arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۷۵۶۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۸ : ۱۱ - ۱۷ شهريور ۱۳۹۰

حقوق هاي ماهانه اي كه يك سكه هم نمي ارزد

در هر بازاري اولين فاكتور براي سودآوري اين است كه در كمترين زمان بهترين تصميم براي پرمنفعت ترين معامله گرفته شود، يعني قبل از اينكه قيمت يك كالابه هر دليلي به اوج برسد آن را به سبد دارايي هايت اضافه كني و پيش از آنكه خبر ارزان شدنش به گوش همه برسد، بفروشي.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
در هر بازاري اولين فاكتور براي سودآوري اين است كه در كمترين زمان بهترين تصميم براي پرمنفعت ترين معامله گرفته شود، يعني قبل از اينكه قيمت يك كالابه هر دليلي به اوج برسد آن را به سبد دارايي هايت اضافه كني و پيش از آنكه خبر ارزان شدنش به گوش همه برسد، بفروشي.

به گزارش انتخاب به نقل از شرق، اما اين توان و تخصص در اختيار هر فردي قرار ندارد. به عبارت ديگر، بيشتر كساني كه سرمايه اي براي خريدوفروش دارند تازه زماني به صرافت خريد مي افتند كه قيمت سر به فلك گذاشته و به اوج رسيده و خبر گراني را همه مي دانند. در سوي ديگر هم روزي تصميم به فروش مي گيرند كه كار از كار گذشته و اميدي به بهبود اوضاع نيست.

    در مورد سكه و طلاهم داستان بر همين منوال بود. وقتي يك سال پيش كارشناسان پيش بيني مي كردند قيمت طلادر بازار جهاني گران خواهد شد و همين موج، قيمت سكه را تا مرزهاي شگفت انگيزي پيش خواهد برد اما از آنجا كه ما تنها چيزي را باور مي كنيم كه به چشم مي بينيم، نه خبر هزار و 600 دلاري شدن هر اونس طلاجدي گرفته شد؛ نه 400هزار تومان شدن سكه.

    نتيجه اينكه كسي فكر هم نمي كرد در روزهايي نه چندان دور، قيمت يك سكه بهار آزادي دو برابر پايه حقوق كارگران و حداكثر حقوق كارمندان شود يا اينكه با 600هزار توماني شدن ارزش تمام سكه بهار آزادي تعداد كساني كه پرونده مهريه خود را به جريان مي اندازند سرعت سرسام آوري به خود بگيرد.

    به هر حال هنوز يك ماه از سال 90 نگذشته بود كه اولين نشانه هاي گراني بروز كرد و قيمت ها روي مدار صعود قرار گرفت. موج اول گراني كه از راه رسيد همه هيجان زده شدند، اول به بازار هجوم بردند اما وقتي قيمت ها به شدت افزايش يافت بانك مركزي هم با تاخير آمد و عرضه در شعب بانك ها را كليد زد. به اين ترتيب بود كه متقاضيان خريد عادت كردند كه هر روز صبح قبل از طلوع آفتاب در مقابل شعب بانك ملي صف بكشند تا شايد نيمه روز هماي سعادت روي شانه هايشان بنشيند و دست پر به خانه برگردند.

    به تدريج هم كه تب طلافروكش كرد از طول و عرض اين صف ها هم كاسته شد و قيمت سكه حول و حوش 420 هزار تومان به ثبات رسيد.

    اما تب و تاب چند هفته اخير از بازارهاي جهاني آغاز شد و از قيمت اونس طلاكه بي توقف به سوي دو هزار دلار حركت مي كرد. بازار داخلي و به خصوص بازار سكه تا آنجا كه توانست در برابر رشد قيمت ها مقاومت كرد، چون نمي خواست با بالابردن نرخ، رقابت را به حريف رسمي واگذار كند و مشتريانش دوباره در مقابل بانك ها صف بكشند دست آخر هم بحران جهاني و تبديل طلابه امن ترين كالاي سرمايه گذاري باعث شد اهالي بازار آزاد هم كوتاه بيايند و در جريان رشد قيمت ها قرار بگيرند.

    با اين تفاسير ارزش سكه تا آنجا پيش رفت كه كسي به خواب هم نمي ديد و تصور نمي كرد. با اين همه، همه كساني كه تا همين چند هفته پيش در مورد خريد سكه مردد بودند به خريدار بالقوه تبديل شدند. آنها حاضر هستند كه هر سكه را تا 600هزار تومان يا بيشتر هم بخرند چون پيش بيني مي كنند رقم هاي نجومي در راه هستند و به زودي شگفتي هاي بيشتري را به چشم خواهند ديد.

 يكي از همين اميدوارها، خانم خانه داري است كه تنها سرمايه اش 200ميليون توماني است كه بابت مهريه از همسر سابقش گرفته و خيال دارد آنها را تبديل به سكه كند.

او كه براي خبر گرفتن از اوضاع و احوال قيمت ها به بازار آمده و تقريبا از همه طلافروش هايي كه در مسير خود مي بيند، درباره روند آتي قيمت ها مي پرسد و با همه آنها مشورت مي كند به «شرق» مي گويد: مي خواستم با اين پول خانه اي بخرم تا سرپناه خودم و تنها فرزندم باشد اما قيمت سكه وسوسه انگيز است، به هر حال تصميم گرفته ام فعلابراي مدتي پول نقد خودم را به سكه تبديل كنم. اما ازدحام بيشتر براي فروش در مقابل شعب بانك هاست كه باز هم سرشان شلوغ است و هر روز مي توانند تقاضاي خريد چند ده نفر را پاسخ دهند.

