arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۷۵۷۰۳
تاریخ انتشار: ۱۰ : ۲۲ - ۱۴ آبان ۱۳۹۶

6 چیزی که باید درباره ایکس‌باکس وان X بدانید!

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

جدیدترین کنسول بازی مایکروسافت، ایکس‌باکس وان X حالا در برابر ما قرار دارد. درباره این کنسول و ویژگی‌های پیچیده سخت‌افزاری آن حرف‌هایی زیادی می‌توان زد؛ مانند PS4 Pro این کنسول بازی اختصاصی ندارد، اما بازی‌هایی هستند که بر روی این کنسول با مختصات ویژه‌ای و فوق‌العاده‌ای که از سوی سخت‌افزار این کنسول پشتیبانی می‌شود اجرا می‌شوند.

اگر تا اینجا بحث چندان پیچیده نشده است، باید اضافه کنم که این مختصات فوق‌العاده، بازی با بازی متفاوت است و برخی بازی‌ها گزینه‌های مختلفی را در برابرتان قرار می‌دهند که می‌توانید انتخاب کنید که چگونه از قدرت اضافه کنسول برای بازی استفاده کنید.

ما در اینجا فهرستی از 6 چیزی که باید دراین‌باره بدانید تهیه‌کرده‌ایم تا در کمترین زمان ممکن با کم و بیش این کنسول آشنا شوید.
1 – HDR، 4K و 60fps نهایت قدرت کنسول هستند، اما رایج نیستند

احتمالاً مهم‌ترین چیزی که باید درباره این کنسول شرح دهیم این است که درحالی‌که مایکروسافت ویژگی‌های سخت‌افزاری این کنسول را باقابلیت پشتیبانی از رزولوشن 4k در نرخ فریم 60fps باقابلیت تصویری HDR معرفی و مطرح می‌کند، این قابلیت‌ها حداکثر توان قابل‌دستیابی توسط کنسول است و از سوی همه بازی‌ها پشتیبانی نمی‌شود.

«Forza Motorsport 7» و «Assassin’s Creed Origin» از تمام توانایی کنسول ازجمله رزولوشن 4K، HDR و 60fps استفاده می‌کنند اما «Halo 5 patch» با رندر 4K و نرخ فریم 60fps اجرا می‌شود ولی خبری از HDR نیست. بازی «ReCore» نیز سال گذشته باقابلیت پشتیبانی از HDR ارتقا یافت اما خبری از رزولوشن 4K در آن نیست.

مسائل وقتی پیچیده‌تر می‌شود که برخی بازی‌ها انتخاب خصوصیات گرافیکی بازی را در اختیار خودتان قرار می‌دهند. بازی «Middle Earth: Shadow of War» به شما این اختیار را می‌دهد که از حداکثر رزولوشن بازی بهره‌مند شوید یا رزولوشن را برای حفظ تداوم نرخ فریم، بزرگ‌نمایی (Scale up) یا کوچک نمایی کنید.

مسئله پیچیده‌تر از این هم خواهد شد وقتی بفهمید که بازی «Rise of the Tomb Raider» سه حالت مختلف تنظیمات گرافیکی را در برابر شما قرار می‌دهد. حالت اول رزولوشن 4k اصلی، حالت دوم نرخ فریم بالا در رزولوشن 1080p با تفکیک جزئیات بالا و حالت سوم 4k ضعیف شده برای حفظ تداوم نرخ فریم. هر سه حالت HDR را پشتیبانی می‌کنند اما خبری از نرخ فریم 60fps نیست.

قطعاً این شرایط گیج‌کننده است. هنوز نمی‌توان گفت که کدام‌یک از این حالت‌های تنظیمات گرافیکی بهترین نتیجه ممکن را به همراه دارد و به نظر می‌آید با توجه به بدیع بودن این شرایط برای توسعه‌دهندگان بازی، آن‌ها هنوز نمی‌دانند که دقیقاً باید روی چه قسمتی از گرافیک بازی تمرکز کنند.
2 – پشتیبانی از ایکس‌باکس وان X برای توسعه‌دهندگان بازی کاملاً اختیاری است

پس از سال‌ها رقابت رودررو، این کاملاً طبیعی است که عملکرد سونی و مایکروسافت مشابه یکدیگر شود. مایکروسافت «اچیومنت‌ها» را معرفی می‌کند، سونی «ترافی‌ها» را معرفی می‌کند، مایکروسافت از بازی‌کنندگان می‌خواهد که برای بازی‌های آنلاین هزینه کنند، سونی نیز همین کار را می‌کند. اگر بخواهیم ازاین‌گونه کارهای دو کمپانی فهرستی تهیه کنیم، حالا حالاها این فهرست ادامه خواهد داشت.

