arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۷۵۶۶۳
تاریخ انتشار: ۵۲ : ۱۸ - ۱۴ آبان ۱۳۹۶

سینمای ایران در دنیا، از یک جایزه تا چند حضور

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سینمای ایران در دنیا، از یک جایزه تا چند حضور

آثار سینمای ایران این روزها در جشنواره های مختلف در حال نمایش و رقابت هستند و به تازگی نیز فیلم «حد» یک جایزه بین المللی برای سینمای ایران به ارمغان آورده است.

سینمای ایران در دنیا، از یک جایزه تا چند حضور


 در تازه ترین حضور فیلم‌های ایرانی در فستیوال های خارجی فیلم سینمایی «کوپال» در بخش اصلی جشنواره های‌ «کلکته» و «دهلی نو» در کشور هند به نمایش در خواهد ‌آمد.
«کوپال» به کارگردانی کاظم ملایی به عنوان تنها نماینده‌ سینمای ایران در کنار آثاری از کشورهای آرژانتین، استرالیا، شیلی، بلژیک، آفریقای جنوبی، آذربایجان، ونزوئلا، مجارستان و کلمبیا در بخش رقابتی این فستیوال به نمایش درمی‌آید.


جشنواره‌ دهلی که از سال 2012 به مناسبت 100 سالگی سینمای هندوستان افتتاح شده است.
امسال در بخش‌های مختلفِ آثار سینمایی، فیلم‌های کوتاه، مستند و انیمیشن، ششمین سال برگزاری خود را جشن می‌گیرد.


این جشنواره در بخش مسابقه‌ سینمای جهان، سه جایزه به بهترین فیلم سینمایی، بهترین کارگردان و بهترین بازیگر این بخش اهدا خواهد کرد.
کوپال اولین فیلم سینمایی کاظم ملایی است که سال گذشته به همراه فیلم «خانه» (ائو) به عنوان نمایندگان گروه «هنر و تجربه» به بخش مسابقه‌ جشنواره‌ فیلم فجر راه پیدا کردند ولی بنا به دلایلی از داوری نهایی کنار گذاشته شدند. این فیلم که هفته‌ گذشته به عنوان بهترین فیلم سی و چهارمین جشنواره‌ بوگوتا انتخاب شد، قصه‌ یک شکارکُش و تاکسیدرمیست به نام دکتر احمد کوپال (با بازی لوون هفتوان) است که درست قبل از تحویل سال نو با چالشی سخت در زندگی‌اش مواجه می‌شود.


فیلم کوپال روز گذشته چهارم نوامبر در بخش اصلی بیست و ششمین جشنواره‌ برکلی آمریکا با استقبال تماشاگران به نمایش درآمده و سه شنبه این هفته نیز (16 آبان) در بخش مسابقه و بازار دوازدهمین جشنواره‌ همیلتون کانادا به نمایش درمی‌آید.


ششمین جشنواره‌ فیلم دهلی از تاریخ 4 تا 9 دسامبر، مصادف با 13 تا 18 آذرماه 96 در شهر دهلی نو برگزار خواهد شد.

**رقابت «رهایی از بهشت» در چک
دیگر اثر سینمای ایران در جشنواره های خارجی انیمیشن سینمایی «رهایی از بهشت» ساخته علی نوری اسکویی است که در دهمین دوره جشنواره «جونیور فست» چک روی پرده می‌رود.
دهمین دوره جشنواره فیلم «جونیور فست» مثل هر سال در چند شهر از جمله پایتخت چک برای کودکان و نوجوانان برگزار می‌شود.


هر سال بیش از 11 هزار نفر به تماشای فیلم‌های این جشنواره می نشینند.
جشنواره «جونیور فست» از 13 تا 18 آبان در جمهوری چک برگزار می‌شود.

**حضور جشنواره‌ای «نفس» اینبار در بلاروس


فیلم سینمایی «نفس» ساخته نرگس آبیار که به عنوان نماینده سینمای ایران به اسکار نیز معرفی شده است در بیست و چهارمین جشنواره فیلم «مینسک، لیستاپاد» در کشور بلاروس روی پرده می رود.
بیست و چهارمین جشنواره فیلم «مینسک، لیستاپاد» از تاریخ 12 تا 19 آبان ماه در کشور بلاروس برگزار می شود و فیلم «نفس» در بخش مسابقه کودک و نوجوان حضور دارد.


