arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۷۴
تاریخ انتشار: ۱۵ : ۱۷ - ۰۶ بهمن ۱۳۸۹

افزایش مصرف گاز، گازوئیل و بنزین

مصرف گاز،گازوئیل و بنزین در روزهای گذشته با افزایش چشمگیری مواجه شد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
مصرف گاز،گازوئیل و بنزین در روزهای گذشته با افزایش چشمگیری مواجه شد.

خبرها از میزان مصرف حاکی از آن است که مصرف گاز خانگی به نسبت ماه گذشته 17 درصد رشد کرده است.در عین حال مصرف روزانه بنزین نیز در هفته گذشته از رشدی 7درصدی نسبت به مدت مشابه در هفته پیش از آن حکایت دارد.روند صعودی مصرف گازونیل نیز که پیش بینی می شد با اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها با روند نزولی مواجه شود این روزها خبر از رکورد شکنی مصرف آن به گوش می رسد به طوریکه مصرف این فراورده در یک روز به بیش از 159 میلیون لیتر افزایش یافت که این رقم به نوع خود در سالجاری بی سابقه بوده است.

گازوئیل رکورد می زند

براساس این گزارش،مصرف گازوییل در هفته گذشته ‌780 میلیون لیتر بود که نسبت به هفت روز قبل از آن بیانگر افزایش ‌12.2 درصدی است. بر همین اساس متوسط مصرف روزانه این فرآورده نفتی در هفته مورد نظر ‌111.4 میلیون لیتر محاسبه شد که بیشترین مصرف مربوط به پنج‌شنبه (‌30 دی) با ‌159.2 میلیون لیتر و کمترین مصرف مربوط به روز جمعه(‌1 بهمن) با ‌50.8 میلیون لیتر بود. مصرف این فرآورده در منطقه تهران نیز ‌51 میلیون لیتر گزارش شد که نسبت به هفته پیش از آن افزایش 10درصدی داشت. میانگین مصرف روزانه این فرآورده در منطقه تهران ‌7.2میلیون لیتر بود.

گاز در نردبان صعود

همچنین در دهمین ماه امسال 15 میلیارد و 97 میلیون متر مکعب گاز طبیعی در بخش‌های مختلف خانگی، تجاری، صنایع و نیروگاه‌های کشور مصرف شد. به این ترتیب متوسط مصرف کل گاز در آذر ماه معادل 503.3 میلیون متر مکعب در روز بوده است. این درحالی است که از مجموع گاز مصرف شده 76.5 درصد آن معادل 11 میلیارد و 552 میلیون مترمکعب به بخش خانگی اختصاص داشته که نشانگر متوسط مصرف روزانه 385.1 میلیون متر مکعب است.

در این زمینه بیشترین گاز مصرف شده در بخش‌های خانگی، تجاری، صنایع و نیروگاه‌ها مربوط به روز 23 دی با مصرف 533 میلیون متر مکعب گاز طبیعی بوده است. همچنین کمترین میزان مصرف گاز کل کشور به روز 15 دی با مصرف 466 میلیون متر مکعب اختصاص داشته است.

از سوی دیگر بیشترین میزان گاز مصرف شده در بخش خانگی در روز26 دی با مصرف 438 میلیون متر مکعب در روز و کمترین میزان مصرف بخش خانگی در روز اول دی با مصرف 338 میلیون متر مکعب گاز طبیعی بوده است.

براساس این گزارش، مقایسه مصرف گاز طبیعی دی با آذر ماه بیانگر این است که مصرف گاز کل کشور در بخش‌های خانگی، تجاری، نیروگاه‌ها و صنایع نسبت به مصرف 14 میلیارد و 335 میلیون متر مکعبی آذر ماه، 762 میلیون متر مکعب معادل 5.3 درصد افزایش داشته است.

همچنین در بخش خانگی مجموع مصرف گاز در دی 11 میلیارد و 552 میلیون متر مکعب بوده که مقایسه آن با ماه آذر نشان می‌دهد که مصرف گاز بخش خانگی در ماه دهم امسال نسبت به مصرف 9 میلیارد و 822 میلیون متر مکعبی آذر، یک میلیارد و 730 میلیون متر مکعب معادل 17.6 درصد افزایش داشته است. مقایسه مصرف گاز طبیعی کشور در بخش‌های خانگی، تجاری، نیروگاه‌ها و صنایع در دی ماه نسبت به مدت مشابه سال گذشته که معادل 14 میلیارد و 352 میلیون متر مکعب بوده، حاکی از افزایش 754 میلیون متر مکعبی معادل 5.2 درصد مصرف امسال است. همچنین میزان مصرف گاز خانگی در نخستین ماه زمستان سال گذشته معادل 10 میلیارد و 25 میلیون متر مکعب بوده که مقایسه آن با مدت مشابه امسال نشان می‌دهد که مصرف امسال یک میلیارد و 527 میلیون متر مکعب معادل 15.2 درصد افزایش داشته است.

بنزین هم روند صعودی را آغاز کرد

براساس این گزارش میانگین مصرف روزانه بنزین کل کشورنیز در هفته گذشته ‌با رشد 7.3 درصدی نسبت به هفته پیش از آن به 57.4 میلیون لیتر رسید.در هفته گذشته (‌25 دی تا 1 بهمن ماه) ‌401.9 میلیون لیتر بنزین در کل کشور مصرف شد که روز پنج‌شنبه (‌30 دی‌ماه) با 73.8 میلیون لیتر بیشترین و روز یک‌شنبه (26 دی ماه) با 49 میلیون لیتر کمترین میزان مصرف را ثبت کردند. مجموع مصرف بنزین در منطقه تهران نیز در این هفت روز با میانگین مصرف روزانه 11.9 میلیون لیتر، ‌83.8 میلیون لیتر بود که نسبت به هفته پیش از آن کاهش ناچیز 200 هزار لیتری داشت.

منطقه تهران علاوه بر نواحی شمال، جنوب، شرق، غرب و مرکزی شهر تهران، شامل نواحی شهرری، فیروزکوه، دماوند، شهریار، ورامین، پاکدشت، رباط کریم و اسلامشهر هم‌ می‌شود.

همچنین بنزین سوپر در اخرین هفته دی ماه با مصرف ‌14.6 میلیون لیتر نسبت به هفته پیش از آن کاهش ‌7.5 درصدی را تجربه کرد. میانگین مصرف روزانه این فرآورده در هفت روز مورد نظر 2.08 میلیون لیتر بود. یکی از مهم‌ترین دلایل کاهش مصرف بنزین سوپر می‌تواند قیمت بالای آن در نرخ آزاد (لیتری ‌550تومان) باشد

* خبر
نظرات بینندگان