arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۷۵۳۴۵
تاریخ انتشار: ۴۸ : ۱۶ - ۱۳ آبان ۱۳۹۶

واکنش محافل لبنانی به استعفای حریری

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

شخصیت ها و گروههای سیاسی و بانک مرکزی لبنان به استعفای غیرمنتظره سعد حریری از نخست وزیری این کشور که از عربستان اعلام شد، واکنش نشان دادند.

به گزارش انتخاب به نقل از النشره، مقامات و شخصیت های لبنانی به استعفای سعد حریری از سمت نخست وزیری این کشور واکنش نشان دادند.

واکنش محافل لبنانی به استعفای حریری

نبیه بری رئیس پارلمان لبنان تصمیم به قطع سفر خود به شرم الشیخ مصر و بازگشت فوری به لبنان پس از استعفای حریری از سمت نخست وزیری این کشور گرفت.

برخی منابع به المیادین اعلام کردند که ریاست جمهور لبنان از نحوه اعلام استعفای سعد حریری ناخرسند است.

این در حالی است که ریاست جمهوری لبنان بیان کرد: میشل عون رئیس جمهور لبنان تماسی از سعدحریری که در خارج از کشور دریافت کرده و وی از استعفای دولتش خبر داده است. عون منتظر بازگشت حریری به لبنان برای اطلاع از شرایط استعفاست تا اقدام مقتضی با آن به عمل آورد.

وئام وهاب رئیس حزب توحید عربی لبنان گفت: استعفای حریری در این زمان تاسف بار است اما سئوالی که مطرح است چرا حریری از ریاض آنرا اعلام کرده است آیا این مرد در حبس خانگی است و مجبور به استعفا شده است. نگرانی امروز از رژیم صهیونیستی است و می ترسیم که برخی از کشورها برای این تجاوز پول داده باشند تا هزینه های آنرا تامین کنند.

علی خریس عضو فراکسیون توسعه و آزادی لبنان بیان کرد: استعفای سعد حریری در این مرحله مشکلاتی را برای کشور ایجاد می کند به ویژه که ما در وضع سختی به سر می بریم. این استعفا نابجا بود.

درباره تبعات آن نیز گفت: موضوع امنیتی خطر قرمز است و دستگاههای امنیتی به وظایف خود عمل خواهند کرد و خطوط قرمزی وجود دارد که نباید زیر پا گذاشته شود. ما باید برای ثبات سیاسی در کشور تلاش کنیم و خلاء موجود باید پر شود.

سلیم جریصاتی وزیر دادگستری لبنان در این باره تاکید کرد: استعفای حریری از نظر زمان و مکان اعلام آن مبهم است.

ایلی مارونی عضو الکتائب اللبنانیه اعلام کرد: کشمکش میان بسیاری از طرفهای داخل دولت سبب آن است آنچه ما دولت یک و ۲ می نامیم. ما خواستار استعفای دولت بودیم زیرا این دولت ترکیب غیرطبیعی داشت و سرنوشتش استعفا بود. استعفای حریری با وجود اینکه انتظارش را داشتیم برای ما غافلگیر کننده بود.

یک منبع وابسته به بانک مرکزی لبنان اعلام کرد: خطری از بابت لیره لبنانی پس از استعفای حریری وجود ندارد.

خالد الضاهر نماینده پارلمان لبنان گفت: استعفای سعد حریری به نفع لبنان است.

دوری شمعون رئیس حزب ملی گرایان آزاد اعلام کرد: با وجود اینکه ما با ماندن سعد حریری در دولت موافق نبودیم اما استعفای امروز وی کشور را به وضع سختی می کشاند و این ناخوشایند است.

مصطفی علوش عضو دفتر سیاسی جریان المستقبل بیان کرد: استعفای سعد حریری غافلگیر کننده بود اما شگفت آور نبود.

زیاد اسود عضو فراکسیون تغییر و اصلاح اعلام کرد: توجیهی برای اعلام استعفای سعد حریری از عربستان وجود ندارد. ما حرفهایی از سعودی ها شنیدیم که حکایت از ایجاد مشکل در لبنان دارد.

ولید جنبلاط رئیس فراکسیون اللقاء دموکراتیک گفت: من نظری درباره استعفای سعد حریری ندارم اما از حامیان گفتگو میان عربستان و ایران می مانم.

میشل سلیمان رئیس جمهور سابق لبنان اعلام کرد: ما در تونل تاریکی وارد شده ایم که وحدت صفوف را می طلبد.

جمیل السید مدیر کل سابق امنیت عمومی لبنان گفت: آنچه امروز رخ داد طلاق میان عربستان و ایران و نه اعلام جنگ است.

کامل الرفاعی عضو فراکسیون وفاداری به مقاومت لبنان ضمن بعید دانستن نقش عوامل داخلی در استعفای حریری از سمتش اعلام کرد: این استعفا در همان راستا که ثامر السبهان وزیر سعودی اعلام کرد، است.

منبع: مهر
نظرات بینندگان