arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۷۶۲۲۷
تاریخ انتشار: ۰۱ : ۱۰ - ۱۷ آبان ۱۳۹۶

با پیوستن سوریه به توافق پاریس، آمریکا تنها می‌ماند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سوریه که تنها کشوری است که توافق اقلیمی پاریس را امضا نکرده می‌گوید به عضویت آن درخواهد آمد و به این ترتیب آمریکا تنها کشوری خواهد بود که تصمیم به خروج از این پیمان می‌گیرد.

به گزارش ایسنا، سوریه و نیکاراگوئه تنها کشورهایی بودند که وقتی توافق پاریس در سال ۲۰۱۵ امضا شد به آن ملحق نشدند. نیکاراگوئه در ماه اکتبر با تجدید نظر در تصمیمش به این توافق پیوست.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در ماه ژوئن گفت که از توافق پاریس خارج خواهد شد اما براساس مقررات این توافق‌نامه این کار تا سال ۲۰۲۰ ممکن نیست چون آمریکا از امضاکنندگان توافق بوده است.

همزمان مقام‌های فرانسوی گفته‌اند که دونالد ترامپ به اجلاس اقلیمی ماه دسامبر در پاریس دعوت نشده است.

یک دستیار امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه گفت: بیش از ۱۰۰ کشور به این اجلاس دعوت شده‌اند که هدف آن "ایجاد ائتلاف‌هایی" با بخش مالی و تجاری برای پیشبرد توافق است.

ودا کتماوی، معاون وزارت محیط زیست سوریه در جریان گفت‌وگوهای اقلیمی در بن آلمان با حضور نمایندگان ۱۹۶ کشور گفت: مایلم تعهد سوریه به توافق تغییرات آب و هوایی پاریس را اعلام کنم.

به گزارش بی‌بی‌سی، او گفت که این توافق در اولین زمان ممکن امضا خواهد شد و افزود که سوریه برای برآورده کردن تعهداتش خواستار کمک خارجی خواهد شد.

گزارش‌ها حاکیست در سال ۲۰۱۵ که توافق پاریس امضا می‌شد سوریه شاهد درگیری های شدید در جنگ داخلی بود و در وضعیتی نبود که آن را امضا کند.

دانشمندان زیست محیطی می‌گویند برای آنکه توافق پاریس شانس موفقیت داشته باشد باید تلاش برای اجرای آن تسریع شود.

به طور سنتی آمریکا، اروپا و چین مسئول تقریبا نیمی از تصاعد دی اکسید کربن جهان هستند که عامل اصلی گرمایش تلقی می‌شود.

نظرات بینندگان