arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۷۶۰۱
تاریخ انتشار: ۲۴ : ۱۴ - ۱۷ شهريور ۱۳۹۰

زندانيان هم از بانك‌ها كلاهبرداري كردند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
جام جم نوشت: 12 عضو يك باند تبهكاري كه 5 نفر آنها از زندانيان سابقه‌دار هستند با دستگيري از سوي پليس تهران اعتراف كردند كه از بانك‌هاي خصوصي و دولتي يكصد ميليون تومان كلاهبرداري كرده‌اند.

چندي پيش نماينده حقوقي يكي از بانك‌هاي دولتي تهران با حضور در شعبه اول بازپرسي دادسراي فرودگاه مهرآباد از مردي به اتهام كلاهبرداري شكايت كرد.

شاكي به بازپرس ابراهيمي بسابي گفت: مردي با يكي از متصديان بانك تماس گرفت و با معرفي خود به عنوان يكي از مشتريان قديمي مدعي شد، در حال خريد كالايي است و مبلغ 2 ميليون تومان پول كم دارد و از مرد متصدي خواست مبلغ فوق را به حساب بانكي‌اش واريز كند تا يك ساعت بعد با حضور در بانك آن را پس دهد. وي اضافه كرد: با واريز پول وقتي خبري از مشتري بانك نشد، كارمند در تماس تلفني با وي موضوع را جويا شد كه او گفت: ‌با بانك تماس نداشته و در سفر به سر مي‌برد.

نماينده حقوقي بانك اضافه كرد: پس از بررسي متوجه شديم مشتري قلابي ما را فريب داده است.

در پي اين شكايت، تحقيقات پليس آگاهي براي دستگيري مرد كلاهبردار آغاز شد تا اين‌كه چند نماينده حقوقي ديگر بانك‌هاي دولتي و خصوصي تهران با حضور در مركز پليس شكايت‌هاي مشابهي ارائه كردند.

با تحقيق از شاكيان معلوم شد، آنها نيز 2 تا 27 ميليون تومان پول به حساب مشتريان قلابي واريز كرده‌اند. با اطلاعات به دست آمده، ماموران به بررسي هويت صاحبان حساب‌هايي كه پول‌ برايشان واريز شده بود، پرداختند و مشخص شد، حساب‌ها متعلق به افرادي بوده كه از سوي كميته امداد تحت سرپرستي قرار دارند. با احضار اين افراد به پليس آگاهي،آنها گفتند پس از ملاقات با مددكاران كميته امداد از اين محل خارج و قصد بازگشت به منازلشان را داشته‌اند كه افرادي به آنها مراجعه كرده و پس از جلب اعتمادشان مدعي شدند كه يك مرد نيكوكار قصد كمك‌رساني به افراد بي‌بضاعت را دارد. در مرحله بعدي معلوم شد اين افراد، شماره حساب‌هاي مددجويان را دريافت و پول‌هايي را به حسابشان واريز كرده و در تماس با آنها خواسته‌اند مبلغ 50 تا 100 هزار تومان از پول‌ها را برداشته و بقيه را به حساب ديگري انتقال دهند تا بتوانند از اين طريق به خانواده‌هاي بي‌بضاعت ديگري نيز كمك كنند و از كلاهبرداري از بانك‌ها بي‌خبر بوده‌اند.

با مشخص شدن اين موضوع روند رسيدگي به پرونده وارد مرحله جديدي شد.جستجوها در اين باره ادامه داشت تا اين‌كه ماموران اطلاعاتي به دست آوردند كه نشان مي‌داد، متهمان فراري همچنان با مراجعه به واحدهاي كميته امداد در مناطق مختلف تهران افراد ديگري را نيز به دام انداخته‌اند.

اين محل‌ها زيرنظر قرار گرفت و عاقبت چند روز پيش 7نفر در اين رابطه شناسايي و دستگير شدند.

اعتراف 7 متهم

با انتقال متهمان به مركز پليس آنها مدعي بودند اشتباهي دستگير شده‌اند اما با دعوت از مددجويان و مواجهه حضوري با متهمان بازداشت شده، آنها را شناسايي كردند.

متهمان كه راه‌گريزي نداشتند، سرانجام به جرمشان اعتراف كردند و گفتند: از چندي پيش در جريان ملاقات با اقوام و اعضاي خانواده خود كه در زندان دوره محكوميت خود را سپري مي‌كردند، با تعدادي زنداني سابقه‌دار آشنا شده و قرار بوده در قبال پول‌هايي كه به حساب‌هاي معرفي شده از سوي آنها واريز مي‌شود، مبالغي دريافت كنند و سپس بعد از چند روز دوباره بقيه پول‌ها را به حساب مردان زنداني واريز كرده و افراد بيشتري را در دام خود گرفتار كنند.

با اعتراف افراد بازداشت شده، مهره‌هاي كليدي باند در زندان شناسايي شدند و در بررسي از سوابق كيفري متهمان مشخص شد آنها 5 مرد زنداني هستند كه از يك سال پيش به اتهام كف‌زني، سرقت، زورگيري و كلاهبرداري دوره محكوميت خود را سپري مي‌كنند.

به اين ترتيب چند روز پيش مردان زنداني با انتقال به پليس آگاهي بازجويي شدند و اعتراف كردند كه تاكنون يكصد ميليون تومان به اين شيوه از بانك‌هاي دولتي و خصوصي تهران كلاهبرداري كرده‌اند.

تحقيق در ارتباط با ديگر اعمال مجرمانه اعضاي اين باند كلاهبرداري ادامه دارد.
نظرات بینندگان