arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۷۳۶۵۱
تاریخ انتشار: ۳۴ : ۰۹ - ۰۷ آبان ۱۳۹۶

مذاکرات بغداد و اربیل درباره بازگشت پیشمرگه‌ها به مرزهای ۲۰۰۳/ عراق در انتظار پاسخ اقلیم

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سخنگوی فرماندهی عملیات مشترک عراق اظهار داشت: بعد از رایزنی دو هیئت نظامی بغداد و اربیل کمیته‌ای فنی شامل نیروهای عراقی و پیشمرگ کرد برای بررسی استقرار مجدد نیروها در مناطق مورد مناقشه تشکیل شد و این در پی تصمیم حیدر العبادی در زمینه توقف ۲۴ ساعته عملیات نظامی در شمال عراق بود.

به گزارش ایسنا، یحیی رسول،‌ سخنگوی فرماندهی عملیات مشترک به شبکه خبری العربیه الحدث گفت: نشانه‌های مثبتی در این زمینه وجود دارد و این کمیته طبق قانون اساسی کار خواهد کرد و نتایج آن به محض پایان کارش اعلام خواهد شد.

وی افزود: تمامی مناطقی که وابسته به دولت فدرال هستند، شاهد حضور نیروهای نظامی ما خواهند بود و قانون اساسی این حق را به ما داده است.

این مسؤول نظامی از همه خواست به خواست و اراده ملت عراق احترام بگذارند.

وی ادامه داد: باید نیروهای پیشمرگ بدانند که داعش دشمن هر دو ماست لذا باید برای بیرون راندن داعش از کل خاک کشور و برای حمایت از مردم عراق با هم همبستگی داشته باشیم. همچنین ما نمی‌خواهیم درگیری رخ دهد چون خون ملت کرد برای ما عزیز است.

همچنین عثمان الغانمی، رئیس ستاد مشترک ارتش عراق که در راس هیئت بغداد در مذاکرات فرماندهی عملیات نینوا حضور داشت، گفت: مذاکرات با هیئت کرد که روز شنبه انجام شد، شاهد پیشرفت قابل قبولی بود و این نشست حول محور بازگشت نیروهای پیشمرگ به مرزهای سال ۲۰۰۳ بود.

الغانمی در کنفرانس خبری بعد از دیدار در مقر فرماندهی عملیات نینوا در شهر موصل خاطرنشان کرد، بر سر برخی نکات توافق شد در حالی که منتظر پاسخ رهبران کرد به برخی سوالات پیچیده هستیم.

رئیس ستاد ارتش عراق تاکید کرد، دو طرف بازگشت نیروهای پیشمرگ به مرزهای سال ۲۰۰۳ را بررسی کردند که شامل استان‌های دهوک، سلیمانیه و اربیل می‌شود و باید گذرگاه‌های مرزی را به نیروهای فدرال تحویل دهند.

این در حالی است که هیئت کرد که به ریاست کریم سنجاری وزیر داخلی دولت اقلیم در این نشست حضور یافته بود، هیچ اظهارنظری مطبوعاتی بعد از این نشست نداشت.

اما یک مقام پارلمانی روز شنبه از تحویل برگه حاوی درخواست‌های دولت عراق به هیئت کرد برای بررسی و پاسخ دادن به آن خبر داد.

این منبع تاکید کرد: در این نشست هیئت عراقی مجموعه درخواست‌هایی را به طرف کرد داد و منتظر است اربیل آن را بررسی کرده و پاسخش را بدهد.

پیشتر سعد الحدیثی، سخنگوی دولت عراق گفته بود، هدف از این نشست باز کردن زمینه به روی تیم مشترک بغداد و اربیل و فراهم سازی شرایط استقرار نیروهای فدرال در مناطق مرزی بدون درگیری است.

وی تاکید کرد: تیم فنی متشکل از فرماندهان نظامی متخصص در مساحت و مرزها برای تضمین استقرار نیروهای فدرال در مرزهای خط آبی که قانون اساسی آن را تعیین کرده و اقلیم را از اراضی دولت فدرال جدا می‌کند، تشکیل می‌شود.
خط آبی

خط آبی اقلیم کردستان عراق تنها شامل شهرهای سلیمانیه، حلبچه، دهوک، اربیل می‌شود در حالی که نیروهای کردستان از سال ۲۰۰۳ قلمروی خود را در مناطقی در استان‌های کرکوک، نینوا، دیالی و صلاح‌الدین گسترش داده بودند.

نیروهای فدرال در ۱۹ اکتبر جاری عملیات نظامی را برای سلطه بر مناطق مورد مناقشه آغاز کردند و توانستند به سرعت بر این مناطق تسلط یابند که در راس آن منطقه نفت خیز کرکوک بود.

نیروهای عراقی در تلاش برای تسلط بر گذرگاه فیشخابور هستند که از طریق آن نفت به بندر جیهان ترکیه منتقل می‌شود اما با مقاومت شدید پیشمرگ‌ها روبه‌رو شدند و درگیری‌هایی با سلاح‌های توپخانه‌ای رخ داد.

حیدر العبادی، نخست وزیر عراق نیز روز جمعه دستور توقف ۲۴ ساعته درگیری‌ها را داد تا تیم فنی مشترک مسؤولیت استقرار نیروهای فدرال را در آن مناطق از جمله گذرگاه مرزی فیشخابور که تنها گذرگاهی است که اقلیم را به سوریه در نزدیکی مرزهای ترکیه متصل می‌کند،‌ برعهده بگیرد.

نظرات بینندگان