اما وقتی صحبت از کنسول جدید آن‌ها می‌شود، عملکرد این دو کاملاً متفاوت از یکدیگر است. سونی از همان ابتدا صراحتاً اعلام کرد که اگر توسعه‌دهندگان می‌خواهند بازی‌های خود را بر روی PS4 عرضه کنند عرضه کنند، بازی‌های آن‌ها باید PS4 Pro را نیز پشتیبانی کند. این به معنی آن نیست که همه بازی‌ها باید قابلیت اجرا با رزولوشن 4k را داشته باشند، اما همه آن‌ها باید به نحوی از قابلیت‌های سخت‌افزاری جدید پشتیبانی کنند.

در همین حال، مایکروسافت برخورد بسیار منعطفی داشته است. مایکروسافت به‌نوبه خود پشتیبانی از ایکس‌باکس وان X را برای توسعه‌دهندگان اختیاری کرده است، به این معنی که توسعه‌دهندگان درعین‌حالی که می‌توانند از قابلیت‌های سخت‌افزاری بالای X برای بهبود بازی‌های خود استفاده کنند، برای اجرای بازی روی این کنسول تنها باید بازی‌ای قابل‌اجرا بر روی مجموعه ایکس‌باکس وان ارائه کنند.

به‌سختی می‌توان پیش‌بینی کرد که این تصمیمات در طولانی‌مدت چه اثراتی در پی خواهند داشت. توسعه‌دهندگان احتمالاً از این فرصت استفاده می‌کنند و با اضافه کردن گزینه «قابل ارتقا بر روی ایکس‌باکس وان X» به فروش بهتر و آسان‌تر بازی‌های خود کمک می‌کنند.

اما برای توسعه‌دهندگان کوچک افزودن قابلیت‌های جدید شاید چندان ارزشی نداشته باشد، زیرا سهم وان x از کل ایکس‌باکس وان های موجود در بازار بسیار کم خواهد بود.
3 – برای دستیابی به بسیاری از قابلیت‌های وان X نیازی به این کنسول نیست

به شکل حیرت‌آوری بسیاری از قابلیت‌های وان X 500 دلاری در وان S موجود است که با قیمتی نزدیک به نصف قیمت X قابل خریداری است. برای روشن شدن مسئله باید بگویم که قابلیت پشتیبانی از 4K در ایکس‌باکس وان S وجود ندارد و قدرت سخت‌افزاری X به‌مراتب بیشتر از S است؛ اما با داشتن وان S همچنان می‌توانید ویدئوهای UHD را از طریق Ultra HD Blu-ray player این دستگاه مشاهده کنید و قابلیت‌های همچون HDR و Dolby Atmos را نیز در دستگاه خوددارید.

البته نکته اینجاست که این قابلیت‌ها تنها در برخی بازی‌ها وجود دارند. بازی «Gears of War 4» هر دو قابلیت ذکرشده را پشتیبانی می‌کند و «Forza Motorsport 7» و «Forza Horizon 3» قابلیت HDR را پشتیبانی می‌کنند.
4 – بازی‌های ارتقا نیافته همچنان بهتر اجرا می‌شوند

مایکروسافت ادعا می‌کند که حتی بازی‌هایی که پچ (Patch) ایکس‌باکس وان X را دریافت نکرده‌اند، روی این کنسول بهتر اجرا می‌شوند. یکی از دلایلی که مایکروسافت این ادعا را می‌کند سرعت بیشتر هارددیسک وان X (بر اساس آمار اعلام‌شده از سوی مایکروسافت سرعت هارددیسک وان X 50 درصد بیشتر از هارددیسک نسل قدیمی‌تر است) است که باعث می‌شود سرعت بارگذاری بازی‌ها بیشتر شود.

