arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۷۳۴۴
تاریخ انتشار: ۰۵ : ۱۱ - ۱۵ شهريور ۱۳۹۰

ترویج بانکداری اسلامی رسالت مهم روابط عمومی بانک هاست

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
ترویج فرهنگ بانکداری اسلامی رسالت مهم روابط عمومی های سازمانها بویژه بانکهاست که بایستی برای اجرای کامل آن در شبکه اقتصادی و بانکی کشور تلاش مضاعفی را داشته باشند.  

این بخشی از موضوع بحث خبرنگار ما با رحیمی است که در این راستا با عنایت به هفته بانکداری اسلامی طی مصاحبه ای با فیروز رحیمی مسئول روابط عمومی پست بانک ایران داشته ایم که توجه خوانندگان عزیز را به آن جلب می نمائیم.

فیروز رحیمی مسئول روابط عمومی پست بانک ایران در گفتگوئی با خبرنگار انتخاب ضمن بیان این مطلب گفت: نظام بانکداری اسلامی ریشه در ایدئولوژی و ارزش های اقتصاد اسلامی دارد و تحقق آن مستلزم استقرار عدالت اقتصادی و اجتماعی و نیز توزیع عادلانه درآمد و ثروت در جامعه است. 

بنابراین منظور از بانکداری اسلامی نوعی سیستم بانکداری است که مبتنی بر قوانین اسلامی و نظریات اقتصاددانان و کارشناسان علوم بانکی و علمای اسلام است. اگر مولفه های اصلی بانکداری اسلامی را حذف ربا از تمامي عملیات بانکی و انطباق عملیات بانکی با موازین شرعی بدانیم، اساس بانکداری اسلامی، تسهیم سود، مشخص بودن مسیر مصرف منابع و نظارت بر عملیات بانکی خواهد بود. براین اساس، در بانکداری سنتی (ربوی) بین بانک و مشتری و گیرنده تسهیلات یک رابطه مستقیم وجود دارد و بواسطه وجود همین رابطه مستقیم، رابطه دائن و مدیون بوجود می آید، اما در بانکداری اسلامی وجوه سپرده گذاران طبق موازین شرعی و حقوقی و درقالب عقود معین سرمایه گذاری می شود.

در بانکداری اسلامی موضوع سود و حداقل سود مورد انتظار به میان می آید که با ربا و  بهره تفاوت هایی اساسی دارد از جمله اینکه؛ سود با توافق طرفین تعیین و به نسبت های مورد توافق پرداخت می شود ولی ربا از طرف وام دهنده (دائن) تعیین و به هر نرخ یا نرخ های ثابت از قبل تعیین شده، پرداخت می گردد. سود قبل از تحقق حالت التزام دارد و پس از تحقق حالت الزام، ولی ربا بر ذمه وام گیرنده (مدیون) بوده و پرداخت آن در هر حالتی الزامی است. 

وی افزود: بانکداری اسلامی بعنوان مناسب ترین شیوه مبادلات بانکی است که در ساختار اقتصادي كشورهاي اسلامی در جايگاه مديريت توزيع منابع مالي در ميان فعالان بخش خصوصي و همچنين بازوان اجرايي نهادهاي ناظر بر اقتصاد براي كنترل و هدايت نقدينگي در جامعه نقش اساسی دارد و توانسته اند به کمک شبکه های اطلاع رسانی بویژه روابط عمومی با ترویج و نهادینه کردن فرهنگ بانکداری اسلامی، سازوكارهاي اسلامی و قواعد ديني و الهي را در بنیان های اقتصادی و سياست‌هاي پولي خود تزریق کرده و روح اسلامي و دینی را در مناسبات اقتصادي، اخلاقي و اجتماعي جامعه حاکم سازد. 

مسئول روابط عمومی پست بانک ایران افزود: روابط عمومی هنر و فنی است که در کشورمان با تکیه بر اخلاق اسلامی و آموزه های دینی به اطلاع رسانی، اطلاع یابی و تبلیغات در سطح جامعه می پردازد و مهمترین شاخصه آن شناخت، جذب و حفظ افکار عمومی است که در قالب اصول مخاطب مداری، مشارکت گرائی، تعامل، اخلاق گرائی، گفتگو، تفاهم، موازنه قدرت بین سازمان و مخاطب و تامین منافع متقابل سازمان و جامعه می باشد و باید گفت روابط عمومی در جامعه اسلامی جایگاه ورود افکار و اندیشه های منتقد و سازنده به یک سازمان است.  

رحیمی درپایان  اظهار داشت: کانال های ارتباطی بویژه رسانه ها و روابط عمومی ها همواره نقش اساسی و بی چون و چرائی در فرهنگ سازی و ترویج اجرای قوانین در میان اقشار مختلف جامعه دارند و هیچگاه این رسالت مهم فرهنگی خود را فراموش نمی کنند. بانکداری اسلامی بعنوان یکی از شیوه های مهم اقتصادی است و اجرای کامل و دقیق آن بر اقتصاد و رفاه جامعه اثرات مفید و ارزنده دارد که روابط عمومی ها می توانند فرهنگ بانکداری اسلامی و روش های اجرای آن را در سطح جامعه بویژه بنگاه های اقتصادی و سرمایه گذاری ترویج و توسعه دهند.

نظرات بینندگان