arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۷۴۳۱۷
تاریخ انتشار: ۰۹ : ۱۱ - ۰۹ آبان ۱۳۹۶

وزیر خارجه کره: در باره سامانه تاد از چین عذرخواهی نمی‌کنیم

'کانگ کیونگ وا' وزیر خارجه کره جنوبی گفت: کشورش در خصوص استقرار سامانه پیشرفته ضد موشکی تاد آمریکا در کره از چین عذرخواهی نمی کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

'کانگ کیونگ وا' وزیر خارجه کره جنوبی گفت: کشورش در خصوص استقرار سامانه پیشرفته ضد موشکی تاد آمریکا در کره از چین عذرخواهی نمی کند.

به گزارش ایرنا، خبرگزاری یونهاپ کره جنوبی روز سه شنبه از قول وی که در نشست پارلمانی صحبت می کرد، آورده است: تادر یک سامانه برای مقابله با تهدیدهای موشکی کره شمالی است و لازم نیست در این باره از کشور دیگری عذرخواهی شود.

چین می گوید که مخالف استقرار این سامانه است زیرا برد رادارهای آن فراتر از مرزهای کره جنوبی است و موشک های چین را نیز تحت پوشش قرار می دهد و این مغایر با امنیت ملی چین است.

وی افزود گفت و گوهایی با چین در این باره شده است و در تلاش هستیم تا در آینده نزدیک بار دیگر سران دو طرف در باره این مساله بحث و رایزنی کنند.

وزیر خارجه کره جنوبی در پارلمان این کشور گفت اما برنامه ای برای افزودن بر سامانه موشکی تاد وجود ندارد و سامانه فعلی برای عملیاتی شدن کافی است.

او در باره سوالاتی مربوط به اینکه کره جنوبی قصد دارد در شبکه موشکی به رهبری آمریکا موسوم به 'ام دی' شرکت کند، گفت ما چنین تصمیمی نگرفته ایم و به این شبکه ملحق نمی شویم.

آمریکا و کره جنوبی سال گذشته تصمیم گرفتند تا تاد در کره جنوبی مستقر شود و به دنبال آن تاکنون شش واحد از راکت اندازهای این سامانه در روستای سیونگجو در 300 کیلومتری جنوب شرق پایتخت کره آرایش داده شده است.

کره جنوبی مدعی است که پرتاب مکرر موشک های بالستیک و آزمایش های هسته ای کره شمالی باعث شده تا سئول برای تامین امنیت خود، سیستم موشکی خود را تقویت کند.

در مقابل کره شمالی نیز همسایه جنوبی خود را متهم می کند که با کشیدن آمریکا به شبه جزیره کره و برپایی رزمایش مشترک با واشنگتن، بر ناامنی منطقه دامن می زند.

حضور قدرتهای خارجی در شبه جزیره کره، عملا این منطقه را به سمت بی ثباتی و تشنج سوق داده و سبب شده است تا دو کشور کره شمالی و کره جنوبی که از سال 1950 میلادی تاکنون در شرایط نه جنگ نه صلح بسر می برند به مرز یک جنگ فراگیر نزدیک شوند.

نظرات بینندگان