arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۷۳۸۲۶
تاریخ انتشار: ۳۵ : ۱۵ - ۰۷ آبان ۱۳۹۶

اردکانیان: سند جامع آب کشور را تدوین می‌کنیم / مثل پدرانمان در سه هزار سال پیش مشکل آب را حل می‌کنیم

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

وزیر پیشنهادی نیرو با تاکید بر تدوین سند جامع آب کشور گفت: ساختار مدیریت آب باید متناسب با اصول و ظرفیت توامان عرضه و تقاضا طراحی شود.

به گزارش انتخاب، رضا اردکانیان وزیر پیشنهادی نیرو در دفاع از برنامه‌های خود برای تصدی وزارت نیرو اظهار داشت: از رئیس‌جمهور به دلیل اعتمادشان به این جانب و معرفی به عنوان وزیر نیرو تشکر می‌کنم و امیدوارم با جلب اعتماد حداکثری شما نمایندگان که به تعبیری اعتماد ملت ایران است، بزرگترین افتخار و سنگین ترین مسئولیت زندگی خود را آغاز کنم.

اردکانیان: سند جامع آب کشور را تدوین می‌کنیم

وی افزود: پیش از این در نظر داشتم که راجع به اهمیت آب و برق به عنوان عرصه‌هایی که مستقیم با امنیت و آسایش مردم در ارتباط است و همچنین ضرورت اقدامات اصلاحی زیست محیطی و مدیریت مصرف و تقاضا صحبت کنم. واقعیت این است که در خلال سه هفته گذشته از بامداد تا پاسی از شب به صورت رسمی و غیررسمی در جلسات، کمیسیون‌ها و مجامع استانی با شما نمایندگان صحبت کرده‌ و برنامه‌هایم را اعلام کرده‌ام.

وزیر پیشنهادی نیرو همچنین بیان کرد: بنده به عنوان یک کارشناس بین‌المللی در یک دهه گذشته برنامه آب و محیط‌ زیست بیش از ۴۶ کشور دنیا چه در حال توسعه و چه برخی کشورهای در حال توسعه را بررسی و با مدیران و سیاستمداران آنها نشست و برخاست داشته و در جلسات پارلمانی آنها مسائل آب و محیط‌ زیست را به بحث گذاشته‌ام.

وزیر پیشنهادی نیرو همچنین بیان کرد: زمانی که در نظر داشتم برنامه‌های خود را برای تصدی وزارت نیرو تهیه کنم، ابتدا به لیست کردن چالش‌ها پرداختم. در بخش آب، پسآب، برق، انرژی های تجدیدپذیر، منابع انسانی و همچنین مدیریت منابع مالی لیست بلند بالایی تهیه شد که شما بهتر از من از آن آگاه هستید.

اردکانیان افزود: آنچه به عنوان فرصت‌ها و ظرفیت‌ها قابل ذکر است، ظرفیت عظیم منابع انسانی است. نه تنها به هیچ وجه ناامید نیستم بلکه کاملا امیدوار و خوش بین هستم. زیرا همانطور که پدران ما در سه هزار سال پیش در این اقلیم خشک و نیمه خشک با طبیعت به سازگاری رسیدند و پایدارترین شیوه استفاده از منابع آبی یعنی قنات را دریافته و مسائل را حل کردند قطعا ما نیز قادر هستیم با کمک یکدیگر چاره جویی کرده و در این منطقه نمونه باشیم.

وی ادامه داد: علاوه بر این ظرفیت بزرگ امروز سطح بالایی از آگاهی و شناخت و آمادگی برای همکاری در بین نمایندگان یک نقطه امیدبخش دیگری است.

وزیر پیشنهادی نیرو با بیان اینکه «به طور خاص در برنامه های خود به مسئله آب پرداخته‌ام» گفت: در دنیا کم کم لفظ فاضلاب در حال ترک کردن ادبیات این بخش است. چراکه فاضلاب نیز به عنوان یک منبع شناخته می شود. اگرچه تا چندی پیش حتی در وزارت نیرو و شرح وظایف آن یکی از کارهای خود را دفع سالم فاضلاب می دانستیم امروز به این واقعیت باید بپردازیم که این مسئله یک منبع جدید برای ما است.

وی ادامه داد: در سر فصل آب و پسآب اصلی ترین نقطه کار ما تدوین طرح‌های سریع آمایش سرزمین در مقیاس های مختلف است و این موضوع نیازمند مفاهمه در قالب شورای عالی آب می باشد. هر چقدر سطح این مفاهمه افزایش یابد، آمادگی برای تدوین راهکارها بیشتر خواهد شد.

اردکانیان افزود: بحث توسعه شبکه تولید، جمع آوری و پردازش آمار و اطلاعات پایه به عنوان پیش نیاز یکی از سرفصل‌های برنامه‌هایم است. زیرا معتقدم باید ساختار مدیریت آب کشور را متناسب با اصول و توام با عرضه و تقاضا طراحی کنیم.

