arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۷۵۰۹۰
تاریخ انتشار: ۲۷ : ۱۶ - ۱۲ آبان ۱۳۹۶

ترکیه جایزه اصلی جشنواره توکیو را برد/ ایران بی‌نصیب ماند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

فیلم «دانه» از ترکیه به عنوان برنده جشنواره جهانی فیلم توکیو معرفی شد.

به گزارش انتخاب، جایزه بزرگ ۵۰ هزار دلاری جشنواره فیلم توکیو به سیمح کاپلان‌اوغلو کارگردانی از ترکیه رسید که هم نویسنده و هم کارگردان و هم تهیه‌کننده فیلم علمی- تخیلی «دانه» است. این فیلم داستان مردی را روایت می‌کند که در تلاش برای یافتن دانه است تا بتواند نوع بشر را نجات دهد.

به نقل از هالیوود ریپورتر، تامی لی‌جونز رئیس هیئت داوران جشنواره فیلم توکیو گفت: «گروه داوران از این فیلم اسطوره‌ای خیلی هیجان‌زده شدند. ما به دنبال تصادف اتومبیل، هفت تیرکشی و ابرقهرمان‌های بزرگسال نبودیم. البته این عناصر ضرورتا بد نیستند، اما لازم هم نیستند.»

جایزه بهترین کارگردان جشنواره به ادموند یو از مالزی برای «ما مردیم» رسید که فیلمی با پس‌زمینه‌ آزار مسلمانان روهینگیایی در میانمار است.

یو گفت: «همه ما داشتیم عرق می‌ریختیم، اما گریه نمی‌کردیم و همه گروه با هم این فیلم را در ۱۲ روز فیلمبرداری کردیم.»

فیلم «گودال» به کارگردانی سیلویا لوزی و لوکا بلینو از ایتالیا جایزه ویژه هیئت داوران را به ارزش ۲۰ هزار دلار دریافت کرد. در حالی که فیلم ژاپنی «همه آنچه می‌خواهی را تکان بده» ساخته آکیکو اوکو که با اقتباس از یک رمان ساخته شده بود موفق به کسب جایزه ۱۰ هزار دلاری تماشاگران شد.

جایزه بهترین بازیگر زن و مرد به آدلین دی هرمی برای فیلم فرانسوی «مریلین» ساخته گیوم گالینه از فرانسه و دوان یی هونگ برای بازی در فیلم «توفان نگران‌کننده» ساخته دانگ یوئه از چین تعلق گرفت. فیلم «توفان نگران‌کننده» موفق به کسب جایزه بهترین مشارکت هنری برای اولین کار یک کارگردان برای دانگ یوئه نیز شد.

فیلم «گذرگاه زندگی» ساخته آکیو فوجیموتو محصول ژاپن-کلمبیا برنده فیلم بلند آینده آسیا شد. فیلم فنلاندی «مسئول قتل از روی ترحم» جایزه پنج هزار دلاری بهترین فیلمنامه را برای تیمو نیکی به دست آورد. جایزه روح آسیا نیز توسط بنیاد مرکز آسیا ژاپن به همین فیلم داده شد.

امسال فیلم «زندگی بدون زندگی» ساخته کاوه معین‌فر در بخش سینمای آسیا به نمایش درآمد و «خانه» ساخته اصغر یوسفی‌نژاد در بخش رقابتی اصلی حضور داشت.

فیلمساز، نویسنده و تهیه‌کننده ایرانی رضا میرکریمی از اعضای گروه داوری این رقابت بین‌المللی بود. مارتین پرووست، کارگردان بلژیکی، ماساتوشی ناگاسه، بازیگر ژاپنی و ویکی ژائو وای بازیگر- کارگردان چینی دیگر اعضای هیئت داوران بودند. رضا میرکریمی جایزه بهترین کارگردانی را اهدا کرد. سی‌امین دوره جشنواره فیلم توکیو از ۲۵ اکتبر تا سوم نوامبر (سوم تا دوازدهم آبان) برگزار شد.

 

منبع: مهر
نظرات بینندگان