arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۷۴۸۵۷
تاریخ انتشار: ۳۱ : ۱۴ - ۱۱ آبان ۱۳۹۶

جانسون برای متقاعد کردن آمریکا به حفظ برجام به واشنگتن می‌رود

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

بوریس جانسون وزیر امور خارجه انگلیس در تلاش برای نجات توافق هسته ای ایران ، راهی آمریکا می شود.

به گزارش انتخاب به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، در حالی که دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا تهدید کرده است توافق هسته ای ایران را لغو می کند، وزیر امور خارجه انگیس قصد دارد سناتورهای آمریکایی را به حمایت از این توافق متقاعد کند که وی آن را "پیروزی حیرت آور دیپلماسی" توصیف کرده است.

جانسون برای متقاعد کردن آمریکا به حفظ برجام به واشنگتن می‌رود

جانسون هفته آینده در تلاش برای متقاعد کردن سناتورهای آمریکایی به حفظ توافق هسته ای و عدم اعمال تحریم های جدید علیه تهران که این توافق را به خطر می اندازد، به واشنگتن سفر می کند.

دونالد ترامپ ماه گذشته تهدید کرد این توافق هسته ای را لغو می کند مگر اینکه کنگره و متحدان آمریکا شروط این توافق را تشدید کرده و محدودیت های اعمال شده بر برنامه هسته ای ایران را دائمی کنند.

جانسون افزود ضروری است آمریکا با از بین بردن یک دستاورد ارزشمند و رد توافق ایران، به این رویکرد پاسخ ندهد.

وی افزود هشتاد میلیون ایرانی شایسته برخورداری از مزایای این توافق و تعاملات هستند و آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز پایبندی ایران را به این توافق اعلام کرده است.

وزیر امور خارجه انگلیس تاکید کرد اتخاذ طرح هایی در تلاش برای اعمال محدودیت بر ایران ممکن است اما وی با طرح هایی موافق نیست که بر این توافق هسته ای تاثیر می گذارد و این توافق را از نظر ایران ، غیرقابل اجرا می سازد.

جانسون گفت نگران است تحریم های بیشتر به تعاملات اقتصادی محدودی که درجریان است، صدمه بزند.

وی با تاکید بر اهمیت حفظ کانال ارتباطی انگلیس و آمریکا بدون انتقاد از عملکرد ترامپ درباره این مسئله گفت این مسئله قابل توجه بود که وی فقط از تایید مجدد این توافق خودداری کرد و وظیفه تصمیم گیری نهایی درباره این توافق را در مدت شصت روز به کنگره واگذار کرد.

وزیر امور خارجه انگلیس افزود ضروری است هرگونه تحریم های جدید علیه ایران از طریق یک ساز و کار حل و فصل مشاجرات مورد توافق ، اعمال شود نه به صورت یکجانبه.

جانسون اذعان کرد ابعادی از این توافق وجود دارد که باید مجددا به مذاکره گذاشته شود به ویژه بند موسوم به غروب آفتاب (انقضای محدودیت های خاص بر برنامه هسته ای ایران) که به این توافق در مدت هشت سال پایان می دهد و بر اساس برخی تفسیرها از این توافق، امکان دستیابی ایران را به سلاح هسته ای تقریبا به محض پایان اعتبار این توافق فراهم می کند.

نظرات بینندگان