وزیر پیشنهادی نیرو یادآور شد: هیئت وزیران در سال ۸۳ استراتژی توسعه بلندمدت منابع آب ایران را تصویب کرد که در قالب برنامه چهارم توسعه نیز به تصویب مجلس رسید. اما به هر تقدیر با تغییر اولویت‌ها هنوز متاسفانه بخش‌های قابل توجهی از این راهکارها نیازمند اقدام و عملیات اجرایی است.

وی با تاکید بر اینکه سند جامع آب کشور را با مشارکت همه ذی نفعان تدوین و تصویب خواهیم کرد، گفت: در برنامه ‌هایم تدوین و ارائه گزارش ملی آب را مبتنی بر داده‌های قابل اعتماد و آسیب شناسی وضعیت فعلی و راهکارهای تعدیل مشکلات و حرکات اصلاحی ارائه کرده‌ام.

اردکانیان با بیان اینکه اصلاح ساختار اقتصادی آب کشور و افزایش سهم غیردولتی در اجرای طرح‌های تامین و توسعه تاسیسات فاضلاب جزو برنامه های اینجانب است، گفت: سدهای در حال طراحی و ساخت بر مبنای داده‌های معتبر هیدرولوژیک، تغییرات اقلیمی، توجیه اقتصادی، ارزیابی آثار زیست محیطی و افزایش ظرفیت آب مورد بازنگری قرار می گیرد. ضمن اینکه ساخت و تکمیل شبکه‌های آبرسانی و زهکشی را هم اولویت بندی می کنیم تا به میزان ۲۵۰ هزار هکتار عملیاتی شود.

وزیر پیشنهادی نیرو در بخش دیگری از سخنانش گفت: تامین پایدار آب شرب سالم و بهداشتی مورد نیاز آحاد جامعه به ویژه روستاها و جوامع عشایری در قالب ۱۲۰۰ میلیون مترمکعب با اولویت ساخت ۵۵۰ مجتمع آبرسانی روستایی شامل ۱۳ هزار روستا و شش میلیون نفر مورد توجه قرار می گیرد.

اردکانیان ادامه داد: این افتخار را داشته‌ام که در سطح دنیا در حالیکه بیش از 20 میلیون هکتار از اراضی کشاورزی با فاضلاب آبیاری می شود پروژه‌ای را با فائو، سازمان بهداشت جهانی، برنامه محیط‌ زیست و دانشگاه، سازمان ملل درارتباط با استفاده سالم از فاضلاب راه‌اندازی کنیم که اکنون در نقاط مختلف دنیا در حال اجرا است. البته از چندی قبل هم در ایران با همکاری کارشناسان شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور نسبت به ظرفیت سازی و پیاده سازی این کار کرده‌ایم.

وزیر پیشنهادی نیرو با تاکید بر اینکه بحث آب شیرین ‌کن‌ها جزو برنامه‌های وی است، اظهار کرد: قطعا ما در اولویت بخشی به کارها تدوین طرح جامع برای برنامه‌های ارائه شده را خواهیم داشت. ضمن اینکه امکانات و فرصت‌ها و هزینه‌های مربوط به استفاده از آبهای متعارف را ارائه خواهیم کرد.

وی خاطرنشان کرد: مسئله آب شیرین‌کن‌ها، آب‌های ژرف و سایر منابعی که می تواند منبع جدید باشد، مورد توجه است. در دوره مدیریت تقاضا اعتقادم این است که با صرف انتقال آب از نقطه‌ای به نقطه دیگر و در مبدا مسائل خود را حل کرده‌ایم.

وزیر پیشنهادی نیرو با بیان اینکه مسائل متعددی در بحث تلفات آب داریم، گفت: از طرف دیگر کاهش آلاینده ها در ارتباط با منابع زیرزمینی هم باید مورد توجه باشد و براساس گزارشات موجود ناشی از پسآب‌های صنعتی و کودهای شیمایی غیراستاندارد و فاضلاب در 10 سال گذشته 11 درصد از منابع آبی کشور به دلیل نیتراته شدن از مدار خارج شده‌اند و پرداختن به این مسائل یک ضرورت است.

وی گفت: باید آب موجود را درست و صحیح مصرف کنیم و کم توجهی به نوع و الگوی مصرف نه انتقال آن و نه عدم انتقال چاره است و این امر مستلزم بررسی و مطالعه دقیق و در عین حال سریع است.

اردکانیان با تاکید بر اینکه مناطق مرزی ما باید جزو آبادترین مناطق کشور باشد، گفت: اگر وضعیت آب و منابع زیست محیطی در این مناطق و حتی در خوزستان همین باشد یعنی ما هیچ توفیقی نداشته ایم لذا معتقدم باید این مسائل سریعتر و به صورت جامع تصویربرداری شود. ما توان حل مسئله را داریم.

