arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۷۴۹۲۱
تاریخ انتشار: ۲۳ : ۱۹ - ۱۱ آبان ۱۳۹۶

در برابر زائران بدون مدارک قانونی اغماض نمی کنیم / یک زائر بدون ویزا در عراق به ۲ ماه حبس محکوم شد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
شهریار حیدری در سخنانی ورود بدون ویزا و گذرنامه را تردد غیرمجاز برشمرد و گفت: براساس اینکه قانون جمهوری اسلامی ایران برگرفته از شرع اسلام است بنابراین عبور غیرمجاز هم خلاف شرع و هم خلاف قانون است.

در برابر زائران بدون مدارک قانونی اغماض نمی کنیم
 
وی با بیان اینکه از نظر مقررات کشور عراق هر فردی بدون ویزا و گذرنامه دستگیر شود سه سال حبس می شود، اظهار کرد: این درحالی است که از نظر مقررات جمهوری اسلامی ایران نیز تردد غیرمجاز هم زندان و هم جریمه دارد، البته در نوع برخورد متفاوت است.
 
به گفته این مسئول در تفاهم نامه وزیر کشور ایران و عراق تأکید شده که فردی بدون ویزا و گذرنامه تردد نکند.
 
وی تأکید کرد: در سال گذشته تعدادی از زائران بدون ویزا و گذرنامه تردد کردند، با اغماض و رایزنی های فشرده جمهوری اسلامی ایران بخشی از این افراد را بازگرداندیم؛ این در حالی است که امسال به هیچ عنوان اغماض و کوتاهی در قبال این افراد انجام نمی شود.
 
یک زائر بدون ویزا در عراق به ۲ ماه حبس محکوم شد
 
سخنگویی ستاد مرکزی اربعین با اشاره به دستگیری چند نفر از زائران ایرانی در عراق در همین زمینه، افزود: برخوردهای شدید با این افراد شده است، از سوی کنسولگری به من اطلاع دادند و شنیدم یکی از این افراد که گذرنامه داشته اما بدون ویزا  بوده است، دوماه حبس شده، این موضوع باید بررسی مجدد بشود و هویت فرد و دلیل ورود وی به عراق مشخص شود.
 
وی با بیان اینکه یکی از مهم ترین توصیه های ما به زائران این بوده با توجه به وجود این همه دفاتر خدماتی و زیارتی به صورت قانونی تردد کنند، گفت: بیش از دو هزار و ۴۳۰ دفتر تنها از طریق سازمان حج و زیارت مجوز فعالیت دارند.
 
حیدری تصریح کرد: در این زمینه پنج شرکت از سوی سفارت عراق در اهواز و تهران فعالیت می کنند، این تعداد مراکز کفایت می کند برای افرادی که بخواهند ویزا و گذرنامه دریافت کنند.
 
وی همچنین به مراجعه برخی از زائران با پاسپورت افراد غیر به مرزها نیز اشاره کرد و افزود: این افراد دستگیر شدند و پاسپورت نیز توسط نیروی انتظامی توقیف شده است و چه بسا در آینده برای صاحب اصلی مدارک چند سال گذرنامه صادر نشود.
منبع: مهر
نظرات بینندگان