arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۷۵۲۴
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۴۰ : ۰۰ - ۱۷ شهريور ۱۳۹۰

متولي حفظ ارزش پول ملي کيست؟؛ زور بهمني به دلار 1250 توماني نرسيد

سه ماه پس از شوک قيمتي دلار، بهاي اين ارز پرمشتري بار ديگر در آستانه 1250 تومان قرار گرفت.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سه ماه پس از شوک قيمتي دلار، بهاي اين ارز پرمشتري بار ديگر در آستانه 1250 تومان قرار گرفت.

بيست و سوم خرداد ماه بود که دلار براي نخستين بار رکورد قيمتي 1250 تومان را ثبت کرد. محمود بهمني، رئيس کل بانک مرکزي از طريق رسانه ها وعده داد قيمت دلار را به جاي اول و حتي پايين تر از آن بازمي گرداند. البته پيشتر يعني در شب کليد خوردن پروژه هدفمندسازي يارانه در نيمه شب بيست و هشتم آذرماه، رئيس جمهور هم از بانک مرکزي خواسته بود قيمت دلار را با هدف تقويت پول ملي پايين بکشد.

پس از اجراي وعده هاي محمود بهمني مبني بر کاهش بهاي دلار، نرخ اين ارز پرطرفدار در پايان معاملات روز گذشته 1240 تومان مبادله شده تا بسياري از دلالان و سفته بازاني که گويا دست آقاي بهمني را زود مي خوانند، در انتظار فروش دلار به قيمت 1250 و حتي بالاتر باشند. چون بانک مرکزي نه تنها نتوانسته فضاي تک نرخي را بار ديگر بر بازار ارز کشور حاکم کند، بلکه براي پر کردن شکاف در حال افزايش دو نرخ دولتي و آزاد، سعي کرده با افزايش نرخ دولتي از رقم مصوب بودجه يعني 1050 تومان به 1063 تومان و( به گمان دلالان بازار ارز) بالاتر از اين ارقام، فاصله اش را با واقعيتهاي بازار کم کند.

در واقع بدين ترتيب فضاي سياستگذار بازار ارز کشور معکوس شده، بدين صورت که بانک مرکزي خود را دنباله رو سفته بازان بازار کرده است. البته شايد بانک مرکزي منافع آني دولت را در گران فروشي ارز جستجو مي کند ولي تکليف حفظ ارزش پول ملي، مهار نرخ تورم و مبارزه با رانت خواري و فساد در مبادلات ارزي چه مي شود؟
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
امیر
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۰۲ - ۱۳۹۰/۰۶/۱۷
3
1
بنظر شما خوانندگان ، حفظ ارزش پولی جز رکود در تولید و صادرات چه مزیت دیگری دارد ؟
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۸:۰۲ - ۱۳۹۰/۰۶/۱۷
0
3
اصالت یک حکومت و ملت به ارزش پول ملی ا.ست . تولیدی که با تورم همراه باشد و با نابود کردن ارزش پول ملی که همان حقوق گارگر بیچاره است بدرد لای جرز نمیخوره.
شما فکر کردی با بالا رفتن قیمت ارز تولید به سامان میرسد . نه جانم اولین مصرف کننده ارز در ایران همان خط تولید مونتاژ زپرتی ما است.
نظرات بینندگان