وی افزود: در اولویت بازدیدها از استان خوزستان حتما بازدید داشته و از نزدیک با مسائل روبرو خواهیم شد و سعی خواهیم کرد بهترین تصمیم ها را در عرصه های مختلف در تامین آب شرب و سامانه‌های جمع آوری فاضلاب اتخاذ کنیم.

وزیر پیشنهادی نیرو در ادامه بیان کرد: در مقطعی که می‌بایست در مورد طرح‌های تامین آب سریع‌ترین تصمیم‌ها را به نتیجه می‌رساندیم مرتکب اشتباهاتی شده‌ایم که قطعا به اینها پرداخته می‌شود و برخوردهای قانونی لازم با هر گونه قصوری نیز انجام خواهد شد.

وی افزود: پروژه سد گتوند از جمله پروژه‌هایی است که با اتکاء به ظرفیت‌های کارشناسی ذیصلاح در مورد آن پیگیری‌ها را انجام خواهیم داد.

وی خاطرنشان کرد: وزارت نیرو و شخص وزیر تعامل با نمایندگان را به عنوان یک سیاست مد نظر دارد و فضایی که این روزها از گفت‌ و شنود و مفاهمه بر سر مسائل موجود است حفظ خواهد شد. بنده لیست تمام تذکرات کتبی، شفاهی و یا سوالات نمایندگان را در فاصله زمانی چهار سال گذشته بررسی کردم. ۷۵ درصد ۶۰ سوال مربوط به آب ۸۵ درصد از مجموع ۴۲۵ تذکر کتبی و شفاهی نیز مربوط به آب بوده و بقیه به برق ارتباط پیدا می‌کند و به طور جدی این موضوعات در دستور کار ما قرار خواهد داشت و مدیران کشور در سراسر کشور موظف هستند در این ارتباط کوچکترین کوتاهی نداشته باشند.

وی در ادامه با اشاره به وضعیت صنعت برق و انرژی‌های تجدیدپذیر، گفت: این بخش زیربناهای ما برای توسعه است و همانگونه که در برنامه ذکر شده سند برق ایران با ۷۷ هزار مگاوات ظرفیت نصب شده نیروگاهی در سطح جهانی رتبه ۱۴ و در منطقه دارای رتبه نخست است اما در حال حاضر در شرایط خوبی از نقطه نظر رشد مصرف برق برخوردار نیستیم و این مستلزم اقدامات وسیعی است.

وی با تاکید بر اینکه برنامه ششم توسعه به عنوان یکی از اصلی‌ترین اسناد بالادستی در دستور کار قرار دارد، گفت: در زمینه انرژی‌های تجدیدپذیر ۵۰۰۰ مگاوات افزایش ظرفیت پیش بینی شده که ۴۰۰۰ مگاوات آن در دولت دوازدهم اجرایی خواهد شد و این سند علاوه بر تولید انرژی پاک نقش مهمی در اشتغالزایی خواهد داشت و تا پایان برنامه ۵۰۰ هزار اشتغال مستقیم و غیرمستقیم حاصل این مسئله است.

وی با تاکید بر اینکه انرژی‌های تجدیدپذیر نقش تعیین کننده‌ای در صنعت برق و انرژی تجدید پذیر دارند، گفت: هشت میلیون تن دی اکسید کربن نتیجه استقرار این صنعت است که در کل بیش از ۲۵ درصد از تعهد غیرمشروط ما را در افق ۱۲ سال آینده قرار می‌دهد.

اردکانیان با بیان اینکه آب‌های مرزی و مشترک و همچنین تامین حق‌آبه‌ها جزو برنامه‌های اینجانب قرار دارد، گفت: در دوره‌ای که در وزارت نیرو مسئولیت داشتم بعد از ۳۰ سال موفق شدیم موافقتنامه هیرمند بین ایران و افغانستان را عملیاتی کرده، سد بزرگ دوستی در هلیل رود را بسازیم و همچنین سد بزرگ خداآفرین را در رودخانه مرزی ارس بنا کنیم که در حال حاضر طی ۲۰۰ سال گذشته بیش از ۲۵۰۰ معاهده بر سر آب‌های مرزی در سطح جهان به امضاء رسیده است.

وزیر پیشنهادی نیرو ادامه داد: چنانچه این جانب توفیق یابم که رای اعتماد شما نمایندگان را به دست آورم در پیشگاه شما این تعهد را دارم که جز منافع ملی و در سطح ملی و اتکاء بر یافته‌ها و داشته‌های کارشناسی و به جز شایسته گزینی در به کارگیری نیروها در پهنه صنعت آب و برق اقدامی نکنم و تعامل به میزان وسیع و نه معامله گری سرلوحه کار من باشد.

وی در پایان گفت: افتخار است به گونه‌ای عمل کنیم که آنها که خارج از مرزها بر تشنگی ما چشم دوخته‌اند تا عاملی برای خدشه و خلل در وحدت ملی ایجاد کنند، بگوییم این آرزو برآورده نخواهد شد.

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان