arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۷۳۸۴
تاریخ انتشار: ۰۳ : ۱۵ - ۱۵ شهريور ۱۳۹۰

قدرداني بسيج دانشجويي دانشگاه‌هاي هنر از عوامل‌ سريال مختارنامه

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
بسيج دانشجويي دانشگاه‌هاي هنر با صدور بيانيه اي از داوود ميرباقري، كارگردان و عوامل سريال مختارنامه تشكر و قدرداني كرد.

متن كامل بيانيه بسيج دانشجويي دانشگاه هاي هنر درباره سريال مختارنامه به شرح زير است:

تـنها هنرى مورد قبول قرآن است كه صيقل‌دهنده‌ اسلام ناب محمدى، صلى‌ا... عليه و آله و سـلم، اسـلام ائمـه‌ي هـدى، عـليـهـم‌السـلام، اسـلام فـقـراءِ دردمـنـد، اسـلام پابرهنگان و اسلام تـازيـانـه‌خوردگان تاريخ تلخ و شرم‌آور محروميت‌ها باشد. (امام خميني)


اين روزها و در اين سال‌ها، آثار نمايشي مذهبي را عموماً کساني دست‌اندرکار توليدند که خود باوري به معتقدات ديني مردم ندارند و ساز و کار انتقال پيام‌‌هاي معنوي در ميان دست‌هايي است خود از هر نوع معنويت و دين‌باوري تهي هستند.

البته هستند هنرمندان دين‌باور و مؤمني که به آفرينش آثار مذهبي مشغولند، اما آن‌ها هم عمدتاً در قدرت بيان و اظهار مضمون به زبان نمايش و تصوير، دچار نقص و ناتواني‌اند. اين معضل دوجانبه، به طور خاص در سريال‌هاي ماه مبارک رمضان، باعث شده تا برخي از ابتدايي‌ترين معارف دين، به ناشيانه‌ترين و کم‌اثرترين وجه ممکن، دست‌مايه‌ي جذابيت و سرگرمي قرار ‌گيرند و آن‌چه از برآيند اثر خارج مي‌شود، مضمون ضعيف معنوي است که به نفع سرگرمي غفلت‌زا مصادره شده.

موضوعات ديني اين سريال‌ها غالباً پاسخ‌گوي دغدغه‌ها و سطح معنوي جامعه‌ي ما نيستند و در عين حال تناسبي با مسائل روز انقلاب اسلامي ندارند، بلکه بسيار عقب‌تر و نازل‌تر هستند. فارغ از ضعف مديريت‌ها و مشکلات متعدد موجود، ظاهراً علت اصلي را بايد در اين واقعيت جُست که برنامه‌سازان و فيلم‌سازان تلويزيون، فارغ از درد دينند و از درون خويش تعلق خاطري نسبت به آيين و مذهب ما و هم‌چنين افق‌هاي معنوي انقلاب اسلامي ندارند.

و در اين وانفسا کدام هنرمندي است که بتواند مهارت تکنيکي و فني را با محتوايي غني از معارف ديني و باورهاي شيعي درآميزد؟ کيست که هم عقايد و تفکر اسلامي را خوب درک کرده باشد و هم در ترجمه‌ي مفهوم به زبان تصوير و نمايش خبره و کارکشته باشد؟

به نظر مي‌رسد سريال مختارنامه‌، اثر برجسته‌ي فيلم‌ساز متعهد، جناب آقاي ميرباقري توانسته است مهارت فني را با غناي مضمون جمع کند و در خاطره‌هاي مردم ما ماندگار شود. مختارنامه به ظاهر روايتي از يک واقعه‌ي تاريخي بود، اما در بطن اين روايت، گنجينه‌اي از معارف مکتوم و ناگفته‌ي مذهب تشيّع را با بياني نغز و شيوا به نمايش گذاشت و چهره‌ نوراني اسلام ناب محمدي (ص) را از زنگار انحراف و خرافه و جهل و کج‌فهمي و عداوت صيقل داد و مگر از هنرمند (به معناي حقيقي کلمه) جز اين چه مي‌توان انتظار داشت؟

مختارنامه - فارغ از اشکالات خُردي که به جاي خود قابل بحث است – در صحنه به صحنه‌ي خود شيدايي و دل‌بستگي عميق فيلم‌ساز را به اسلام و تشيع به نمايش مي‌گذارد. همچنان که ديگر آثار آقاي ميرباقري همواره نشان‌دهندي درد دين و دغدغه‌هاي فرهنگي و اجتماعي او بوده‌اند. شيدايي، درد دين و تمناي صيقل اسلام ناب، گوهر مفقود آثار هنري اين روزها و اين سال‌ها است.

ما دانشجويان هنرمند بسيجي مراتب تجليل و قدرشناسي خود را از اين تلاش مؤمنانه اعلام مي‌داريم دعا مي‌کنيم خداي متعال اجر مجاهدان في سبيل‌ا... را نصيب اين هنرمند فرهيخته و ديگر دست‌اندرکاران مجموعه‌ي مختارنامه فرمايد.

همچنين ضمن تشکر از همت مسئولان سازمان صداوسيما به خاطر ساخت اين اثر ماندگار و پرمحتوا، اميدواريم در شناسايي، حمايت و بهره‌گيري از توانايي‌هاي ديگر هنرمندان با خصوصيات مشابه - که مهارت فني را با عمق محتوا جمع مي‌آورند – تلاش و همت مضاعفي را مبذول دارند.
نظرات بینندگان