بااین‌حال مایکروسافت برای این ادعای خود پا را فراتر از این هم می‌گذارد. مایکروسافت اعتقاد دارد به خاطر قدرت سخت‌افزاری ارتقاءیافته وان X، فیلترینگ بافت‌ها بهبود میابد، نرخ فریم ثبات بیشتری پیدا می‌کند و رزولوشن‌های داینامیک افزایش پیدا می‌کنند.
در همین خصوص

ایکس‌باکس وان ایکس از وضوح 1440p پشتیبانی خواهد کرد
۱۱ آبان, ۱۳۹۶

آپدیت رایگان ویندوز 10 اس به ویندوز 10 پرو سه ماه دیگر تمدید…
۱۵ شهریور, ۱۳۹۶

به نظر می‌آید این ادعا منطقی است. بسیاری از بازی‌های ایکس‌باکس وان از رزولوشن‌هایی استفاده می‌کنند که به‌صورت داینامیکی در قسمت‌های سنگین بازی افت می‌کند. اگر کنسول قدرت پردازش بیشتری داشته باشد، طبیعتاً این افت رزولوشن‌ها اتفاق نمی‌افتند یا حداقل کمتر اتفاق می‌افتند و شاید نیاز به استفاده از قابلیت داینامیکی رزولوشن نباشد.

مایکروسافت درباره نرخ فریم نیز همین ادعا را دارد. سال گذشته زمانی که ایکس‌باکس وان S عرضه شد، تحلیل‌گران دریافتند که کارایی بازی‌ها در سخت‌افزارهای جدید تا 9 فریم بر ثانیه افزایش پیداکرده است.

در حال حاضر ما به‌سختی می‌توانیم اطلاعاتی پیدا کنیم که این ادعا را در مورد کنسول جدید تصدیق کند، اما منطق پشت این ادعا با توجه به پیشینه‌ای که از مایکروسافت بیان کردیم می‌تواند ما را برای صحت آن امیدوار کند.
5 – پچ (Patch) های ایکس‌باکس وان X بسیار حجیم هستند!

همان‌طور که از دوره دیسک‌های فیزیکی عبور کردیم، متوسط حجمی که هریک از بازی‌ها اشغال می‌کنند نیز به شکل بی‌حساب‌وکتابی افزایش پیدا کرد و این افزایش هیچ جایی بهتر از ایک‌باکس وان X خود را نشان نمی‌دهد. همین حالا بر اساس ارقام اعلام‌شده، حتی بازی‌های معمولی هم برای ایکس‌باکس وان X حجم بسیار بالایی دارند.

به‌طور مثال پچ بازی «Gears of War 4» برای ایکس‌باکس وان X حجم کل بازی را به 103 گیگابایت می‌رساند. در همین حال، نسخه از پیش پچ شده بازی «Halo 5» بیش از 98 گیگابایت از فضای کنسول را اشغال می‌کند که پس از درخواست نسخه 4k بازی این حجم بیشتر هم می‌شود.

ایکس‌باکس وان X تنها در یک نسخه یک ترابایتی عرضه می‌شود. این یعنی اگر این جریان ادامه پیدا کند نهایتاً می‌توان 10 بازی را به‌طور هم‌زمان روی کنسول نصب کرد و این برای گیمرهایی که روز و شبشان با کنسول می‌گذرد و مشتری هدف مایکروسافت محسوب می‌شوند تعداد بسیار کمی است.

بله، مایکروسافت از سال 2014 امکان نصب و اجرای بازی از روی یک هارددیسک خارجی را فراهم کرده است اما وقتی 500 دلار بابت یک کنسول می‌پردازید، انتظار ندارید که نیاز به یک هارددیسک دیگر هم باشد.

سوای مسئله نگرانی بابت حجم زیاد بازی‌ها، این حجم زمان زیادی را برای دانلود و نصب می‌طلبد، مگر اینکه سریع‌ترین اینترنت را در اختیار داشته باشید (پ.ن مترجم: ما کاربران ایرانی دغدغه دیگری به اسم قیمت بالای اینترنت هم داریم. اگر قیمت هر گیگابایت ترافیک را 2500 تومان در نظر بگیریم، برای یک بازی 100 گیگابایتی باید 250 هزار تومان بپردازیم که معادل قیمت نسخه فیزیکی بازی است، درحالی‌که باید هم‌زمان هزینه خرید نسخه اینترنتی بازی را هم بپردازیم).

