arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۷۴۸۰۹
تاریخ انتشار: ۱۳ : ۱۱ - ۱۱ آبان ۱۳۹۶

آیت‌‌الله جنتی: برای نعمت اربعین و زائرین میلیونی آن باید شکرگزار باشیم

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

دبیر شورای نگهبان گفت: ما برای وجود نعمت عظیم اربعین و زائرین میلیونی آن باید شکرگزار درگاه الهی باشیم. هر قدمی که انسان در این راه می‌گذارد عبادت و مشمول ثواب است.

به گزارش فارس، آیت‌الله جنتی در جلسه درس اخلاق شورای نگهبان وی ضمن تسلیت به مناسبت فرا رسیدن اربعین حسینی، اظهار داشت: از خدای متعال می‌خواهیم به برکت این ایام مقدس، توفیق زیارت معصومین علیهم السلام در این دنیا و شفاعت آنها را در آخرت به ما بدهد.

دبیر شورای نگهبان با بیان اینکه مقدمه و قدم اول مسلمانی، خداشناسی و معرفت الله است، خاطرنشان کرد: همه اصول و فروع دین از جمله نبوت، امامت، معاد، نماز، روزه در ذیل توحید تعریف می‌شود. پیامبر عظیم الشأن اسلام نیز مبنای خود برای دعوت به دین اسلام را نفی شرک و توحید و گفتن جمله «لا اله الا الله» قرار دادند.

آیت الله جنتی با اشاره به اینکه انسان همیشه در معرض غفلت و بی‌توجهی نسبت به عظمت خداوند متعال قرار داد، ادامه داد: آشنایی با معارف الهی از مسیر شناخت خداوند و دستورات وی در قرآن مهیا می‌شود. آیات زیادی درباره صفات و اسماء‌الحسنی خداوند وجود دارد. من توصیه می‌کنم مقدمات فراگیری و آشنایی معانی قرآن برای همه فراهم شود.

وی با ابراز تأسف از مهجوریت قرآن، نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه، تأکید کرد:‌ ما در کنار منابع عظیم قرآنی و روایی هستیم اما تلاشی برای بهره‌مندی از آن نمی‌کنیم و متأسفانه خود را از این انوار الهی محروم کردیم. خداوند در قرآن کریم می‌فرماید: «اگر دریا براى کلمات پروردگار مرکب شود پیش از آنکه کلمات پروردگار پایان پذیرد قطعا دریا پایان مى‏‌یابد هر چند نظیرش را به مدد آن بیاوریم»

عضو فقهای شورای نگهبان در توضیح این آیه گفت: منظور از کلمات خدا در این آیه، آثار الهی است نه فقط آیات قرآن، بلکه همه آثار صنع الهی اعم از موجودات، جمادات، نباتات، مرکبات و... مورد تأکید است. توجه به این مطلب، ما را به عظمت و بزرگی خدای متعال می‌رساند.

دبیر شورای نگهبان افزود: ما در عبادات خودمان از جمله نماز توجه به مسأله توحید را می‌بینیم. از شروع و مقدمات نماز مثل اذان و اقامه تا سلام آن، ذکر مقدس «الله اکبر» وجود دارد اما به این مسأله توجهی نداریم. متأسفانه یکی از گناهانی که به آن توجه نمی‌شود همین غفلت است. ما سرگرم زندگی روزمره هستیم و از جایگاه خداوند غافل هستیم.

آیت‌الله جنتی با تأکید بر جدی گرفتن درس‌های قرآن، تصریح کرد: ما باید در تمام لحظات زندگی، در خوشی و ناخوشی به یاد خدا باشیم. همانطور که خدا در قرآن اشاره می‌کند، انسان نباید تنها در مواقع گرفتاری و مشکلات به یاد خدا باشد.

وی با اشاره به روایت معجزات متعدد در قرآن یادآور شد: مگر خدای متعال دریا و سنگ، را برای نجات حضرت موسی(ع) و قوم ایشان از دست فرعونیان و رفع تشنگی نشکافت. من تعجب می‌کنم از کسانی که نسبت به وجود امام عصر (عج) تشکیک می‌کنند. مگر در قرآن به حضرت نوح و خضر نبی سلام الله علیهما اشاره نشده است، به نظر من این افراد قبل از هر چیز نسبت به قدرت و عظمت خدا تردید می‌کنند.

دبیر شورای نگهبان افزود: ما چرا باید نسبت به قدرت خدایی که از تعداد برگ درختان آگاه است و انسان را در مراحل متعدد از نطفه تا گوشت و پوست و استخوان تا زمان تولد از رحم مادر می‌آفریند شک کنیم. این از غفلت و بی توجهی ما است و ان شاء الله خدای متعال همه ما را بیدار کند.

آیت‌الله جنتی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ایام اربعین حسینی، اظهار داشت: ما برای نعمت وجود اربعین و زائرین میلیونی آن باید شکرگزار درگاه الهی باشیم. هر قدمی که انسان در این راه می‌گذارد عبادت و مشمول ثواب است.

وی در پایان با تذکر این نکته که در گرامیداشت اربعین باید به مبنای حرکت امام حسین (ع) توجه کرد، گفت: عامل اصلی قیام حسینی توحید و حرکت در راه خدا بود. توجه به این موضوع در دعای عرفه آن حضرت مکرر مورد اشاره قرار گرفته است. آن چیزی که برای امام حسین (ع) و عزیزان و یاران ایشان شهادت را آسان می‌کرد این بود که خدای متعال ناظر بر همه امور است و سرانجام همه، بازگشت به سوی او خواهد بود.

برچسب ها: جنتی ، اربعین
نظرات بینندگان