    يكي از بازنشسته هاي دولت كه به شعبه بانك ملي آرياشهر آمده مي گويد: وقتي خرداد ماه قيمت سكه از 430 هزار تومان گذشت من 10 سكه به قيمت 420 هزار تومان خريدم. آن روزها همه مي گفتند وقت خريد گذشته به همين علت من تعداد خريدهايم را بالانبردم اما نه تنها سكه ارزان نشد بلكه تا 600هزار تومان هم بالارفت.

    او باز هم تصميم به خريد گرفته و 600هزار تومان را هم سقف قيمت ها نمي داند و معتقد است كه هيچ وقت خريدار سكه در ايران ضرر نمي كند البته اگر عجول نباشد و به قول او زود جا نزند. يكي ديگر از مراجعان هم دانشجويي است كه معتقد است دير به فكر خريد افتاده. او مي گويد: همين چند ماه پيش يكي از دوستانم پيشنهاد خريد سكه گرمي داد.

آن روزها قيمت هر سكه گرمي فقط 40هزار تومان بود ولي الان از 80هزار تومان هم گذشته يعني اگر محتاط نبودم سرمايه ام دو يا سه ماهه دو برابر مي شد. نتيجه اينكه فعلاتب خريد سكه دوباره بالارفته و تقريبا بسياري از مردم قانع شده اند كه هنوز فصل خريد تمام نشده حتي اگر قيمت در بازارهاي جهاني كاهش يافته و از شتاب افتاده باشد.

    احتمالاهمين رشد تقاضا براي خريد هم باعث شده بانك مركزي هنوز دستي بر آتش داشته باشد و مهار قيمت ها را يكسره رها نكند. محمود احمدي، دبيركل بانك مركزي همين ديروز گفت: اين بانك از ابتداي سال 7/1ميليون سكه به بازار تزريق كرده است.

    به گفته او محدوديتي در ارايه سكه وجود ندارد و به هر ميزان كه مردم تقاضا داشته باشند، سكه در اختيار بانك ملي قرار مي گيرد تا به شعب تقسيم شود.

    البته مشتريان بانك ها گفته هاي متفاوتي دارند و معتقدند كه محدوديت، بيشتر از چيزي است كه گفته مي شود.

    آنها مي گويند، براي خريد سكه بايد از اولين ساعت هاي بامداد در صف بايستند و منتظر بمانند و البته اگر در فهرست ثبت نامي جايي در ابتداي صف داشته باشند احتمالاموفق به خريد خواهند شد.

    افزايش تقاضا براي خريد سكه در شعب بانك ملي در حالي صورت گرفت كه قيمت در بازار آزاد هم همپاي بازار آزاد بالامي رود. ديروز بانك مركزي قيمت هر قطعه سكه تمام طرح جديد را براي عرضه در شعب بانكي 582هزار و 400 تومان، نيم سكه را 279هزار و 760 تومان، ربع سكه را 144هزار و 40 تومان و گرمي را 75هزار و 920 تومان تعيين كرد.

 اين در حالي است كه بانك مركزي نرخ سكه هاي بانكي را نسبت به روز سه شنبه افزايش داده است. در اين روز نرخ سكه طرح جديد 575هزار و 120 تومان، نيم سكه 277 هزار و 680 تومان و ربع سكه 143هزار و 520 تومان بود.
    
    دلار 1250 تومان
    كمتر كسي است كه خبر نداشته باشد، دلار تعارف را كنار گذاشته و براي رشد قيمت، نگراني چنداني از سايه نظارتي پدرخوانده اي به نام بانك مركزي ندارد.

    وقتي دلار در بازار آزاد هزار توماني شد بانك مركزي گفت كه نخواهد گذاشت قيمت ها بيشتر از اين مردم را غافلگير كند. چند ماه پيش هم كه قيمت هزار و 200تومان به ثبت رسيد بانك مركزي باز هم دست به كار شد و قول داد كه مرزها را همين جا ثابت خواهد كرد اما باز هم نتوانست يا نخواست كه به وعده خود عمل كند.

 به عبارت ديگر قيمت دلار نه تنها از هزار و 200تومان فراتر رفت بلكه جاي پاي خود را در آن سوي اين مرز رواني كاملاتثبيت كرد. در شانزدهمين روز شهريور هر دلار در بازار آزاد هزار و 242 تومان خريداري مي شد و هزار و 250تومان فروش مي رفت يعني 12تومان رشد نسبت به روز سه شنبه.

همچنين پوند هم ديروز شگفتي ساز بازار ارز بود. هر واحد پول انگليس دو هزارو 10 تومان موقع خريد از سوي صراف ها ارزش داشت و هنگام فروش هم دوهزار و 28تومان قيمت مي خورد. فعالان بازار ارز ديروز در شرايطي به خانه رفتند كه قيمت يورو هم تا هزارو 784 تومان بالارفته بود.
   
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۷:۲۶ - ۱۳۹۰/۰۶/۱۷
0
3
اين خبرمغرضانه است براي تضعيف دولت همين امروز درهمين سايت يه فيش حقوقي ديدم كه بااون ميشد16تاسكه خريد.پس چرا دولت راتضعيف مي كنيد
اينم لينكش ازهمين سايت
http://www.entekhab.ir/fa/news/37622
نظرات بینندگان