arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۷۴۱۳
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۰۸ : ۱۸ - ۱۵ شهريور ۱۳۹۰

هشدار پلیس: کارت پایان خدمت همراه داشته باشید تا دستگیر نشوید

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
سربازگیری باز هم شروع شده است. مسئولان وظیفه عمومی کشور می گویند دستگیری سربازان فراری و مشمولان بار دیگر آغاز شده و مردان و پسران باید کارت پایان خدمت خود را در جیب داشته باشند، وگرنه ممکن است پلیس آنها را به عنوان سرباز فراری دستگیر کند. از گوشه و کنار کشور خبر می رسد طرحهای دستگیری سربازان فراری و مشولان غایب، در حال اجراست و پلیس اعلام کرده بخششی برای این افراد در کار نیست.

گفته می شود سالانه ۵۰ تا۶۰ هزار سرباز فراری و دارای غیبت از سوی ستادکل نیروهای مسلح دستگیر می شوند. این در حالی است که سالانه بیش از 300 هزار مشمول، خود را برای خدمت زیرپرچم معرفی می کنند.

برخی از مسئولان وظیفه عمومی می گویند در استانهایی مانند اصفهان نزدیک به 15 درصد از مشمولان، غایب محسوب می شوند که از کلیه حقوق اجتماعی محرومند.

سرهنگ محمود امینی، رئیس سازمان وظیفه عمومی این استان گفته در صورتی که پلیس، مشمولان غایب را دستگیر کند، برای آنها 6 ماه اضافه خدمت در نظر گرفته می شود و در صورتی که مشمولان غایب، خود را به صورت داوطلبانه معرفی کنند، تنها 3 ماه بیشتر در سربازی می مانند.

این در حالی است که در عید سعید فطر امسال، با دستور مقام معظم رهبری سه ماه اضافه خدمت مشمولین غایب بخشیده شده است، ولی مقامات پلیس می گویند این بخشش، به شرطی است که این افراد فراری نبوده و قبلا هم به صورت سرباز فراری دستگیر نشده باشند.

فرماندهان پلیس می گویند به همه نیروهای پلیس اعلام شده نسبت به مشمولین غایب اقدام نمایند. آنها به مردان هشدار می دهند: "به افرادی که در سنین مشمولیت هستند توصیه می شود حتما کارت پایان خدمت یا کارت دانشجویی خود را به دنبال داشته و افرادی که بدون مدرک در شهر تردد کنند به عنوان مشمول غایب احتمال دستگیری شان توسط نیروهای انتظامی خواهد بود."

افزایش حقوق سربازان، مسکوت مانده است

سربازان نظام وظیفه در کشور، ماهانه 30 تا 60 هزار تومان حقوق می گیرند. این حقوق بر اساس ماه های خدمت، تاهل، مدرک تحصیلی و نحوه کار سربازان، نوسان دارد. اکنون برای سربازان زیر دیپلم و دیپلمه، 18 ماه خدمت در نظر گرفته شده و برای سربازان لیسانس، فوق لیسانس و دکترا زمان سربازی کوتاه یک تا 3 ماه کمتر شده است.

سال گذشته قانون افزایش حقوق سربازان در مجلس تصویب شد که طی آن قرار بود حقوق سربازان، تا حد سایر نیروهای نظامی، افزایش یابد، ولی به دلیل عدم در نظر گرفتن منابع مالی، این قانون همچنان در در شورای نگهبان، مسکوت مانده است.

در این میان، عده ای از فرماندهان رده بالای نیروهای مسلح می گویند نباید با سربازان به عنوان کادر نظامی و انتظامی، برخورد شود، زیرا آنها، سرباز و مشمول به خدمت عمومی هستند.

با این حال مسئولان نظام وظیفه می گویند درباره حقوق سربازان رایزنیهایی را کرده اند و قرار است در سال جاری، حقوق سربازان، افزایش یابد.

مطابق قانون، هم اکنون، مشمولان غایب و یا سربازان فراری از همه حقوق اجتماعی خود به جز ازدواج، محرومند. به آنها گواهینامه رانندگی، مدرک تحصیلی، گذرنامه، وام بانکی و پروانه کسب داده نمی شود. آنها همچنین حق کارکردن را نیز ندارند و هیچ سندی به نام آنها منتقل نمی شود. در صورتی هم که کسی به آنها، کار بدهد، طبق قانون 6 ماه زندانی می شود.

ماده 204 قانون نظام وظیفه می گوید کارفرمایانی که مشمولین فراری و غایب را به کار بگمارند به عنوان مجرم شناسایی و دستگیر می‌شوند و شش ماه زندان برای آنها درنظر گرفته شده است.

در ماه های گذشته، اخباری از دستگیری مشمولان فراری در  مناطق دیگر کشور گزارش شده بود، ولی به جز زمان جنگ، تاکنون سابقه نداشته است پلیس، مردان را به دلیل همراه نداشتن کارت پایان خدمت، دستگیر کند.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
سام
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۹:۰۴ - ۱۳۹۰/۰۶/۱۵
0
25
بازداشت بشی به نظرم خیلی بهتره تا خدای نکرده کارت پایان خدمتت گم بشه و بخوای دنبالش راه بیفتی که المثنی بگیری که دوباره سربازی رفتن از کارت المثنی پایان خدمت گرفتن راحت تره
فرشته
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۰:۰۲ - ۱۳۹۰/۰۶/۱۶
1
4
بزرگان نيروهاي مسلح ميگن سرباز وظيفشو انجام ميده نبايد پول بگيره؟
اون كادر شما كه وظيفشو انجام نميده چرا پول ميگيره؟

كلا ايران هركي وظيفشو خوب و درست انجام بده محرومه ..
و هركي تقلب كنه در اوج ....

بايدم جهان سومي باشيم
ناشناس
|
SWITZERLAND
|
۱۱:۰۳ - ۱۳۹۰/۰۶/۱۶
0
2
به جاي اينكه مثل كشور هاي متمدن دنيا اين قانون رو بردارند تازه ياد دوران هيتلر افتادن سرباز بگيري راه انداختند ! افغانستان عراق هم اين قانون ظالمانه رو برداشتند اما اينجا ايران است ...
نظرات بینندگان