همچنین می‌توانید نسخه پچ 4k بازی را بر روی ایکس‌باکس وان S خود دانلود و نصب کنید (با استفاده از گزینه Backup and Transfer در منوی تنظیمات) و بعدها توسط یک هارد اکسترنال به کنسول جدید خود انتقال دهید.
6 – نحوه کار VR بر روی این کنسول هنوز کاملاً ناشناخته است

زمانی که مایکروسافت برای اولین بار صحبت از ایکس‌باکس وان X (تحت عنوان پروژه اسکورپیو) کرد، مشتاقانه تأکید می‌کرد که این دستگاه آن‌قدر توانایی سخت‌افزاری دارد که بتواند واقعیت مجازی را به‌راحتی اجرا کند.

اگرچه، از زمان پرزنتیشن در E3 2016 کمپانی دراین‌باره سکوت پیشه کرده بود، با اعلام اینکه هدست mixed reality ویندوز 10 به پلتفرم اضافه خواهد شد تا حدودی به قول‌های خود عمل کرد.

مایکروسافت به‌نوبه خود همچنان تأکید می‌کند که واقعیت مجازی بخش کلیدی برنامه آینده آن‌ها است اما وقتی از افراد مسئول پرسیده می‌شود که آیا «آینده» مدنظر آن‌ها در ایکس‌باکس وان اتفاق می‌افتد، پاسخ روشنی داده نمی‌شود.
آیا جهان برای یک کنسول 4K آماده است؟

اگرچه ما این یادداشت را برای روشن کردن همه‌چیزی که نیاز است درباره این کنسول جدید بدانید منتشر کرده‌ایم، واقعیت این است که در حال حاضر نمی‌توان پیش‌بینی کرد که این کنسول تا چه میزان پشتیبانی شده و مورد اقبال قرار می‌گیرد.

ما تنها بخش کوچکی ازآنچه را از این کنسول می‌بینیم که بازی‌های قدیمی به‌هیچ‌وجه برای آن طراحی نشده‌اند و نمی‌توانند بیانگر تمام قابلیت‌های آن باشند. زمانی تمام قابلیت‌های این کنسول را می‌شود فهمید که یک بازی تماماً با توجه به قابلیت‌های آن طراحی و عرضه شود.

مشکل دیگری که وجود دارد، سرعت اینترنت است که اگرچه خارج از کنترل مایکروسافت است، در میان دسترسی به رزولوشن بالا و بازی کردن به‌موقع یک بازی یک مسئله مزاحم و آزاردهنده محسوب می‌شود.

بر اساس برخی دیدگاه‌ها احساس می‌شود که جهان هنوز به‌طور کامل آماده یک کنسول 4K نیست. بیشتر توسعه‌دهندگان آماده ارائه بازی‌های خود با این رزولوشن نیستند، سرعت دانلود به میزان لازم بالا نیست و هاردهای اکسترنال آن‌قدر ارزان نیستند که بتوان با مسئله حجم بالای بازی‌ها به‌راحتی کنار آمد.

با توجه به اینکه تلویزیون‌های 4k هنوز در میان مردم رواج پیدا نکرده‌اند، عرضه کنسول 4k در این زمان از سوی مایکروسافت اندکی عجولانه به نظر می‌رسد و به نظر می‌آید اندکی برای این کار زود است.

آماده بودن برای آینده چیز بدی نیست اما اگر این اتفاق خیلی زود و خیلی سخت بیافتد، با کنسولی طرف هستیم که به دلیل عدم پشتیبانی سرعت اینترنت، قادر به اجرای بازی‌های آنلاین چندنفره نیست.

تا زمانی که بازی‌های ارتقا یافته برای ایکس‌باکس وان X عرضه نشده و در اختیار مشتریان قرار نگیرند، ما نخواهیم فهمید که این کنسول تا چه میزان موفق خواهد بود.

فارنت

نظرات بینندگان