arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۷۵۵۸
تاریخ انتشار: ۲۱ : ۱۱ - ۱۷ شهريور ۱۳۹۰

دارو هاي « ام .اس» از 98 به 370 هزار تومان مي رسد

مدير خدمات اجتماعي انجمن «ام .اس» از ارزان شدن قيمت داروهاي بتافرون و ربيف كه جزو دارو هاي پرمصرف بيماران ام .اس است خبر مي دهد. وي مي گويد: «اين كاهش قيمت موقتي است و بنا بر اعلام صندوق تامين اجتماعي اين دارو فقط تا پايان مهرماه با قيمت 98هزار تومان در اختيار بيماران قرار مي گيرد.»
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
مدير خدمات اجتماعي انجمن «ام .اس» از ارزان شدن قيمت داروهاي بتافرون و ربيف كه جزو دارو هاي پرمصرف بيماران ام .اس است خبر مي دهد. وي مي گويد: «اين كاهش قيمت موقتي است و بنا بر اعلام صندوق تامين اجتماعي اين دارو فقط تا پايان مهرماه با قيمت 98هزار تومان در اختيار بيماران قرار مي گيرد.»

به گزارش انتخاب به نقل از شرق ، گران شدن داروهاي ربيف و بتافرون در ماه هاي گذشته در حالي است كه عرضه دارو هاي ايراني ام .اس در كشور، باعث افزايش قيمت دارو هاي خارجي شده و سازمان هاي بيمه گر را به سمت حذف يا كاهش سهم بيمه اين دارو در كشور برده است.

 براساس آخرين اخبار رسيده از داروخانه ها و انجمن هاي ام .اس در كشور، در حال حاضر داروي آوونكس آمريكايي 700 هزار تومان، داروي سينووكس ايراني 30 هزار تومان، داروي ربيف 520 هزار تومان و داروي بتافرون آلماني370 هزار تومان است كه به دليل شانه خالي كردن سازمان هاي بيمه گر و تامين اجتماعي از بيمه كردن اين دارو فشار مضاعفي به بيماران ام .اس وارد شده است.

فاطمه هاشمي، مدير خدمات اجتماعي انجمن «ام .اس» در اين رابطه به ايسنا مي گويد: مسوولان صندوق تامين اجتماعي توليد و عرضه داروي ايراني زيفرون را علت افزايش قيمت داروي خارجي بتافرون اعلام كردند.

 اين در حالي است كه ابتدا بايد بيماران، پزشكان و انجمن ام .اس با داروي زيفرون آشنا شوند، سپس داروهاي قبلي مورد استفاده مبتلايان به ام .اس گران شود. هاشمي با بيان اينكه استرس براي سلامتي مبتلايان به ام .اس بسيار خطرناك است، ابراز اميدواري مي كند كه مسوولان شرايطي را فراهم كنند تا قيمت بتافرون افزايش نيابد چون بيشتر شدن قيمت اين دارو باعث وارد شدن استرس به مبتلايان به اين بيماري مي شود، زماني كه داروهاي ربيف و بتافرون گران شده بود، بسياري از بيماران به ما اعلام كردند كه در صورت ادامه اين روند مصرف داروهاي خود را قطع مي كنند.

 او در ادامه افزود: «اگر داروهاي ايراني با بسترسازي لازم در اختيار بيماران قرار بگيرد، مي تواند مزاياي زيادي را به همراه داشته باشد.» در صورتي كه به اذعان بسياري از مبتلايان و پزشكان متخصص مغز و اعصاب، دارو هاي ايراني از كيفيت و اثربخشي بالايي برخوردار نيست و در بسياري از موارد پزشكان معالج، اين دارو ها را به مردم پيشنهاد نمي كنند.
    در اين رابطه نايب رييس كميسيون بهداشت و درمان مجلس شوراي اسلامي نيز مي گويد: واقعيت آن است كه بيماران ام .اس از داروهاي ساخت داخل كشور رضايت ندارند و داروهاي خارجي را اثربخش تر مي دانند، از سوي ديگر برخي از پزشكان نيز اين موضوع را تاييد كرده اند.»
    اكبر رنجبرزاده با اشاره به توزيع داروي ام .اس كه بدون مطالعات باليني در داروخانه ها عرضه شده، مي افزايد: در بحث هايي كه كميسيون بهداشت با مسوولان وزارت داشت بر كنترل دارو پيش از واردات تاكيد شد اما ورود دارو به كشور، خارج از زنجيره رسمي ، بحث ديگري است. نظر معاون غذا و دارو وزارت بهداشت اين است كه تمام داروهايي كه به كشور وارد مي شوند مورد بررسي و كنترل قرار مي گيرند و هيچ دارويي بدون نظارت وارد چرخه دارويي كشور نمي شود.
   
    رشد بيماري ام .اس در ايران

    بيماري ام .اس در ايران به شكل عجيبي در حال رشد است. اين هشدار چندي پيش از سوي نايب رييس انجمن ام .اس ايران اعلام شد كه در توضيح دلايل اين هشدار مي گويد: از نظر فراگيري اين بيماري تعداد مبتلايان به ام .اس در ايران بايد پنج تا 30 نفر در صد هزار نفر باشد، اما متاسفانه با شيوع اين بيماري، اين آمار در تهران به 50 در صد هزار نفر رسيده كه مشابه با آمار كشورهاي اروپايي است.

بعد از تهران اين آمار در اصفهان 73 درصد هزار نفر است كه به آمار انگليس نزديك شده است. در حال حاضر در كشور بيش از 50 هزار بيمار مبتلابه ام .اس وجود دارد كه ايران جزو كشورهايي است كه شيوع بالايي از اين بيماري را دارد.

 همچنين هم اكنون در كشور 9/52 نفر در هر صد هزار نفر مبتلابه ام .اس هستند، متوسط جهاني ابتلابه اين بيماري سه نفر در هر صد هزار نفر است كه بر همين اساس تعداد مبتلايان به ام .اس در ايران نبايد بيش از دوهزار نفر باشد. در اين رابطه پروفسور پاكدامن با بيان اينكه ابتلابه بسياري از بيماري هاي مغز و اعصاب ارتباط مستقيمي با افزايش سن و مشكلات و فشار هاي ناشي از زندگي شهري دارد، معتقد است: با توجه به افزايش اميد به زندگي در ايران، آمار مبتلايان به بيماري هاي مغز و اعصاب بيشتر شده است.

 به عنوان نمونه شيوع بيماري آلزايمر در 60سالگي يك درصد، در 80 سالگي 30درصد و در سن 85 سالگي به 35 درصد در جهان مي رسد به گونه اي كه در اين مقطع سني از هر سه نفر در جهان يك نفر به آلزايمر مبتلاست. از سوي ديگر متخصصان مغز و اعصاب علايم بيماري ام .اس را بسته به اينكه چه منطقه اي از سيستم اعصاب مركزي گرفتار شده باشد، بسيار متغير مي دانند.

چنانكه تاكيد دارند: «الگوي بيماري ام .اس از فردي به فرد ديگر متفاوت است و اين علايم حتي در يك فرد خاص در طول سير بيماري تغيير مي كند.»

    اختلالات بينايي، تاري ديد، دوبيني، اختلالات تعادل، لرزش، عدم تعادل در راه رفتن، سرگيجه، ضعف و كرختي اندام ها، اختلال در انجام حركات موزون، تكرر ادرار، فوريت در ادرار كردن، دفع ناقص مثانه يا دفع غيرارادي از علايم شايع اين بيماري است.

    همچنين پس از ابتلا، در برخي افراد ممكن است يك حمله صورت گيرد و حمله بعدي سال هاي بعد انجام شود ولي در برخي ديگر ممكن است يك حمله صورت گيرد و پشت سر هم حمله هاي ديگر بروز كند.

 افزايش بيماري ام .اس در حالي مطرح است كه متخصصان شيوع اين بيماري در بين جوانان را بسيار نگران كننده توصيف كرده اند. در اين رابطه جمشيد لطفي، رييس انجمن ام .اس ايران به «شرق» مي گويد: از 50 هزار نفر مبتلابه ام .اس در ايران، جوانان بيشترين افرادي هستند كه با اين بيماري دست و پنجه نرم مي كنند و جوان بودن جمعيت به عنوان يكي از عوامل گسترش اين بيمار در كشور مطرح است.

    لطفي همچنين با توضيح اينكه ام .اس، زنان را بيشتر از مردان گرفتار مي كند، توضيح مي دهد: «چهار نوع بيماري ام .اس وجود دارد كه به ترتيب خوش خيم، بدخيم، عودكننده فروكش كننده و پيش رونده ناميده مي شوند.»

    از سوي ديگر روزانه بين 150 تا 200 مورد سكته مغزي در تهران رخ مي دهد كه نشانگر افزايش بيماري هاي مغز و اعصاب در كلانشهر هاي كشور است و اين در حالي است كه حدود 80 درصد بيماران يا به علايم بيماري توجه اي نمي كنند يا با علايمي غيراختصاصي مانند افتادن قندخون و استرس عصبي، علايم سكته مغزي را توجيه كرده و پيگيري نمي كنند.
نظرات بینندگان