arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۷۳۸۹۹
تاریخ انتشار: ۴۳ : ۱۸ - ۰۷ آبان ۱۳۹۶

چرا سفر یوکیو آمانو به تهران مهم است؟

یوکیا آمانو مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی برای دیدار با مقام های ارشد جمهوری اسلامی ایران شنبه شب وارد تهران شد. بنا به اعلام آژانس بین‌المللی دبیر کل روز یکشنبه در مورد نحوه اجرای توافق هسته‌ای وین توسط ایران با تعدادی از مقام های این کشور گفتگو کرده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
ناظران سیاسی، این دیدار آقای آمانو از تهران را با توجه به راهبرد جدید رئیس جمهوری آمریکا در مورد اعمال سخت گیری‌های بیشتر در نحوه اجرای برجام و تمایل مسئولان عالیرتبه ایران به حفظ برجام حائز اهمیت می‌دانند.
دونالد ترامپ روز 14 اکتبر (22 مهر) ضمن عدم تایید پای‌بندی ایران به توافق برجام، تعیین سیاست نهایی ایالات متحده نسبت به این توافق را برعهده کنگره گذاشت تا ظرف 60 روز آینده در این مورد تصمیم بگیرد.

در عین حال رهبران اتحادیه اروپا ضمن تاکید بر حمایت از برجام امیدوارند که تصمیم کنگره آمریکا به سقوط این توافق نینجامد. از سوی دیگر روز جمعه گروهی از سناتورهای آمریکا با امضای نامه ای خطاب به نیکی هیلی سفیر آمریکا در سازمان ملل خواهان بارزسی‌های سخت گیرانه تر آژانس بین المللی انرژی اتمی از تاسیسات ایران برای اطمینان از اجرای دقیق برجام شدند.

در چنین شرایطی دبیر کل آژانس بین المللی و هیات همراه او که تاکنون پای‌بندی ایران به توافق برجام را بارها تایید کرده‌اند، به نظر می رسد در سفر به ایران گفتگوهای مهمی برای حفظ برجام با مقام های ایران خواهند داشت. علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران گفته با توجه به شرایط حساسی که دونالد ترامپ بوجود آورده، آمانو علاقه‌مند است به سهم خود «نقش‌آفرینی» کند.
 
پیشتر امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه و مقام های برخی از دیگر کشورهای اروپایی پیشنهاد کرده بودند که بندهایی را در مورد نحوه اجرای دقیق تر برجام به آن اضافه کنند. ایران تاکنون با چنین پیشنهادی مخالفت کرده است.

 
منبع : یورو نیوز
برچسب ها: آمانو ، ظریف ، برجام ، ترامپ ، اروپا
نظرات بینندگان