arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۷۳۹۸۹
تاریخ انتشار: ۳۴ : ۰۹ - ۰۸ آبان ۱۳۹۶

خشک شدن «چشمه‌علی» شهرری تکذیب شد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ظرف هفته های گذشته اعلام شد، آب چشمه‌علی شهرری خشک شده و برای آن علت های مختلفی عنوان شد اما فرماندار شهرستان ری با رد این خبر تاکید می کند که در وضعیت چشمه‌علی به تازگی تغییری ایجاد نشده است.

«چشمه‌علی» یک از نقاط باستانی، دیدنی و تفریحی شهرری به شمار می‌رود که در جنوب تهران و شمال شهرری، منطقه ۲۰ شهرداری تهران قرار دارد. این چشمه در همسایگی ابن بابویه، برج طغرل، دژ رشکان و در زیر باروی ری واقع شده است. قدمت چشمه‌علی به حدود ۸۰۰۰ سال پیش بر می‌گردد.

خبر خشک شدن این چشمه 8000 ساله شوک بزرگی برای شهر تهران بود؛ خبری که نخستین بار مدیر نمایندگی میراث‌فرهنگی شهرری عنوان کرد که "دبی آب در محوطه کم است، هر چند آب به دلیل برداشت‌های آب زیرزمینی و ایجاد چاه‌های کشاورزی توسط مردم به مرور در همه جا کم شده بود، اما در چشمه‌علی شهر ری به طور ناگهانی متوجه شدیم که آب در این منطقه تاریخی طبیعی خشک شده است" این خبر به سرعت در رسانه ها بازتاب پیدا کرد.

در همین راستا هدایت الله جمالی پور فرماندار شهرستان ری در گفت‌وگو با ایسنا، خبر خشک شدن چشمه‌علی را تکذیب کرد و افزود: هیچ تغییری در وضعیت چشمه‌علی ایجاد نشده است. این چشمه همچنان آب دارد و روزانه مقصد بازدیدکنندگان بسیاری است.

وی افزود: فرمانداری شهرستان ری نیز پس از انتشار اخباری درخصوص خشک شدن چشمه‌علی گروه کارشناسی متخصصی را برای بررسی این موضوع به محل اعزام کرد که پس از بررسی های دقیق مشخص شد تغییر جدی در وضعیت این چشمه ایجاد نشده و خبر خشک شدن آن از اساس کذب بوده است.

پیش از این در برخی حدسیات فعالیت مترو علت خشک شدن چشمه‌علی عنوان شده بود که سیروس‌نیا معاون میراث‌فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی استان تهران در گفتگو با ایسنا، در این باره گفته بود: حدس زدیم شاید دستگاه حفار مترو باعث این اتفاقات باشد، اما با توجه به نقشه‌ها و گزارش‌ها، مشخص شد مشکل مترو نیست. با این وجود با توجه به صحبت‌ها درباره‌ مترو، از آن‌ها خواستیم تا یکسری گزارش ارائه دهند که نتیجه‌ آن گزارش‌ها نیز نشان می‌دهد عملا از سال ۹۲ سیر نزولیِ آبِ چشمه، بیشتر شده است.

خلیل‌آبادی رئیس کمیته میراث فرهنگی شورای شهر تهران، ری و تجریش نیز در خصوص شائبه نقش مترو در کم شدن و کاهش آب‌های مجموعه تاریخی چشمه علی در گفتگو با ایسنا گفته بود: اخیرا بازدیدی از مجموعه تاریخی چشمه علی در منطقه شهرری تهران داشتم که این موضوع نیز مورد بررسی قرار گرفت. در تهران و کل کشور شاهد پدیده کاهش آب‌های زیرزمینی هستیم، منطقه چشمه علی نیز از این قاعده مستثنی نیست و آب‌های زیرزمینی این منطقه نیز کاهش یافته است.

وی با رد نقش مترو در این موضوع افزوده بود: در خصوص نقش مترو نیز بررسی‌هایی انجام شده اما این موضوع صحت ندارد و مترو نقشی در کاهش سطح آب منطقه تاریخی چشمه علی ندارد. در طرح توسعه نیمه جنوبی خط 6 مترو، خط از دولت‌آباد تا حرم عبدالعظیم حسنی امتداد خواهد داشت که از نزدیکی منطقه تاریخی چشمه علی عبور می‌کند و کاهش سطح آب‌های این منطقه تاریخی این شائبه را ایجاد کرده بود که توسعه مترو سبب بروز این مشکل شده است.

علی اعطا سخنگوی شورای شهر نیز در خصوص تاثیر خط 6 مترو بر خشک شدن آب چشمه‌علی عنوان کرده است که هنوز هیچ دلیل قانع‌کننده‌ای در این ارتباط کشف نشده است.

نظرات بینندگان