arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۷۵۸۰
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۳۲ : ۱۲ - ۱۷ شهريور ۱۳۹۰

رتبه دانشگاههای غیرانتفاعی ایران از دانشگاههای مالزی بالاتراست

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : خبر نوشت: در حالیکه معتبر بودن مدرک دانشگاههای مالزی مورد سوال است ، وزارت علوم این کشور تنها مدرک کارشناسی دانشگاه تهران را قبول دارد. در همین رابطه گفت وگویی را با محمد حسین مجلس آرا مدیر کل امور دانش آموختگان وزارت علوم تحقیقات و فناوری انجام داده ایم. وی می گوید: اکنون بیش از 10 دانشگاه مالزی از فهرست دانشگاه‌های معتبر خارج شده اند و تعداد دانشگاه‌هایی که از نظر وزارت علوم، معتبر شناخته می‌شوند را به کمتر از 15 دانشگاه رسیده است.وی ادامه می دهد: از نظر رتبه بندی جهانی دانشگاه های غیر انتفاعی و غیر دولتی کشورمان نیز از دانشگاه های مالزی بالاتر هستند.

با توجه به اینکه در چند سال اخیر تعداد دانشجویان به کشورهای هند و مالزی افزایش یافته تصور می کنید که چرا دانشجویان ایرانی تمایل به تحصیل در این دو کشور را دارند؟

متاسفانه دانشگاه های مالزی به دلیل تبلیغات برخی سایت ها و رسانه ها همچون سرابی برای دانشجویان ایرانی شده چرا که این دانشگاه ها از نظر رتبه بندی جهانی در زمینه های علمی حتی پایین تر از دانشگاه های غیر انتفاعی و غیر دولتی ایرانی هستند و این دانشجویان هنگام ارزشیابی مدارک وزارت علوم با مشکل روبرو می کنند.البته مثل گذشته نیست حداقل درباره دانشگاه مالزی اینگونه است، چون خیلی از دانشگاه‌های مالزی را وزارت علوم، تحقیقات و فناوری جمهوری اسلامی از رده اعتبار خارج کرده و اکنون بیش از 10 دانشگاه مالزی از فهرست دانشگاه‌های معتبر خارج شده اند و تعداد دانشگاه‌هایی که از نظر وزارت علوم، معتبر شناخته می‌شوند را به کمتر از 15 دانشگاه رسیده است.

آیا صحت دارد که مالزی تنها دانشگاه تهران را قبول دارد؟

آنها اعلام کی کنند که مدرک دانشگاههایی که در رنکینگ جهانی زیر 500 هستند را قبول دارند و بنابراین تنها دانشگاه تهران این شرط را دارد درحالیکه دانشگاه صنعتی شریف را دنیا قبول دارد اما مالزی این دانشگاه را قبول ندارد. چه دلیل دارد ما دانشگاه‌های مالزی را قبول داشته باشیم. ما هم در اینجا در مورد تحصیل دانشجویان ایرانی در دانشگاه های مالزی که معیارهای علمی دانشگاه های ایرانی را لحاظ نکرده و با پایان نامه های ضعیف با موضوعات تکراری به کشور بر می گردند با مشکلات عدیده ای روبرو هستیم.

بنابراین با وجود تبلیغاتی که می شود دانشگاه های ایرانی از نظر علمی بالاتر از دانشگاه های مالزی هستند؟

از نظر رتبه بندی جهانی دانشگاه های غیر انتفاعی و غیر دولتی کشورمان نیز از دانشگاه های مالزی بالاتر هستند و در صورتی که دانشجویان ایرانی با مدرک دانشگاه های مالزی به ایران بر گردند ناچار هستیم که برای بهره وری مناسب از این مدارک آنها را برای تجدید نظر بر روی پایان نامه ها و گذراندن برخی واحدها به دانشگاه های کشورمان هدایت کنیم.

با این حال آخرین رتبه بندی که از دانشگاههای جهان شده نشان می هد که دانشگاه‌های مالزی که امروز از نظر جهانی در یک سطح خوبی ارزیابی می‌شوند؟

به نظرم یکی از دلایل اصلی برای اینکه دانشگاه‌هایی از مالزی حائز رتبه خوبی در رنکینگ جهانی شده‌اند این بود که دانشجویان ایرانی شاخص دانشگاه‌های مالزی را بالا بردند. 14 هزار دانشجوی ایرانی در دانشگاههای  تحصیل می کنند وچون داشتن دانشجوی خارجی یکی از شاخص‌های اصلی در رنکینگ جهانی است. بنابراین وقتی تعداد زیادی دانشجوی ایرانی وارد مالزی شدند به عنوان دانشجوی خارجی تلقی شده و رتبه دانشگاه‌های این کشور را بالا بردند. 