فیلم سینمایی «خیبولا» به کارگردانی جورج اواشویلی از کشور گرجستان با بازی حسین محجوب به عنوان یک بازیگر ایرانی در بخش اصلی این جشنواره حضور دارد. همچنین فیلم بلند «راز» ساخته نیما فرهی نیز در بخش خارج از مسابقه شرکت می کند.


فیلم سینمایی «نفس» به کارگردانی نرگس آبیار به عنوان نماینده ایران در آکادمی اسکار معرفی شده است.

**نمایش «اسرافیل» در جشنواره فیلم‌های آسیایی هنگ کنگ
دیگر نماینده سینمای ایران در فستیوال های خارجی، فیلم سینمایی «اسرافیل» به کارگردانی آیدا پناهنده است. این فیلم به تهیه‌کنندگی مستانه مهاجر به جشنواره فیلم‌های آسیایی هنگ کنگ راه پیدا کرد.
این فیلم در روزهای 8 و 13 نوامبر برابر با 17 و 22 آبان‌ماه در جشنواره فیلم هنگ کنگ به نمایش درمی آید.
کمپانی DreamLab Films به مدیریت نسرین میرشب پخش جهانی «اسرافیل» را بر عهده دارد و این فیلم در یک ماه گذشته توانسته در بخش Love جشنواره فیلم لندن حضور داشته باشد و پس از آن نیز از جشنواره‌ فیلم‌های ایرانی استرالیا جایزه شبکه ارتقای سینمای آسیا با عنوان NETPAC را دریافت کرد.
«اسرافیل» درامی درباره چالش‌ها، نیازهای عاطفی و روابط انسانی است که فیلمنامه آن توسط ارسلان امیری و آیدا پناهنده به نگارش درآمده است.


هدیه تهرانی، مریلا زارعی، هدی زین‌العابدین و پژمان بازغی بازیگران اصلی و علی عمرانی، سهیلا رضوی، پوریا رحیمی‌سام و سودابه جعفرزاده دیگر بازیگران این فیلم هستند.

**جایزه بهترین فیلمبرداری جشنواره «بلیدینگام» برای سینمای ایران
فیلم «حد» ساخته جواد دارایی با شرکت در جشنواره «بلیدینگام» موفق به کسب جایزه بهترین فیلمبرداری شد.
جشنواره فیلم ترسناک بلیدینگام جشنواره مستقلی برای فیلم کوتاه است که در شهر زیبای بلیدینگام واشنگتن برگزار می‌شود. امسال ششمین دوره این فستیوال برگزار شد.
این جشنواره مخصوص هالووین است و امسال 28 اکتبر شروع به کار کرد.


فیلم کوتاه «حد» به کارگردانی جواد دارایی که با موضوع مسایل و مشکلات معلولان در اسلام‌آباد کرج فیلمبرداری شده به تازگی به عنوان بهترین فیلم کوتاه خارجی هالیوود هیلز نیز شناخته شده بود.
«حد» به تهیه کنندگی آرزو دهکردی، فیلم کوتاه هفت دقیقه‌ای است که با همکاری معاونت اجتماعی نیروی انتظامی ساخته شده و بیشتر عوامل تولید آن از کارکنان صدا و سیما مرکز البرز هستند.


جواد دارایی با بهره‌گیری از تصاویر جدید و شکستن کلیشه‌ها در فیلمسازی به زندگی معلولان، مشکلات آنها و قضاوت‌های زودهنگام جامعه در قبال این قشر پرداخته است.
بازیگران فیلم شامل داود معینی کیا، کریم قلی‌زاده، هخا بازرگان، فرهاد قطبی، بردیا هوشنگی، مهدیس سیدالهاشمی و نوا مسلمی است.
این فیلم با عنوان انگلیسی «Limit» در جشنواره‌های خارجی شرکت می‌کند.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان