arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۷۳۹۸
تاریخ انتشار: ۳۶ : ۱۶ - ۱۵ شهريور ۱۳۹۰

مردم پیشگیری از وبا را جدی بگیرند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
با توجه به مشاهده مواردی از بیماری وبا و شبه وبا،مردم باید اقدامات پیشگیری از این بیماری را جدی بگیرند.

به گزارش انتخاب به نقل از مهر، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: وبا نوعی بیماری میکروبی است که سبب اسهال شدید شده و به دلیل از دست دادن مقدار زیادی از آب و املاح بدن در عرض چند ساعت،ممکن است مشکلات جدی برای سلامت فرد ایجاد کرده و در صورت تعلل و غفلت به مرگ بیمار بیانجامد.
بابک عشرتی اظهار داشت: کسب اطمینان از سلامت آب مصرفی و خودداری از نوشیدن آب های غیربهداشتی و روان از نکات بسیار مهم در پیشگیری از شیوع وبا است.

وی تصریح کرد:در صورت عدم دسترسی به آب بهداشتی تصفیه شده و لوله کشی،حتماً باید آب مصرفی جوشانده شود.
عشرتی گفت: شست و شوی دقیق و بهداشتی سبزی و میوه ها و استفاده از مواد ضدعفونی کننده از اهمیت خاصی در پیشگیری از وبا و سایر بیماری های روده ای برخوردار است.

وی اضافه کرد: برای ضدعفونی کردن میوه و سبزی ها آسان ترین روش استفاده از پر کلرین به میزان یک قاشق مربا خوری در ۵ لیتر آب و شست و شوی کامل می باشد.

رئیس مرکز بهداشت استان مرکزی افرود: مردم باید از خریداری و مصرف محصولات لبنی فاقد مجوز و پروانه بهداشتی یا محصولاتی که بدون درج تاریخ انقضای مصرف هستند و یا در شرایط خارج از یخچال عرضه می شوند امتناع کنند و مواد غذایی را حتماً در یخچال و با شرایط بهداشتی نگهداری کنند.

عشرتی گفت: رستوران های بین راهی باید در تهیه سالاد و دسرها و شست و شوی سبزی ها نهایت دقت را بکنند و از نگهداری مواد غذایی فساد پذیر در فضای آزاد حتی در کوتاه مدت بپرهیزند.

وی تاکید کرد: مردم باید از نوشیدن مواد غذایی مشکوک در خیابان نظیر آب زرشک یا آلبالو،شربت های خاکشیر و این قبیل مواد که توسط فروشندگان دوره گرد و یا مراکز فاقد نظارت جدی عرضه می شود، امتناع کنند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک، رعایت بهداشت فردی و شست و شوی دست ها با آب و صابون پس از اجابت مزاج را به منظور پیشگیری از شیوع وبا الزامی دانست.

عشرتی گفت: ساندویچ هایی که قبلاً تهیه شده و در شرایط معمولی در اغذیه فروشی ها نگهداری می شوند و یا مواد غذایی نظیر دل و جگر مرغ یا مغز یا سالاد اولویه با احتمال آلودگی بالا همراه است و بهتر است مصرف نشوند.

وی افزود: تدابیر اجرایی لازم به منظور پیشگیری و مهار شیوع احتمالی وبا در استان در سطوح مختلف از ابتدای فصل گرما در حال انجام است و تاکنون مشکل جدی وجود نداشته است.
نظرات بینندگان