arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۷۴۲۰۰
تاریخ انتشار: ۳۵ : ۲۰ - ۰۸ آبان ۱۳۹۶

سه چیز را به ایران بیاورید سرمایه، تکنولوژی و گردشگر

قائم مقام وزیر امور خارجه می‌گوید که به همه نمایندگی‌های ایران در خارج از کشور گفته شده که باید شش هدف را دنبال کنند و سه چیز را به ایران بیاورند؛ سرمایه، تکنولوژی و گردشگر. او می‌افزاید: همچنین گفته شده صادرات کالاهای غیرنفتی، خدمات فنی و مهندسی و نیروی کار ماهر و نیمه‌ماهر مازاد را از ایران ببرند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
مرتضی سرمدی در مراسم آغاز به کار چهارمین نمایشگاه بانک، بورس و بیمه در جزیره کیش تصریح کرد: وزارت امور خارجه تلاش می‌کند که علاوه بر توافق برجام و عملیاتی‌شدن آن، طی روندی تمامی طرفین به تعهدات خود عمل کنند. ضمن اینکه از ابتدای دولت دوازدهم قرار بر این شد که معاونت اقتصادی وزارت امور خارجه، کار خود را شروع کند.

او ادامه داد: در دورانی که ایران تحریم بود، در حوزه بانکداری بین‌المللی تغییرات اساسی صورت گرفته و این سبب شده است که برجام و رفع تحریم‌های هسته‌ای، آثار مناسبی را در بخش بانکی نداشته باشد. پس نظام بانکی باید خود را با استانداردها تطبیق دهد، اگرچه ظرف دو سال اخیر نیز در جهت از بین بردن نگرانی‌هایی که ریسک بانک‌های ایرانی می‌توانست ایجاد کند، کار گسترده‌ای میان وزارتخانه‌های امور خارجه و اقتصاد و بانک مرکزی صورت گرفته و تلاش شده تا موضوع تحریم گروه ویژه اقدام مالی با نزدیک‌شدن استانداردهای ایران به سطح بین‌المللی، از بین برود.
 
قائم‌مقام وزیر امور خارجه افزود: ایران نه فقط به واسطه نداشتن استانداردهای لازم بلکه به واسطه مسائل سیاسی تحت تحریم گروه ویژه اقدام مالی قرار داشت. بنابراین تلاش ما این است که آثار تحریم سیاسی از بین برود.
 
سرمدی اظهار کرد: به همه نمایندگی‌های ایران در خارج از کشور گفته شده که باید شش هدف را دنبال کنند و سه چیز را به ایران بیاورند؛ سرمایه، تکنولوژی و گردشگر. همچنین خواسته شده که صادرات کالاهای غیرنفتی، خدمات فنی و مهندسی و نیروی کار ماهر و نیمه‌ماهر مازاد را از ایران ببرید. این هدفگذاری است که برای نمایندگان وزارت خارجه تدوین شده است.
 
وی خاطرنشان کرد: موضوع فضای سیاسی را نیز نباید نادیده گرفت. در برجام، نشان دادن رویکرد تعامل و کار با دنیا را در پیش گرفتیم تا نگرانی‌ها برطرف شود و همه از نتایج یک مذاکرات سیاسی موفق بهره‌مند شوند اما در بعد منطقه‌ای نیز سیاست جمهوری اسلامی ایران آن است که با تروریسم و افراط‌گرایی مبارزه کند و اگر منطقه را با سه سال قبل مقایسه کنیم به خوبی مشاهده می‌شود که تروریسم و افراط‌گرایی در عراق و سوریه بهبود یافته و تقریبا از نظر جغرافیا، داعش جایگاهی در این منطقه ندارد. ایران یکی از اصلی‌ترین طرف‌هایی بوده است که مبارزه با تروریسم را در منطقه دنبال کرده است.
 
قائم‌مقام وزیر امور خارجه یادآور شد: ایران، راه‌حل سیاسی را به جای راه حل نظامی و مسلح‌کردن گروه‌های تروریستی در پیش گرفته و بیش از هر زمانی شاهد هستیم دورنمای پیدا کردن یک راه‌حل سیاسی هستیم. در بحران سوریه نیز علیرغم ناکامی‌های حوزه بین‌المللی، اجلاس آستانه را داریم که می‌توان امیدوار بود به راه حل سیاسی در سوریه نزدیک‌تر شویم.
 
سرمدی تصریح کرد: ما هم در برجام این رویکرد تعامل مثبت و برد - برد را نشان دادیم و هم رویکرد ما در مبارزه با تروریسم و غلبه بر رویکرد نظامی دیده شده است. پس آینده منطقه خاورمیانه روشن خواهد بود.
 
وی با بیان اینکه یک توافق در سطح بین‌المللی وجود دارد ولی یکی از طرف ها مهم‌ترین خواسته‌اش این است که ایران از این توافق خارج شود، این موضوع را عجیب دانست و افزود: برخی می‌گویند که مبارزه با تروریسم و داعش، به نفع ایران تمام می‌شود. پس برای یک آینده مطمئن و قابل اطمینان، آنچه که از سوی ایران ارائه می‌شود، مقابله با افزایش تنش، عمل به تعهدات، اجرای مقررات بین‌المللی و این قبیل موارد است که البته با مقاومت برخی کشورها مواجه است.
 
قائم‌مقام وزیر امور خارجه خاطرنشان کرد: اگر قرار باشد که ما از قوانین و مقررات و آینده روشن اقتصادی در منطقه فاصله بگیریم، آثار آن تنها به منطقه محدود نخواهد شد، لذا آنچه که ما می‌خواهیم و به شدت آن را به عنوان یک سیاست اصولی دنبال می‌کنیم و وزارت امور خارجه در دولت دوازدهم هم به دنبال آن است، ایجاد یک محیط کاملا امن و مطمئن برای فعالیت‌های اقتصادی، جذب سرمایه و تامین مالی و نیز افزایش تعاملات اقتصادی است. امیدواریم از طرف مقابل نیز این سیاست با واکنش مثبت روبه‌رو شود و حتی اگر کشوری مثل آمریکا تمایل به این سیاست ندارد، مابقی کشورهای دنیا با واکنش مناسب خود، اجازه ندهند صحنه منطقه سخت و برای فعالیت اقتصادی تیره و تار شود.
 
سرمدی گفت: فعالیت اقتصادی از سوی کشورهای همسایه چه در مرزهای غربی ایران و چه در کشورهای خلیج فارس و اروپا، جزء سیاست‌های اصلی ماست و تلاش می‌کنیم که محیط برای این فعالیت، امن باشد.
منبع: ایسنا
نظرات بینندگان