arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۷۳۴۹
تاریخ انتشار: ۳۲ : ۱۱ - ۱۵ شهريور ۱۳۹۰

تهران می‌توانست بزرگ‌ترین پایتخت حائز نقاشی دیواری در دنیا باشد

یک نقاش پیشکسوت معتقد است شهر تهران با داشتن این همه نقاشی دیواری می‌توانست به عنوان بزرگ‌ترین پایتخت حائز نقاشی دیواری در دنیا معرفی شود اما غیراستاندارد بودن کارها و ناهمخوانی‌ها، مانع از این معرفی شده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
یک نقاش پیشکسوت معتقد است شهر تهران با داشتن این همه نقاشی دیواری می‌توانست به عنوان بزرگ‌ترین پایتخت حائز نقاشی دیواری در دنیا معرفی شود اما غیراستاندارد بودن کارها و ناهمخوانی‌ها، مانع از این معرفی شده است.

جمشید حقیقت‌شناس مدیرعامل سابق انجمن نقاشان ایران در گفتگو با خبرنگار تجسمی مهر درباره کیفیت نقاشی‌های دیواری شهر تهران اظهار کرد: نقاشی‌های دیواری قاعدتا باید بین شهروندان و ساختمان‌های شهر ارتباط برقرار کند. پیش از این، نقاشی‌ها به شکل پلاکارد بر پیکره شهر استفاده می‌شد و اکنون شهرداری متوجه این ارتباط با بناها و نقاشی‌ها شده‌ است و تلاش می‌کند که این دو را به آشتی برساند. این اتفاق در سازمان زیباسازی افتاده است اما در اکثر مناطق شهرداری، همچون سابق به این مقوله نگاه می‌کنند.

وی ادامه داد: اگر این مناطق نیز همراه و هم‌مسیر در جهت سازمان زیباسازی حرکت کنند قطعا نتایج درخشان‌تری را به شهروندان خواهند بخشید. اکنون در نقاشی‌های دیواری، تکنیک‌هایی که استفاده می‌شود معمولا منطبق با محیط نیست. البته این مساله به عدم انطباق موضوع با شرایط محیط بازمی‌گردد.

حقیقت‌شناس با بیان اینکه نقاشی شهری و دیواری نیاز به پالایش دارد ابراز کرد: بخشی از این آثار قطعا باید پاک شود و بخشی هم نیاز به اصلاح دارد. البته نیاز است که به بخش‌های دیگر نیز مواردی اضافه شود. باید توجه داشته باشیم که استفاده از کاشی و سرامیک در نماسازی‌ها،  محلی از اعراب ندارد و متاسفانه اصرار بر این کار، مشکلاتی را به لحاظ زیبایی به وجود آورده است. حاصل یک نقاشی دیواری در شهر باید آرامش و ایجاد هارمونی باشد که این کار با محدود کردن رنگ‌ها به دست خواهد آمد. بنابراین همان‌طور که در علائم راهنمایی و رانندگی رنگ‌ها استانداردسازی شده‌اند باید در نقاشی‌های دیواری نیز این استانداردسازی را به وجود آورد. امیدوارم همه کمک کنند این اتفاق بیفتد.

این نقاش پیشکسوت در ادامه به ضعف ایده در نقاشی‌های دیواری اشاره کرد و ادامه داد: ایده‌پردازهای هنری باید وارد این عرصه شوند نه مجری‌ها. مجری‌ها نمی‌توانند در طراحی و محتوا تسلط داشته باشند. با حضور ایده‌پردازها سطح کارها ارتقا خواهد یافت.  شهر تهران با داشتن این همه نقاشی دیواری می‌توانست به عنوان بزرگ‌ترین پایتخت حائز نقاشی دیواری در دنیا معرفی شود اما غیراستاندارد بودن کارها و ناهمخوانی‌ها، مانع از این معرفی شده است.

حقیقت‌شناس با بیان اینکه نقاشی‌های دیواری کمک می‌کنند تا ما شهر بهتری داشته باشیم، گفت: نقاشی‌های دیواری هم قابلیت پروراندن خلاقیت و ذهنیت‌های مثبت در شهروندان را دارد و هم می‌تواند آنها را در ذهن‌شان از بین ببرد. بنابراین باید نسبت به این موضوع حساسیت وجود داشته باشد. در شهری که آدم‌های زیادی در آن زندگی می‌کنند، چنین آثاری سفارش بردار نیست بلکه با یک کار بزرگ فرهنگی روبه‌رو هستیم که فعالیت در آن بسیار حساس است. به همین خاطر است که بزرگان هنر ما نیز سعی می‌کنند به این مقوله نزدیک نشوند و افرادی که از سواد هنری کمتری برخوردارند بیشتر داوطلب کار در این حوزه هستند.
نظرات بینندگان