arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۷۵۳۲۱
تاریخ انتشار: ۳۸ : ۱۴ - ۱۳ آبان ۱۳۹۶

سعد الحریری از نخست‌وزیری لبنان استعفا کرد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سعد الحریری، نخست‌وزیر لبنان که هفته گذشته در سفری غیرمنتظره عازم عربستان شد، استعفا کرد.

 به گزارش انتخاب، شبکه عربستانی «العربیه» از استعفای سعد الحریری، نخست‌وزیر لبنان خبر داد. شبکه عربستانی «العربیه» از استعفای سعد الحریری، نخست‌وزیر لبنان خبر داد.

سعد الحریری، نخست وزیر لبنان از سمت خود استعفا کرد

الحریری در پخشی زنده بر شبکه «العربیه» با اعلام استعفای خود، افزود: فضای کنونی لبنان شباهت بسیاری به زمان قبل از ترور «رفیق الحریری»  دارد و من بیم «ترور شدن» دارد.

 سعد الحریری گفت: «دست‌های ایران در منطقه قطع خواهد شد». 
نخست‌وزیر لبنان افزود: نمی‌پذیریم که لبنان محلی برای تهدید امنیت منطقه باشد؛ نمی‌پذیریم که سلاح حزب‌الله علیه مردم سوریه استفاده شود. 

الحریری سپس مدعی شد: ایران علاقه بسیاری به تخریب جهان عرب دارد. شری که ایران به منطقه فرستاده به سوی خودش بازخواهد گشت. 

وی ادامه داد: علیرغم سیاست بیطرفانه‌ام، ایران به اقدامات تخریبگر خود علیه لبنان و منطقه ادامه داد.

الحریری دوشنبه هفته گذشته در سفری غیرمنتظره به عربستان سعودی رفت؛ سفر وی همزمان با تشدید اظهارات «ثامر السبهان» وزیر مشاور عربستان در امور خلیج فارس علیه حزب‌الله و ایران بود. 

لبنان ۲ سال و نیم با خلأ ریاست‌جمهوری روبرو بود تا اینکه در ۱۰ آبان سال گذشته (۱۳۹۵) «میشل عون» با حمایت همه جانبه حزب‌الله و دیگر متحدانش در «جریان ۸ مارس»، رئیس جمهور جدید شد و میشل عون بعد از گذشت ۳ روز، سعد الحریری را مأمور تشکیل کابینه کرد و وی رسما نخست‌وزیر لبنان شد.

واکنش‌ها به استعفای سعد الحریری

«زیاد الاسود» نماینده لبنانی از ائتلاف «الاصلاح و التغییر» اعلام کرد توجیهی برای استعفای الحریری از عربستان وجود ندارد. اظهاراتی از سعودی‌ها شنیدیم که دلالت بر قصد آنها برای مداخله در لبنان داشت.

«ولید جنبلاط» رئیس حزب سوسیال ترقی‌خواه لبنان گفت: لبنان ضعیف‌تر از آن است که بتواند پیامدهای اقتصادی و سیاسی ناشی از استعفای الحریری را بپذیرد.

منبع: فارس
نظرات بینندگان