arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۷۴۳۴۲
تاریخ انتشار: ۲۵ : ۱۲ - ۰۹ آبان ۱۳۹۶

تهدید قانونگذار ترکیه به دلیل «دیکتاتور فاشیست» خواندن اردوغان

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سخنگوی رجب طیب اردوغان، یک قانونگذار برجسته اپوزیسیون را با اقدام قانونی تهدید کرد. این قانونگذار، اردوغان را یک "دیکتاتور فاشیست" خوانده بود.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، بولنت تزجان، سخنگوی حزب اپوزیسیون مردم جمهوری‌خواه و از قانون‌گذاران این کشور در یکی از شدیدترین انتقاداتی که در تاریخ معاصر توسط یک سیاستمدار عالی‌رتبه از رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه صورت گرفته، به چیزی که آن را "جو هراسناک" خواند، حمله کرد.

تزجان در سخنرانی خود در شهر تکرداغ در غرب ترکیه، طی انتقادش از مسئولان قضایی محلی گفت: اگر تلاش می‌کنید تا مردم را بترسانید و با غیرقانونی جلوه دادن سخنان قانونی، جوی هراسناک را به وجود آورید، ما نخواهیم ترسید.

به نظر می‌رسد اظهارات تزجان در دفاع از شهردار این منطقه که یکی از اعضای حزب مردم جمهوری‌خواه ترکیه است، صورت می‌گیرد؛ شهرداری که ماه جاری به خاطر گزارش‌هایی مبنی بر "دیکتاتور" خواندن اردوغان در کنگره حزب توسط او، از جانب مسئولان زیر سوال برده شد.

تزجان گفت: من نمی‌دانم شهردار ما این حرف را زده یا نه. ولی حالا من، اینجا در تکرداغ این را می‌گویم "اردوغان یک دیکتاتور فاشیست است".

اظهارات تزجان در تکرداغ، واکنش شدید و سریع دفتر اردوغان و نیز قانونگذاران حزب حاکم عدالت و توسعه ترکیه را برانگیخت.

ابراهیم کالین، سخنگوی اردوغان در توییتر خود نوشت: سخنرانی تنفرآمیز بولنت تزجان مصداقی از رسوایی برای حزب اپوزیسیون اصلی است. این سیاست نیست، بلکه بیشتر خصومت با خواسته‌ مردم است. در خصوص این اظهارات، اقدامات حقوقی صورت خواهد گرفت.

توهین به رییس جمهور، جرمی شامل مجازات در ترکیه است که می‌تواند تا چهار سال زندان را در پی داشته باشد.

قانونگذاران اردوغان که بیش از یک دهه سیاست ترکیه را در دست داشته‌اند، بالغ بر 1800 پرونده را علیه مردم از جمله کارتونیست‌ها، دانش‌آموزان و نیز ملکه زیبایی سابق ترکیه، به اتهام توهین به رییس جمهور ثبت کرده‌اند.

گروه‌های مدافع حقوق بشر و برخی از دولت‌های غربی نگرانی خود را از متمایل شدن ترکیه به سمت خودکامگی ابراز کرده‌اند. در حدود 150 هزار تن از شغل خود اخراج و یا فعالیت آنان متوقف شده است. همچنین بیش از 50 هزار تن زندانی و مظنون به داشتن ارتباط با کودتای نافرجام سال گذشته ترکیه هستند و در انتظار محاکمه به سر می‌برند.

اردوغان چنین اقداماتی را برای حصول اطمینان از ثبات و دفاع از ترکیه در برابر خطرهای امنیتی متعدد لازم می‌داند.

برچسب ها: اردوغان ، دیکتاتور
نظرات بینندگان