arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۷۴۷۴
تاریخ انتشار: ۳۹ : ۱۵ - ۱۶ شهريور ۱۳۹۰

ورود داروهای تقلبی چینی به بازار

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
کاهش و افزایش وزن و یا قد از موارد مورد توجه جوانان و به خصوص بانوان است که در برخی موارد مورد سوء استفاده قرار گرفته و فرصت طلبان با عرضه داروهای تقلبی و جعلی سلامت جامعه را به خطر انداخته‌اند.

به گزارش انتخاب به نقل از مهر، کاهش وزن در سه روز و کمری باریک در پنج روز، در یک ماه هشت کیلو لاغر شود بدون عوارض و ۱۰۰ درصد عملی‏، لاغری تضمینی بازگشت وجه در صورت عدم نتیجه، دیگر لاغری آسان و سریع افسانه نیست، هم اشتهای خود را کم کنید و هم چربی‌های خود را در مدتی کوتاه بسوزانید.

اینها از جمله شعارهایی است که برخی افراد سودجو برای فروش اقلام دارویی تبلیغات فریب دهنده فراوانی در سطح شهر، عطاری‌ها و اماکن عمومی انجام می‌دهند که هر شهروندی را برای استفاده از آنها وسوسه می‌کند که داروهای کاهش و افزایش دهنده وزن در بین این اقلام پر طرفدارتر است.

برخی داروخانه و عطاری‌ها برای سود بیشتر اقدام به فروش اقلام دارویی می‌کنند که نه تنها این دارو‌ها خاصیت درمانی نداشته بلکه در آینده عوارض فراوانی را برای مصرف کننده در پی خواهد داشت.

این سئوال مطرح است که آیا لاغری در مدت زمان بسیار کوتاه و سریع، عوارض و صدمات جدی برای سلامت نخواهد داشت؟

به گفته عده‌ای از متخصصان برخی از داروهای لاغری حاوی مقداری ماده روان گردان از جمله شیشه هستند که می‌تواند سبب بروز عوارض جبران ناپذیری در فرد شود که برخی از این دارو‌ها بصورت قاچاق و غیر مجاز وارد کشور می‌شود و در عطاری‌ها و داروخانه‌ها بفروش میرسند، نکته قابل توجه این است که استفاده از این اقلام دارویی لاغر کننده در باشگاه‌های بدنسازی بانوان در حال رواج و گسترش است.

افسردگی و بی‌اشتهایی از جمله عوارض شایع اینگونه داروهای کاهش وزن است که متأسفانه امروزه برخی از شهروندان از عوارض مصرف اینگونه دارو‌ها بی‌اطلاع هستند و برای کاهش یا افزایش وزن خود بدون اطلاع از عوارض آن اقدام به مصرف اینگونه دارو‌ها می‌کنند.

ژل، قرص، پودر، داروی لاغر کننده و محلول‌های چربی سوز با دفع چربی و آب بدن در کوتاه مدت فرد را دچار توهم لاغری می‌کند.

اما این روزها پس از حضور انواع اقلام و کالاهای چینی در بازار، داروهای چینی هم به بازار آمده اند و به طور غیرقانونی در عطاری‌ها و داروخانه‌ها بفروش می‌رسد.

فروش داروهای لاغر کننده چینی ممنوع است

کار‌شناس دارویی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی استان قم در خصوص استفاده از داروهای افزایش و کاهش قد و وزن اظهار داشت: ‌ بحث قد و وزن استاندارد یک بحث کاملاَ تخصصی و پزشکی است اگر کسی مشکل داشته باشد به عنوان یک بیمار باید به پزشک مراجعه کند.

ابوالفضل نیک آزما با اشاره به اینکه رشد و افزایش قد و وزن بیشتر در سنین ۱۸ سالگی تا ۲۵ سالگی است‏‏، ابراز داشت: با توجه به اینکه در حال حاضر جامعه از داروهای افزایش و کاهش وزن استقبال خوبی کرده است باید در خصوص آگاهی مردم در خصوص عوارض استفاده از داروهای غیر مجاز اطلاع رسانی خوبی صورت گیرد.

وی گفت: نکته حائز اهمیت این است که خود فرد فکر می‌کند که قد و وزنش طبیعی نیست و برای درمان آن خودسر عمل می‌کند.

کار‌شناس دارویی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی قم ادامه داد: برای تعیین طبیعی بودن قد و یا وزرن در افراد فرمول و پارامترهای علمی و پزشکی در این زمینه تعریف شده است.

وی افزود: فردی که احساس می‌کند وزن و قدش متعادل نیست حتما باید به پزشک مختصص این امر مراجعه کند و نباید بصورت خودسر اقدام به مصرف دارو کند و در این قضیه بیشتر افراد احساس خود را دخیل کرده و به درمان غیر پزشکی مراجعه می‌کنند.

نیک آزما اظهار داشت: با توجه به اینکه در کشور ما تقاضای استفاده از داروهای کاهش و افزایش وزن بیشتر شده است در این زمینه راه‌های سوء استفاده افراد سودجو بیشتر شده و این افراد به اسم طب سنتی و گیاهی ترکیبات نا‌معلومی را برای کاهش و افزایش وزن وارد بازار می‌کنند.

وی با بیان اینکه در زمینه کاهش و افزایش وزن تبلیغات وسیعی در رسانه‌ها و اینترنت صورت می‌گیرد، اضافه کرد: مکان و ماهیت تبلیغات‌ اینترنتی و ماهواره‌ای که در خصوص اینگونه داروهای کاهش و افزایش وزن صورت می‌گیرد نامعلوم است و اینگونه سایت‌ها محصولات خود را از طریق پیک ارسال می‌کنند و مبالغ هنگفتی نیز دریافت می‌کنند.

کار‌شناس دارویی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی قم با اشاره به اینکه با داروخانه‌هایی که اقدام به فروش دارو و ترکیبات غیرمجاز کاهش و افزایش وزن می‌کند برخورد می‌شود، افزود: مورد و مشکل خاصی در داروخانه‌های قم در خصوص فروش و توزیع این گونه دارو‌ها تا کنون دیده نشده و تمام داروخانه‌های استان تحت نظارت معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی هستند.

وی با بیان اینکه هیچ محصول دارویی جهت کاهش و افزایش وزن بصورت ژل و پودر نیست گفت: داروهای لاغر کننده چینی از جمله "سوپر اسلیم" و "شنگ یوآن فنگ" که به طور غیرقانونی در عطاری‌ها و داروخانه‌ها بفروش می‌رسد از لحاظ پزشکی تأیید شده نمی‌باشد و تقلبی است و همچنین فروش این موارد نیز در عطاری‌ها و داروخانه‌ها ممنوع است که جهت نظارت بر این اماکن بصورت دوره‌ای داروخانه‌ها و عطاری‌های قم مورد بازرسی قرار می‌گیرند.
نظرات بینندگان