بنابراین توصیه شما این است که دانشجویان برای تحصیل به این کشور مهاجرت نکنند؟

بله. من تاکید می کنم که دانشجویان ایرانی برای تحصیل در مقاطع دکترا و کارشناسی ارشد از تحصیل در دانشگاه های مالزی بچون دانشگاههای این کشور پتانسیل و قابلیت کافی ندارد.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۱
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۳۸ - ۱۳۹۰/۰۶/۱۷
1
5
این که دانشگاهای مالزی مدرک دانشگاه تهران رو قبول دارند درست نیست چون خیلیا از دانشگاههای دیگه رفتن و دارن اونجا درس میخونن. معلوم نیست این مدیر کل عزیز این خبر رو از کجاش در آورده! شایدم این خبر در عالم خواب به ایشون الهام شده!!!
ناشناس
|
MALAYSIA
|
۱۴:۵۹ - ۱۳۹۰/۰۶/۱۷
0
6
یک نفر آدم با فهم و بصیرت ( نه مثل من نفهم!) پیدا بشه این افاضات متناقض جناب مسئول را در دو سوال ابتدایی و انتهایی برای ما تفسیر کنه:
1."این دانشگاه ها از نظر رتبه بندی جهانی در زمینه های علمی حتی پایین تر از دانشگاه های غیر انتفاعی و غیر دولتی ایرانی هستند"
2."به نظرم یکی از دلایل اصلی برای اینکه دانشگاه‌هایی از مالزی حائز رتبه خوبی در رنکینگ جهانی شده‌اند این بود که ..."
ضمنا جناب مدیر کل، لطف بفرمایند مشخص کنند بر اساس کدام رتبه بندی جهانی! دانشگاه های غیرانتفاعی از دانشگاه های مالزی بالاتر هستند؟
اگر به دانشگاه های مالزی در مجموع نمره 70 از صد داده بشه، به دانشگاه های داخل به بهترینهاشون هم از کلیه آیتم ها نمره 40 نمیشه داد چه به برسه به دانشگاه های معمولی که زیر صفرند.
لازم به ذکر است که من و امثال من که به سختی های تحصیل علم رو در غربت تحمل میکنیم ، انتظاری بیش از این از جنابان مدیر کل و امثال ایشان نداشته ایم که اگر غیر از این بود در همانجا پیش امثال این آقایان کسب علم و دانش میکردیم...
ضمنا جناب مدیر کل امور دانش آموختگان بهتر است اگر فرصت کردند خبر خرید و فروش پایان نامه و مقاله در داخل کشور رو مطالعه بفرمایند...
همه چیزتون خیلی هماهنگ به هم میاد.
پاسخ ها
0584
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۶:۴۶ - ۱۳۹۰/۰۶/۱۷
عزیزم
اینها همه ضد تبلیغه
اینا تازه فهمیدن که این همه دانشجوی ایرانی هجوم میبرن به مالزی یه جورایی کلاه سرشئن رفته
منظورم اینه که جیباشون خالی مونده

4 تا از دانشگاههایی که بیشترین دانشجوی ایرانی رو جذب میکنه رنکینگ جهانیشون زیر 500 هستش .
یعنی مثه دانشگاه تهران
تو ایران فقط تهران زیر 500 ه
دانشگاههای غیر دولتی ما ( خودم فارغ التحصیل غیر دولتی هستم ) اصلن جایی تو رنکینگ جهانی ندارم
خود دستگاهها و دانشگاههای به ظاهر معتبر ما هم اونارو ( غیر دولتی ) قبول ندارن

تازه 5 - 6 دانشگاه دیگه مالزی هم رتبه زیر 1000 دارن که باز هم از خیلی از دانشگاههای معتبر ایران بهتره

اگه اقایون برن یه سری به سایت موسسه معتبر و بین المللی csic بزنن از جایگاه خودشون و دانشگاههای مالزی بهتر مطلع میشن
نظرات بینندگان