arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۷۳۵۲۰
تاریخ انتشار: ۱۰ : ۲۳ - ۰۶ آبان ۱۳۹۶

توصیه‌های پلیس فتا به زائران اربعین

ذخیره‌سازی اطلاعات در رسانه‌های قابل حمل از مهمترین مباحثی است که می‌تواند موجبات سوءاستفاده افراد سودجو را فراهم کند براین اساس اطلاعات شخصی و محرمانه گوشی‌های همراه تهدید برای مسافران زیارتی است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رئیس اداره پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا نیروی انتظامی گفت: به هموطنان توصیه می‌شود قبل از مسافرت و اعزام به عتبات عالیات اطلاعات ذخیره شده در گوشی تلفن همراه خود را به سایر ابزارهای ذخیره‌سازی منتقل و حتی الامکان در لوح‌های فشرده ذخیره کنند تا در صورت گم کردن یا سرقت شدن گوشی موبایل، حریم خصوصی و امنیت کاربران در فضای مجازی به خطر نیافتد.

مهدی شکیب با تاکید بر عدم لزوم نگهداری اطلاعات مهم در دستگاه تلفن همراه گفت: ذخیره‌سازی اطلاعات در رسانه‌های قابل حمل از مهمترین مباحثی است که می‌تواند موجبات سوءاستفاده افراد سودجو را فراهم کند براین اساس اطلاعات شخصی و محرمانه گوشی‌های همراه تهدید برای مسافران زیارتی است.

وی ادامه داد: متاسفانه نمونه پرونده‌های بسیاری در پلیس فتا با همین موضوع تشکیل و رسیدگی شده است که ویژگی مشترک اغلب آنها وجود اطلاعات مهم و خصوصی در گوشی‌های تلفن همراه و تبلت‌ها بوده که در پی سرقت یا مفقود شدن گوشی، تصاویر و فیلم‌های خصوصی کاربران سر از شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی در آورده است.

وی ادامه داد: مهم نیست گوشی تلفن همراه شما دارای چه قیمت یا چه برندی باشد، مهم اطلاعاتی است که شما در گوشی تلفن همراه خود نگهداری می‌کنید. تصور کنید فردی غریبه و ناشناس به این اطلاعات دسترسی داشته باشد، در این صورت است که این اطلاعات تبدیل به ابزاری برای سوءاستفاده از شما خواهند شد.

وی پسوردگذاری روی دستگاه و کارت‌های حافظه را بسیار مهم دانست و گفت: انتخاب رمز های عبور قوی و پیروی از الگوهای رمز نگاری مناسب از جمله اقدامات پیشگیرانه در زمینه حفاظت از اطلاعات است. در این صورت حتی اگر گوشی شما مفقود و یا به سرقت برود دسترسی افراد سودجو به اطلاعات شما محدودتر خواهد بود.

وی با بیان اینکه در طول سفر بلوتوث، شیریت، زاپیا و هرگونه نرم افزار ‌تبادل داده را خاموش و غیر فعال نمائید، تاکید کرد: از دریافت فایل از این طریق خودداری نمائید چرا که احتمال آلوده بودن این فایل‌ها به نرم افزارهای مخرب و جاسوسی وجود دارد.

شکیب با بیان اینکه از در اختیار گذاشتن گوشی خود به افراد غریبه و ناشناس خودداری کنید، گفت: این افراد می‌توانند از گوشی شما یا شماره شما سوء استفاده کنند و برای شما دردسر ایجاد کنند.در صورتی که گوشی شما مفقود شد و با شما تماس گرفتند برای تحویل گوشی حتما مراتب را به نمایندگان کاروان و پلیس در میان بگذارید.

رئیس اداره پیشگیری از جرائم سایبری تاکید کرد: حتما حافظه گوشی خود را تخلیه نمائید و تنظیمات آنرا به تنظیمات اولیه کارخانه برگردانید. شماره سریال گوشی خود را در طول سفر به همراه داشته باشید تا در صورت سرقت و یا مفقود شدن گوشی بتوانید اقدامات پیگیری را راحت تر انجام دهید.

سرگرد شکیب در انتها از کاربران درخواست کرد با مراجعه به سایت پلیس فتا به آدرس cyberpolice.ir و ثبت نظرات و انتقادات خود ما را در بالا بردن امنیت و حفظ حریم خصوصی کاربران یاری کنند و در صورت مواجهه با موارد مشکوک آن را از طریق لینک مرکز فوریت های سایبری گزینه ثبت گزارش مردمی با در میان بگذارند.
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان