arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۷۴۷۹
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۴۲ : ۱۵ - ۱۶ شهريور ۱۳۹۰

اولویت وزیر عکس یادگاری با علی کریمی است!

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : به نظر مي‌رسد آقاي وزير ابتدا سعي مي‌کنند ديده شوند تا کار اصلي را انجام دهند.براي اين کار هم ابتدا سري به تمرين تيم ملي فوتبال زدند و با آقاي کريمي و مجيدي عکس يادگاري گرفتند.

به گزارش انتخاب، بحث که به کمبود امکانات مي‌رسد بي‌محابا به فوتبال انتقاد مي‌کند. ناخودآگاه تن صدايش بالا مي‌رود و اين تبعيض را فرياد مي‌زند. براي او ناراحت‌کننده است که وزير ورزش عکس يادگاري با کاپيتان‌هاي سرخابي مي‌گيرد تا ديده شود. البته انتظاري هم ندارد که وزير سري هم به اردوي تيم ملي کشتي بزند: «نيازي به حضور وزير نيست، بودجه کشتي را بفرستد براي ما کافي است.» محمد بنا اگرچه دو بار به خاطر اين بي‌توجهي از سرمربي‌گري کشتي فرنگي کناره‌گيري کرد اما وقتي ديد تهديدهايش فايده‌اي ندارد روش ديگري را تا پايان المپيک در نظر گرفته است. او با عشق و علاقه به کارش ادامه مي‌دهد اما بعد از المپيک لندن براي هميشه از سرمربي‌گري تيم ملي کشتي فرنگي کناره‌گيري خواهد کرد. او مي‌رود تا بناي کشتي به کس ديگري سپرده شود.
مصاحبه با محمد بنا سرمربي تيم ملي کشتي فرنگي ايران در چنين فضايي انجام شد. مکان مصاحبه خانه کشتي تعيين شده است. تمرين کشتي‌گيران زيرنظر محمد بنا خيلي جدي پي‌گيري مي‌شود. اين آخرين روزهاي تمرين است و فرنگي‌کاران کشورمان بايد با ترکيبي متحول شده از روز يک‌شنبه رقابت‌هاي خود در مسابقه‌هاي جهاني استانبول را آغاز کنند. در يکي از همين روزهاي قبل از مسابقه‌هاي جهاني، تمرين تيم ملي مثل هميشه است. محمد بنا با جديت يکي از تمرين‌هاي ملي‌پوشان را زيرنظر دارد. کشتي‌گيري نمي‌تواند از چشمان تيزبين او خارج شود، هواي نامطبوع و صداي آزاردهنده سالن خانه کشتي نيز نمي‌تواند تأثيري روي کار آن‌ها داشته باشد.
هواي سالن هميشه اين قدر گرم است؟
گرم باشد بهتر است، چراکه کشتي‌گيران در آستانه مسابقه‌هاي جهاني در حال وزن کم کردن هستند.
 
اين سروصداي تهويه‌ها چطور، خللي در تمرين ايجاد نمي‌کند؟
خب، تهويه‌ها براي 30، 40 سال قبل است، بايد هم صدا داشته باشد، آزاردهنده هم هستند. اما مواقعي که هوا معتدل است سعي مي‌کنيم که استفاده نکنيم.
 
در مدتي که تمرين را با دقت نگاه مي‌کردم متوجه شدم که خيلي جدي تمرين کشتي‌گيران را زيرنظر داريد؟
اين غيرطبيعي نيست، من يک نمونه از اصول مربي‌گري را انجام مي‌دهم.
 
مي‌توانيم بگوييم اين يکي از رازهاي موفقيت شماست؟
راز موفقيت را نمي‌توانيم به تنهايي به من تعميم دهيم. دست‌يابي به موفقيت يک کار گروهي است اما مهم‌ترين اصلي که در موفقيت تأثيرگذار خواهد بود عشق به کار است، من عاشق کارم هستم. اولويت اول، وسط و آخرم کشتي است. هيچ کار ديگري به جز کشتي ندارم و همين باعث شده وقتم شبانه‌روز براي کشتي صرف شود. در کنار اين موضوع، انتخاب مربيان، نظم و انضباط از جمله موارد ديگري است که به موفقيت منجر خواهد شد، هرچند که من هنوز راضي نيستم.
 
چرا هنوز راضي نيستيد؟
سقف آرزوهاي من قهرماني جهان است. اميدوارم سال آينده در المپيک 4 مدال کسب کنيم تا به آرزويم دست پيدا کنم.
 
شما به عنوان يکي از مطرح‌ترين مربيان نشان داده‌ايد که مي‌توانيد در بدترين شرايط عوامل مزاحم را کنار بگذاريد و موفقيت کسب کنيد؟
نمي‌توانم کلمه مزاحم را به‌کار ببرم چراکه اين کلمه براي من زياد خوشايند نيست.
 
بگذاريد منظورم را اين گونه عنوان کنم، کمبود امکانات و خواسته‌هاي برآورده نشده شما مي‌تواند همين عوامل مزاحم باشد؟
اگر مي‌توانم بدون اين‌ها کار کنم، موهبتي است که خداوند نصيب من کرده. چون تمام هوش و حواس من به کشتي است و بهتر مي‌توانم در اين خصوص وقت بگذارم، اين طور نمايان شده است و اين باعث شده که از يکسري بحران‌ها و کمبودها عبور کنيم.
 
با اين حساب فشار زيادي را تحمل مي‌کنيد؟
قطعا فشار زيادي را تحمل مي‌کنم و هيچ شکي نيست. ايجاد تعادل بين سختي تمرين و کمبود امکانات واقعا کار سختي است. به همين خاطر اين 4 سال به اندازه 40 سال بر من گذشته است.
 
براي شرکت در مسابقه‌هاي جهاني استانبول اردوهاي تيم ملي را از چه موقع شروع کرديد؟
مقاطع اردويي زيادي را پشت‌سر گذاشتيم به اين شکل نيست که فواصل بين اردويي با تأخير باشد.
 
تمام اردوهاي شما هم در خانه کشتي برگزار شد؟
متأسفانه بله، اما وقتي بهترين امکانات ما همين است بايد بگويم خوش‌بختانه.
 
بهتر نبود براي شارژ روحي در مقاطعي مکان اردو را تغيير مي‌داديد؟
6 ماه گذشته اين مسئله را عنوان کردم اما متأسفانه بلاتکليفي ورزش ما درخصوص تبديل سازمان ورزش به وزارت ورزش تا الان لطمه‌هاي زيادي را به ورزش زده و مطمئن باشيد که تا المپيک تأثيرات خودش را خواهد گذاشت مگر اين که شوک يا شارژ روحي به ورزشکاران وارد کنند. به عنوان مثال قبل از گوانگجو آقاي سعيدلو مبلغي را به عنوان پاداش به ورزشکاران پرداخت کرد که خيلي مؤثر بود.
 
صحبت از پاداش شد، قرار بود پاداش‌هايي را به کشتي‌گيران بابت قهرماني‌شان در جام‌جهاني پرداخت کنند، آيا اين پاداش‌ها پرداخت شد؟
در رابطه با بازي‌هاي آسيايي گوانگجو پاداش‌ها پرداخت شد اما بابت دو سال قهرماني در جام‌جهاني هنوز پاداشي به ما پرداخت نشده است.
 
به نظر شما چنين نگاهي به مجموعه‌اي که قهرمان جهان شده مناسب است؟
اين 3 سال و 2 سال قبل از المپيک پکن، واقعا سال‌هاي خيلي سختي بودند. در مقطعي وقتي تبعيض‌ها زياد شد و روي کشتي‌گيران تأثير گذاشت من براي تعادل اين موضوع در صحبتي که با کشتي‌گيران داشتم عنوان کردم که حق با مسئولان است چراکه شما هنوز نتوانسته‌ايد موفقيت کسب کنيد، پاداش را به کسي مي‌دهند که صاحب عنوان جهاني و آسيايي شود. به آن‌ها گفتم سعي کنيد ديده شويد. سعي کردند و قهرمان شدند اما متأسفانه ديده نشدند.
 
به همين دلايل شما در دو مقطع از سرمربي‌گري تيم ملي کشتي فرنگي کناره‌گيري کرديد تا شايد اتفاقي بيفتد؛ آيا تأثيري داشت؟
متأسفانه نه، بعد از مسابقه‌هاي ازبکستان واقعا قصد داشتم بروم اما مطرح کردند که من دارم ناز مي‌کنم. يک آدم 54 ساله مگر بچه است که بخواهد ناز کند. محمد بنا خواسته‌اش فقط برافراشته شدن پرچم مقدس جمهوري اسلامي ايران است. آقا اين توقع نابه‌جايي است؟
 
قطعا نه.
براي موفقيت جمهوري اسلامي ابزار و امکانات لازم است.
 
پس کناره‌گيري شما تأثيري نداشته؟
نه، الان هم که آقاي عباسي به عنوان وزير ورزش و جوانان آمده‌اند کلي زمان مي‌برد تا با محيط و شرايط ورزش آشنا شوند. به نظر مي‌رسد آقاي وزير ابتدا سعي مي‌کنند ديده شوند تا کار اصلي را انجام دهند. براي اين کار هم ابتدا سري به تمرين تيم ملي فوتبال زدند و با آقاي کريمي و مجيدي عکس يادگاري گرفتند. اين طوري خيلي خوب ديده مي‌شوند. مردم ما کريمي و مجيدي را مي‌شناسند اما قاسم رضايي و عليزاده را نمي‌شناسند که وزير بيايد در کنار آن‌ها عکس يادگاري بگيرد. فعلا اجازه بدهيد آقاي وزير به جاهايي بروند که نياز است شناخته شوند. ان‌شاءا... بعد از المپيک يک سري هم به کشتي مي‌زنند.
 
برنامه‌اي نيست که قبل از اعزام تيم به مسابقه‌‌هاي جهاني استانبول بازديدي از تمرين‌هاي تيم ملي داشته باشند؟
بگذاريد که اين بدعت بد را کنار بگذاريم. وزير اين‌جا بيايد که چه بشود؟ به جاي بازديد از تمرينات بهتر است امکاناتش را به اردوها بفرستد. امکاناتي که حق ورزش است. آقاي وزير را مي‌خواهيم چه کار. اگر از در خانه کشتي آقاي رسول خادم و عليرضا دبير و ديگر پيشکسوتان و قهرمانان وارد شوند خوشحال مي‌شويم.
 
خيلي دل پري داريد؟
آقاي وزير بايد به کلان ورزش توجه داشته باشند ولي ايشان به بخشش جاسم کرار فکر مي‌کنند. منظور از مديريت کلان هم اين است که بودجه را به کل ورزش تعميم دهند. شايد خوششان نيايد اما نيازي هم نمي‌بينم که صحبت‌هايم سانسور شود من آدمي هستم که با عشق و علاقه کار مي‌کنم اما من و کشتي‌گيران تيم ملي داريم زجر مي‌کشيم به خاطر کمبود امکاناتي که وجود دارد. اگر موفقيت ورزش را مي‌خواهند که بايد حرکتي نشان دهند و اگر هم اين موفقيت‌ها را نمي‌خواهند به ما بگويند که برويم دنبال کار و زندگي‌مان.
 
اين ‌که بودجه بي‌حساب و کتاب در فوتبال هزينه مي‌شود حرف درستي است، فکر مي‌کنم اگر يک چهارم اين بودجه را در اختيار محمد بنا قرار دهند مي‌تواند 5 مدال المپيکي بگيرد؟
کاملا موافقم؛ من از همان روزهاي اول به آقاي يزداني‌خرم گفتم اگر مدال طلاي المپيک مي‌خواهيد بايد يک ميليارد هزينه کنيد و اگر دو مدال طلا مي‌خواهيد بايد 2 ميليارد بودجه تخصيص داده شود. متأسفانه بودجه در جاي خودش صرف نمي‌شود شما نگاه کنيد همين آقاي ولاسکو از موقعي که سرمربي تيم ملي واليبال شده، واليبال را گذاشته روي دوشش و دور دنيا مي‌گردد. من يک سؤال دارم، تا همين الان کلي هزينه صرف واليبال شده اما آيا مي‌توانند ورودي المپيک کسب کنند. فعلا کشتي دم‌دست‌تر از بقيه رشته‌هاي ورزشي است که مي‌تواند در المپيک مدال‌آوري کند؛ آقاي وزير به طور طبيعي شما يکسال و نيم بيشتر در پست وزارت ورزش نيستيد، بياييد و يک کار ماندگار براي ورزش انجام دهيد. بگذاريد 10 سال آينده وقتي گفتند آقاي عباسي همه بگويند خدا پدرش را بيامرزد خيلي خوب کار کرد.
 
فکر مي‌کنيد چنين اتفاقي بيفتد؟
عملکرد آقاي وزير در شروع کار مشخص است. آقاي عباسي در همان ابتدا گفته‌اند پرسپوليس و استقلال را درست مي‌کنم. 34 سال است که براي اين استقلال و پرسپوليس کاري نشده؛ بابا در اين دو باشگاه را ببنديد برويد دنبال کار و زندگي‌تان.
 
بگذريم، با همه اين مشکلاتي که اشاره کرديد محمد بنا توقعي در بين مردم ايجاد کرده است، فکر مي‌کنيد توقع مردم از محمد بنا در مسابقه‌هاي جهاني استانبول چه باشد؟
اول اين که ما مخلص و نوکر مردم هستيم و اين واقعيت موضوع است. نکاتي را هم که گفتم درد همه است و اين کمبودها هميشه هست اما من به عنوان نماينده کشتي فرنگي که وظيفه‌اي به دوشم هست تا آخرين نفس مي‌جنگم. تک‌تک اين کشتي‌گيران براي رسيدن به قله موفقيت مي‌جنگند. من به اين تيم خيلي اميدوارم. شايد مردم بگويند دو ستاره تيم نيست اما من مي‌گويم تيم ملي کشتي فرنگي ستاره اصلي است و به فرد متکي نيست.
 
پيش‌بيني شما از مسابقه ‌هاي جهاني استانبول چه خواهد بود؟
پيش‌بيني خيلي سخت است اما کشتي‌گيران بسيار خوب و باانگيز هستند.
 
شما در جايي عنوان کرده بوديد براي شما کسب سهميه المپيک مهم‌تر از مدال جهاني است...
بله اين موضوع را گفته بودم و براي اين صحبتم دليل دارم. اگر همه کشتي‌گيران عنوان پنجم مسابقه‌ها را کسب کنند با 42 امتياز روي سکوي تيمي رقابت‌ها مي‌رويم. اولويت اول کسب عنوان تيمي است نه شخصي.
 
بحث را به سمت آقاي حميد سوريان مي‌بريم، واقعا چه اتفاقي افتاد که حميد سوريان در مسابقه‌هاي جهاني استانبول حاضر نمي‌شود؟
حميد سوريان 7 سال است که در اردوهاي تيم ملي حضور دارد. شايد يک جوان براي به‌دست آوردن مدال جهاني همه جور سختي‌هاي اردو را به جان بخرد و به تمرين بپردازد اما وقتي صحبت از مدال جهاني مي‌شود، حميد سوريان دارنده 5 عنوان جهاني است و فقط مدال المپيک در ويترين افتخاراتش کم است. خيلي سعي کرديم شرايط را مهيا کنيم که از هر لحاظ حميد سوريان براي مسابقه‌هاي جهاني آماده شود اما وقتي با حميد صحبت مي‌کردم به من مي‌گفت در حال حاضر هيچ انگيزه‌اي براي حضور در مسابقه‌هاي جهاني ندارد.
 
نمي‌شد شرايطي را مهيا کرد که حميد در اين مسابقه‌ها حضور پيدا کند؟
ذهن حميد سوريان به هيچ عنوان روي کشتي متمرکز نبود. با بررسي‌هايي که انجام داديم به اين نتيجه رسيدم که اگر حميد را با اين ذهنيت به مسابقه‌هاي جهاني ببريم و نتواند مدال طلاي جهاني را تکرار کند با ضربه روحي بدي قبل از المپيک روبه‌رو مي‌شود براي همين تصميم گرفتيم حميد چند ماهي به طور کامل از کشتي دور باشد تا با روحيه‌اي بهتر براي مسابقه‌هاي المپيک آماده شود.
 
شما درخصوص حميد سوريان با قهرمان سالاري موافق هستيد؛ به هر حال کسب 5 مدال طلاي جهاني چيز کمي نيست.
در اردوها، همه براي من يکي هستند و هيچ کس بر ديگري برتري ندارد اما با اين موضوع موافق هستم که خارج از اردوها مسئولان ورزش کشور شرايط خوبي را به لحاظ امکانات براي حميد سوريان فراهم کنند تا در شأن يک قهرمان ملي باشد.
 
امکانات ويژه را براي سوريان فراهم کردند؟
براي مدال‌هاي جهاني که به‌دست آورده هيچ امکاناتي را مهيا نکردند، شايد در هر کشور ديگري بود مجسمه حميد را از طلا مي‌ساختند اما تنها کاري که صورت گرفته شايد اين بوده که شرايط کار براي حميد فراهم شده که همين موضوع هم تاحدودي ذهن او را مشغول کرده است.
 
فکر مي‌کنم شما روش خاصي را براي انتخاب کشتي‌گيران داريد و به نظر مي‌رسد که اعتقادي به مسابقه انتخابي نداريد.
نه اين طور نيست، مگر مي‌شود که بدون مسابقه متوجه شد کدام کشتي‌گير چه توانايي‌هايي دارد اما براي مسابقه انتخابي شرايطي دارم که فدراسيون نتوانسته آن‌ها را برآورده کند.
 
چه شرايطي؟
توجه به مسائل داوري، کنترل داوري، البته هيچ توهيني به داوران نمي‌کنم. حتما بايد مسئولان دوپينگ در سالن حضور داشته باشند با اين توضيح که اگر کادرفني درخواست کرد از هر کشتي‌گيري که خواست آزمايش دوپينگ به عمل آيد. زماني که کادرفني تعيين مي‌کند بايد فراهم شود. شرايط ميزباني با صلاحديد کادرفني باشد.
 
به هر حال اين روش شما جواب داده، حداقل دو قهرماني در جام جهاني حاصل اين روش شماست؟
کشتي فرنگي با کشتي آزاد فرق مي‌کند. نوع مبارزه کشتي فرنگي در ايران با مسابقه‌هاي بين‌المللي کاملا متفاوت است. براي کيفيت فني، کشتي‌گير در اين مسابقه‌ها ملاک است. بدون هيچ گونه تبعيضي بهترين‌ها را انتخاب مي‌کنم. شما نگاه کنيد سال گذشته 5 ملي‌پوش کشتي فرنگي تهراني بودند اما الان از استان مازندران 3 ملي‌پوش در تيم ملي حضور دارند.
 
کنار گذاشتن دو طلايي سال گذشته براي مسابقه‌هاي جهاني کمي ترديد به‌وجود مي‌آورد، اين در حاليست که قاسم رضايي هم دو سال از تيم ملي دور بوده...
آقاي قاسم رضايي خيلي خوب تمرين مي‌کند و کاملا سرحال است اما من قولي براي کسب مدال نمي‌دهم ولي مطمئن باشيد که اين تيم کشتي فرنگي در مسابقه‌هاي جهاني مدعي خواهد بود.
 
اما در مورد محسن حاجي‌پور؛ جانشين حميد سوريان مي‌تواند مدعي کسب مدال باشد، اين طور نيست؟ البته يک نگراني براي بعد وجود دارد و آن اين که اگر مدال طلا گرفت براي حضور در المپيک به جاي حميد سوريان مدعي شود؟
نه اصلا اين طور نيست، بعد از مسابقه‌هاي جهاني اگر سهميه المپيک گرفت در اولويت اول براي حضور در المپيک قرار مي‌گيرد اما تا المپيک خيلي اتفاق‌ها ممکن است بيفتد.
 
آن موقع شما تصميم نهايي را خواهيد گرفت؟
اولويت اول آمادگي کشتي‌گير است. کادرفني تصميم‌گيري مي‌کند و من حرف آخر را مي‌زنم. براي مسابقه‌هاي جهاني حميد سوريان آماده نبود و محسن حاجي‌پور جانشين وي شد. تا المپيک هم ممکن است اتفاقي مشابه رخ دهد و حميد سوريان نباشد. در مسابقه‌هاي جهاني و المپيک اسم کشتي نمي‌گيرد.
 
به عنوان سؤال آخر، اين نگراني وجود دارد که شما بعد از مسابقه‌هاي جهاني و کسب يک موفقيت ديگر بار ديگر از تيم ملي کناره‌گيري کنيد و اين‌بار بازگشتي هم نباشد؟
خوشحالي مردم براي من در اولويت قرار دارد. وقتي ديدم رفتن ما هيچ اهميتي ندارد متوجه شدم که کار من ارزشي ندارد براي همين با قدرت تا المپيک هستم اما بعد از آن کار را به جوانان واگذار مي‌کنم. من مخلص اين مردم و مملکتم هستم و تا آخر هم هستم.
 
* خراسان

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۰:۵۲ - ۱۳۹۰/۰۶/۱۷
8
0
کریمی کیلو چنده!!!برو بابا . پسره فتنه گر دیگه عمر فوتبالش به سر رسیده
پاسخ ها
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۰۲:۳۱ - ۱۳۹۰/۰۶/۱۷
روح کا-1 دروجوداین ناشناسه.کریمی مردبزرگیست چون بامردمه
نظرات بینندگان