تیم انگلیسی دیده شد و برای اولین بار بازی این تیم زیر نور مصنوعی برگزار شد.

نام ایستگاه مترو نیز به این تیم اختصاص پیدا کرد. آرسنال در بحث کتاب نیز پیشتاز بود و نخستین کتاب درباره فوتبال به نام این باشگاه منتشر شد. عنوان کتاب "راز ورزشگاه آرسنال" است و توسط لئونارد گریبل نویسنده پرکار انگلیسی نوشته شد. او داستان‌هایی با ژانر معمایی می‌نوشت و هر سال بیش از یک کتاب با نام واقعی خود یا به اسم مستعار منتشر می‌کرد. موضوع داستان مربوط به مرگ بود. در جریان نیمه دوم یکی از دیدارهای آرسنال بازیکن حریف به نام ترویانس در رختکن یک بسته مشکوک را دریافت می‌کند. بازرس اسلاید از اسکاتلند یارد به همراه تام ویتاکر این موضوع را بررسی کردند. جورج الیسون، رییس باشگاه آرسنال این مسئولیت را به عهده آنان سپرد. او هرگز فکر نمی‌کرد درباره این قضیه کتابی نوشته شود و مردم علاقه مند به خواندش باشند.

به جز این ماجرا دیگر بخش‌های کتاب درباره باشگاه، جو موجود میان بازیکنان و احساس هواداران نوشته شده بود. تصویر جلد اصلی کتاب عکسی از الیسون منتشر شده بود که بازیکنان آرسنال در کنارش دیده می‌شدند و او در حال توضیح بازی روی یک تخته بود. انتشار این کتاب با موفقیت زیادی همراه شد و به جایی رسید که در این باره فیلمی ساخته شد. این برای نخستین بار بود که در مورد فوتبال یک فیلم ساخته می‌شد. عنوان فیلم با نام کتاب یکی بود و در سال ۱۹۳۹ برای نخستین بار به نمایش درآمد. در این فیلم الیسون بازی می‌کرد و بسیاری از بخش‌های داخلی ورزشگاه به تصویر کشیده شده بود. بازیکنان برنتفورد، یک تیم آماتور به جای بازیکنان آرسنال بازی کرده بودند. فیلم کمی ملودرام بود.

جالب اینجاست زمانی که کتاب در سال ۱۹۵۲ در فرانسه همزمان با اکران فیلم ترجمه و منتشر شد خبرگزاری Efe فرانسه یک اشتباه بزرگ در رابطه با این موضوع داشت و روزنامه‌های این کشور از روی آن نوشتند. خبرنگار این خبرگزاری قضیه را همچون یک خبر منتشر کرد و نوشت: یک بازیکن انگلیسی در جریان یک دیدار در هایبوری، ورزشگاه آرسنال به قتل رسید. اسکاتلند یارد پرونده این جنایت را بر عهده گرفته است. همه بازیکنان به همراه داور مورد بازجویی قرار گرفتند. این خبر با امضای آلفیل، امضای خبرهای ورزشی خبرگزاری Efe منتشر شده بود.

"راز ورزشگاه آرسنال" تنها کتابی است که به آرسنال مربوط است. در سال ۱۹۵۵ نیک هورنبای کتاب"تب تماشاچی" را نوشت که درباره زندگی یک استاد زبان هوادار آرسنال بود. سپس فیلمی از روی آن ساخته شد که هر دو با موفقیت همراه بودند.

نظرات بینندگان