arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۷۴۳۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۴ : ۱۲ - ۱۶ شهريور ۱۳۹۰

8 سال از زلزله مي گذرد ؛ «ارگ بم» زير آوار وعده هاست

ارگ بم بزرگترين بناي خشتي ثبت شده جهان در ميراث فرهنگي يونسکو است و عمري بيش از 2700 سال دارد. پس از زلزله بم بسياري از فعالان و طرفداران ميراث فرهنگي، از اقصي نقاط جهان براي بازسازي اين بنا به بم آمدند و به تيم همراه ايراني پيوستند. اما پس از هشت سال، هنوز بازسازي اين بنا به سرانجام مشخصي نرسيده است و زخم زلزله بر چهره بزرگترين بناي خشتي و گلي جهان وجود دارد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
زهره کهندل: ارگ بم بزرگترين بناي خشتي ثبت شده جهان در ميراث فرهنگي يونسکو است و عمري بيش از 2700 سال دارد. پس از زلزله بم بسياري از فعالان و طرفداران ميراث فرهنگي، از اقصي نقاط جهان براي بازسازي اين بنا به بم آمدند و به تيم همراه ايراني پيوستند. اما پس از هشت سال، هنوز بازسازي اين بنا به سرانجام مشخصي نرسيده است و زخم زلزله بر چهره بزرگترين بناي خشتي و گلي جهان وجود دارد.

به گزارش انتخاب، در ادامه بخشي از وعده هاي مسؤولان براي بازسازي بم و دلايل تاخير آن فهرست شده است:

اول دي 1383: محمد سام، مدير وقت ميراث فرهنگي و گردشگري استان کرمان: کارهاي پژوهشي و تحقيقاتي مراحل بازسازي ارگ بم در حال اتمام است و پيش بيني مي شود که مراحل بازسازي آن تا چهار سال ديگر به پايان برسد.

7 دي 1384: اسکندر مختاري، مدير پروژه نجات بخشي ارگ بم: هزينه اي که براي برگرداندن چهره ارگ به وضعيت قبل از زلزله برآورد کرديم، 100 ميليارد تومان است که تاکنون حدود سه ميليارد تومان آن در اختيار ما قرار گرفته است.

11 ارديبهشت 1385: مدير پروژه نجات بخشي ارگ بم: بازسازي ارگ در 12 سال آينده بايد به حفظ اثر منجر شود. از زمان آغاز عمليات آواربرداري تاکنون، 30 درصد آواربرداري اين اثر جهاني انجام شده و پيش بيني مي کنيم، آواربرداري ارگ بم تا دوسال آينده ادامه داشته باشد.

19 فروردين 1386: مختاري، مدير پايگاه ميراث فرهنگي بم: 15 درصد عمليات بازسازي ارگ بم به پايان رسيده اما بازگرداندن آن به شکل نخستين مستلزم تأمين اعتباري معادل 100 ميليارد تومان است که با توجه بشدت تخريب هاي ايجاد شده و ضرورت اجراي برنامه هاي دراز مدت استحکام بخشي و پژوهشي، تأمين اين مبلغ در سطح سالانه شش ميليارد تومان الزامي است. اين اثر با تصويب يونسکو تا سال 2010 ميلادي در فهرست ميراث جهاني در خطر باقي مي ماند. در طول چهارسال مرمت و بازسازي ارگ بم، کارهاي حفاظتي آن انجام شده و حدود 70 درصد آواربرداري ها به پايان رسيده است.

30 آذر 1387: مدير پروژه نجات بخشي ارگ بم:تخصيص نيافتن بودجه از محل اعتبارات ستاد بازسازي ارگ بم براي برنامه هاي جاري جاي نگراني دارد، زيرا اعتباراتي که سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري در اختيار دارد، محدود است و با آن، چنين حجم عمليات اجرايي گسترده و طولاني را نمي توان انجام داد.

22 دي 1387: محمد مطهري نيا، نماينده سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان کرمان در بم: تنها 10 درصد از اعتبارات مورد نياز اختصاص يافته که در اين شرايط براي بازسازي به 15 سال زمان نياز است.

24 آبان 1388: مدير پروژه نجات بخشي ارگ بم: پرونده نهايي گزارش هاي اقدامات انجام شده در ارگ بم با هدف خروج ارگ از فهرست ميراث جهاني در خطر، تا اول فوريه سال ميلادي جاري به يونسکو فرستاده مي شود و با توجه به اين که در فعاليت هاي مربوط به ارگ بم هيچ کوتاهي نشده، اگر ارگ بم در اجلاس آينده يونسکو از فهرست ميراث در خطر خارج شود، براي نخستين بار است که اثري به دليل بلاياي طبيعي در فهرست ميراث جهاني در خطر قرار مي گيرد و موفق به خروج از آن مي شود.

15 مرداد 1389: افشين ابراهيمي مديرپايگاه ميراث جهاني بم: اين ارگ بزودي از فهرست آثار در معرض خطر يونسکو خارج مي شود و روند بازسازي ارگ با جديت ادامه خواهد يافت.

18 ارديبهشت 1390: حسين شايق، فرماندار بم: اختصاص 100 ميليارد ريال براي بازسازي اين ارگ ضروري است. از اين ميزان اعتبار، کشورهاي ژاپن و ايتاليا 20 ميليارد را تامين کرده اند که براي بازسازي يکي از برجها اختصاص يافته است. در صورت تامين اعتبار مورد نياز مي توان ارگ بم را ظرف مدت 10 سال ديگر ساخت.

  
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
sunrise
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۸:۴۰ - ۱۳۹۰/۰۶/۱۶
0
2
اتفاقا دستشون درد نکنه
این نشون میده مسئولین ایران مخشون پره

پیش خودشون میگند بزار یه دفعه ای قیامت بشه و زمین نابود بشه فردای قیامت ارگ بمم میسازیم با خیال راحت.
نظرات بینندگان