arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۷۵۲۷۶
تاریخ انتشار: ۰۵ : ۱۲ - ۱۳ آبان ۱۳۹۶

دستور فیلتر تلگرام و واتس‌اپ در افغانستان

سازمان تنظیم ارتباطات افغانستان اخیرا در حکمی به سرویس دهندگان اینترنت این کشور دستور داد خدمات پیام‌رسان‌های موبایلی واتس اپ و تلگرام را متوقف کنند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سازمان تنظیم ارتباطات افغانستان اخیرا در حکمی به سرویس دهندگان اینترنت این کشور دستور داد خدمات پیام‌رسان‌های موبایلی واتس اپ و تلگرام را متوقف کنند. با این حال هنوز مشخص نیست که آیا آنها از این درخواست تبعیت کردند یا خیر.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، به دنبال اعلام این دستور، کاربران شبکه‌های اجتماعی و گروه‌های حقوق مدنی واکنش شدیدی به آن نشان دادند.

گزارش‌هایی منتشر شده مبنی بر اینکه این اقدام به دستور اداره ملی افغانستان و به هدف جلوگیری از استفاده از این پیام‌رسان‌ها از سوی گروه‌های شبه‌نظامی نظیر طالبان صورت گرفته است.

شهزاد آریوبی، وزیر موقت ارتباطات افغانستان در پیامی که در فیس‌بوک منتشر کرد، گفت: دستوری به سازمان تنظیم ارتباطات افغانستان داده شده تا به شکل تدریجی خدمات این پیام‌رسان‌ها را فیلتر کند تا بعد از شکایت‌هایی که اخیرا دریافت کردیم بتوانیم کارکرد آنها را بهبود بخشیم.

او نوشت: دولت افغانستان به آزادی بیان پایبند است و می‌داند که این یکی از حقوق شهروندی اساسی مردم کشور ما است.

حکمی که در این زمینه از سوی سازمان تنظیم ارتباطات دولت افغانستان صادر شده به تاریخ اول نوامبر و با امضای یک مقام ارشد این سازمان بوده است.

این حکم به شرکت‌های ارائه دهنده اینترنت دستور داده تا خدمات تلگرام، فیس‌بوک و واتس اپ را برای مدت ۲۰ روزه و بدون تاخیر فیلتر کنند.

با این حال براساس جدیدترین گزارش‌ها هنوز خدمات این پیام‌رسان‌ها در افغانستان برقرار است و امروز (شنبه) نیز همچنان کارکرد عادی آنها ادامه داشته است.

روز جمعه گزارش‌هایی نسبت به اختلال در فعالیت این پیام‌رسان‌ها در افغانستان منتشر شد که علت آن مشخص نشد.

پیام‌رسان‌های موبایلی شامل واتس اپ، وایبر و مسنجر فیس بوک استفاده گسترده‌ای در میان سیاستمداران و اعضای دولت افغانستان دارد و طالبان نیز عمدتا با استفاده از رسانه‌های اجتماعی عملیات پیچیده خود را به اجرا در می‌آورد.

اخیرا ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان در پیامی به خبرنگاران یک شماره وایبر برای ارتباط با این گروه به آنها داد تا در صورت فیلتر شدن واتس اپ از آن برای این ارتباط استفاده کنند.

برچسب ها: افغانستان ، واتس آپ
نظرات بینندگان