arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۷۵۲۰۴
تاریخ انتشار: ۴۰ : ۰۲ - ۱۳ آبان ۱۳۹۶

سهم کتاب در رسانه ملی از پفک‌ هم کمتر است!

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
سعید بیابانکی شاعر و طنزپردازکشورمان با گلایه از وضعیت تبلیغ کتاب در رسانه ملی عنوان کرد:‌ رسانه ملی ابزار بسیار مناسبی برای تبلیغ کتاب و فرهنگ‌سازی مطالعه در جامعه است؛ اما متاسفم که تبلیغ هر کالایی در تلویزیون مجاز است و از پودر لباسشویی تا پُفک و قابلمه در این رسانه تبلیغ می‌شود اما کتاب جایگاهی ندارد.
 
همه این موارد نشان می‌دهد که جایگاه کتاب در این رسانه از پُفک هم کم‌تر است. البته من پیگیر این موضوع شدم و فهمیدم که تبلیغ کتاب در تلویزیون ممنوع است. به نظر من این بهترین سوژه برای خبرنگاران ماست تا با پیگیری آنها حداقل شرایطی فراهم شود که به ازای تبلیغ هر صد پفک یک کتاب هم تبلیغ شود.
 
او در توضیح هزینه بسیار زیاد تبلیغات رسانه‌ای ادامه داد: دوستان رسانه ملی قیمتی برای تبلیغات تلویزیونی در نظر گرفته‌اند که اگر ناشر 20 چاپ از کتاب 1000 نسخه‌ای را هم بفروشد باز هم نمی‌تواند 5 ثانیه تبلیغ در این رسانه داشته باشد. بنابراین در شرایط فعلی باید کاری کرد که تبلیغ کتاب در رسانه ملی هدفمند شود.
 
بیابانکی معتقد است که وضعیت‌ رسانه‌های مجازی و مکتوب نیز تفاوتی با رسانه ملی ندارد و در توضیح وضعیت صفحات ادبی روزنامه‌ها و خبرگزاری‌ها عنوان کرد: به نظر من رسانه‌های مکتوب ما نیز نتوانستند در حوزه ادبیات تاثیرگذار باشند؛ چراکه اگر تاثیرگذار بودند، وضعیت ما بهتر از این چیزی بود که مشاهده می‌کنید و آنقدر به جامعه کتاب‌خوان کم لطفی نمی‌شد. چند وقت پیش یک نفر از من سوال کرد که چرا مردم کتاب نمی‌خوانند و من در جواب به او گفتم که چرا مردم ما باید کتاب بخوانند؟

این طنزپپرداز ادامه داد: شما توجه کنید که یک فرد کتابخوان در کشور ما چه جایگاهی دارد و از دانش او چه استفاده‌ای می‌شود و با مشاهده وضعیت انسان‌های کتاب‌خوان به نظر شما چرا مردم باید بخواهند که سرنوشتی شبیه به آنها داشته باشند.

شاعر مجموعه شعر «رد پایی بر برف» در توضیح ضرورت استفاده از افراد کتاب‌خوان در سازمان‌ها و ادارات مختلف گفت: مسئولان مملکت که در راس تصمیم‌گیری‌های کشور هستند به یک حلقه‌ای از مشاوران نیاز دارند که به نظر من جامعه کتاب‌خوان می‌تواند بهترین گزینه ممکن برای تشکیل این تیم باشد. بنابراین ما در این کشور به یک انجمن یا کانون «کتاب‌خوانان ایران» نیاز داریم تا این نخبگان را به مسئولان ومردم معرفی کند.

بیابانکی که سابقه عضویت در شورای شعر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را در کارنامه دارد، در بخش پایانی صحبت‌هایش عنوان کرد: به خاطر دارم زمانی که در وزارت ارشاد فعالیت می‌کردم، هر سال لیستی از سوی نهاد کتابخانه‌های عمومی اعلام می‌شد که در آن لیست، نام کتاب‌خوان‌ترین افراد هر کتابخانه آمده بود. در این لیست فردی بود که در مدت یک سال 250 عنوان کتاب خوانده بود. به نظر من این آدم‌ها دریایی از اطلاعات هستند که باید به عنوان مشاور در ادارات و سازمان‌ها فعالیت کنند. بنابراین اگر ما به درک درستی از این موضوع برسیم، می‌توانیم یک موج در کشور ایجاد کنیم و منتظر باشیم که کتاب به جایگاه واقعی خود برگردد.
 
منبع : ایبنا
 
 
نظرات بینندگان