arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۷۵۳۹
تاریخ انتشار: ۵۰ : ۰۰ - ۱۷ شهريور ۱۳۹۰

چطور مي خواهيد از اهالي سينما دفاع کنيد! ؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
عبدالرضا کاهاني در پي عدم صدور پروانه ساخت فيلمش «سعيد آراسته»، نامه اي را خطاب به متوليان سينمايي نوشت.

اين کارگردان در اين نامه با طرح چهار پرسش از متوليان سينما ابتدا در بند الف خطاب به شمقدري و سجادپور آورده است:

/1 دلايل عدم صدور پروانه ساخت براي پروژه هاي «کف»، «من» و «حمل با جرثقيل» را نفهميدم! لااقل علت صادر نشدن مجوز براي پروژه «سعيد آراسته» را بيان کنيد! اعتراف مي کنم قوانين پروانه ساخت و نمايش را قبول ندارم، اما چه کنم که تنها راه فيلمسازي قانوني در اين کشور است! پس حالا که خود را ملزم به رعايت قوانين مي دانم، انتظار دريافت مجوز هم دارم. پيش از اين که وارد حرفه فيلم سازي شوم از مصائب آن آگاه بودم، پس ترديد نکنيد که بازهم فيلم خواهم ساخت.

/2 دليل عدم صدور مجوز خارجي فيلم «هيچ» را شنيدم، اما نفهميدم. علاقمندم علت صادر نشدن مجوز خارجي «اسب حيوان نجيبي است» را هم بشنوم، سپس نفهمم! اين فيلم در چندين فستيوال خارجي پذيرفته شده که در حال حاضر نمي دانم چه جوابي به آنها بدهم. اين درست که مصوبات شما، دو سال مرا از حضور در عرصه هاي بين المللي محروم کرده اما اهل نظر مي دانند عدم ارسال فيلم هاي من به خارج از کشور، همان اندازه مهم است که ارسال فيلم به اسکار!

/3 به پيشنهاد آقاي سجادپور در اکران فيلم سينمايي «آن جا» (که پس از گذشت پنج سال، همچنان در محاق توقيف است) منصرف شدم و باز به پيشنهاد ايشان تقاضاي صدور مجوز براي شبکه نمايش خانگي دادم. چرا مجوز نمايش خانگي فيلم هم صادر نشده است؟!

در بند «ب» نامه کاهاني خطاب به صنف واحد تهيه کنندگان آمده است:

/4 شما با ساخت پروژه «سعيد آراسته» موافق هستيد و نظرتان را به وزارت ارشاد هم اعلام کرده ايد. چرا نظر شما مردود مي شود! ؟ جايگاه شما همين است! ؟ چطور مي خواهيد از اهالي سينما دفاع کنيد! ؟ اگر من جاي شما بودم لحظه اي در صنف واحد نمي ماندم. شما موظف به حمايت از من هستيد.

کاهاني در پايان نامه اش با خطاب قراردادن خانه سينما آورده است: «از خانه سينما انتظار دارم مطالبات و حقوق از دست رفته ام را پيگيري کند و براي آدمي مثل من هم سکوت را بشکند. اگر چنين کرد همچنان عضوي از آن خانه خواهم بود، در غير اين صورت (که البته چندان هم مهم نيست) به عضويت در خانه خودم بسنده مي کنم! »
نظرات بینندگان