arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۷۶۲۴۸
تاریخ انتشار: ۴۷ : ۱۰ - ۱۷ آبان ۱۳۹۶

معاون سیما: مردم برای اذان تصاویر زنده می‌خواهند نه آرشیوی

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

معاون سیما درخصوص لزوم پخش برنامه‌های معرفتی و مذهبی در طول سال و مناسبت‌ها، اظهار کرد: امام حسین (ع)، حضرت ابالفضل (ع) و همچنین سرزمین کربلا جایگاه ویژه‌ای در قلوب مسلمانان و مخصوصا مردم عزیز ایران دارد و رسانه ملی می‌تواند پیام‌های معرفتی با موضوع امام حسین (ع) را با زبان تصویر به سراسر جهان انتقال دهد.

به گزارش ایسنا،‌ وی با اشاره به برنامه «مخاطب خاص» گفت: شبکه سه توانست ابتکار خوبی به خرج دهد و شب‌های جمعه را که شب زیارتی امام حسین (ع) است برای پخش برنامه «مخاطب خاص» که به صورت زنده از کربلای معلی پخش می‌شود انتخاب کند که با استقبال فراوان مردم روبه‌رو شد.

دارا بودن ظرفیت ۱۵۰ برنامه در سال

معاون سیما افزود: شب‌های جمعه می‌تواند زمان مناسبی برای پخش برنامه معرفتی به صورت زنده از کربلای معلی باشد و پیشنهاد بنده این است برنامه‌ریزی باید صورت پذیرد که با توجه به مناسبت‌هایی که داریم علاوه بر دهه محرم و همین طور اربعین حسینی مناسبت‌های دیگری مانند ماه مبارک رمضان و دهه آخر صفر نیز برنامه‌های معرفتی را به صورت دهگی روی آنتن ببریم.

میرباقری به لزوم تغییرات ساختاری در «مخاطب خاص» اشاره و اظهار کرد: «مخاطب خاص» باید از حالت گفت‌وگو محور خارج شود و با تغییرات ساختاری و تنوع دادن به مهمانان و همچنین ضبط آیتم‌هایی از حضور مردم در حرم سیدالشهدا، ظرفیت روی آنتن بردن ۵۲ برنامه در سال را داراست که به نوعی می‌تواند تمام شب‌های جمعه سال را مهمان خانه مردم از کنار حرم سیدالشهدا باشد.

وی در ادامه تصریح کرد: پیش‌بینی بنده این است که برنامه «مخاطب خاص» با ورود کردن به بحث‌های فرهنگی، اجتماعی و تربیتی و با به کار گرفتن نیروهای مجرب و عدم تمرکز تنها بر روی موضوعات دینی و مذهبی می‌تواند هر سال بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ برنامه را تولید و به پخش برساند.

«مخاطب خاص» یکی از برنامه‌های برند رسانه ملی است

معاون سیما از انتخاب برنامه «مخاطب خاص» به عنوان یکی از پربیننده‌ترین برنامه‌های تلویزیون خبر داد و گفت: در همین مدت ما در صدا و سیما اصطلاح «برند» را برای برنامه‌های پر مخاطب و پر ببینده انتخاب و ارزیابی کردیم که برنامه مخاطب خاص طی یک سال اخیر توانست به یکی از برنامه‌های برند رسانه ملی تبدیل شود که باید این نشانه‌دار بودن استمرار داشته باشد و با تغییر ساختاری که اشاره کردم با مخاطب ارتباط تنگاتنگی برقرار کند تا بتواند به این پیشرفت ادامه دهد و خودش را در رتبه‌های بالای برنامه‌های پربیننده حفظ کند.

بهره‌مندی «مخاطب خاص» از ویژگی مکانی و زمانی

میرباقری در پاسخ به برخی انتقادها به پخش زنده برنامه «مخاطب خاص» هر هفته از کربلای معلی گفت: برنامه «مخاطب خاص» عناصری دارد که نیاز به تمرکز و اتمسفر مکانی دارد تا جایی که اظهارات کارشناس و مجری اگر در نقطه‌ای دیگر غیر از جوار حرم سیدالشهدا باشد فرق عمده‌ای نسبت به برنامه‌ای که از نقطه‌ای دیگر روی آنتن برود خواهد داشت و ممکن است از آن حس و حال معنوی به دور باشد. اگر بخواهم مصداقی عرض کنم مسلماً حس و حال کسی که در کنار حرم رضوی مشغول مناجات هست فرق آشکاری دارد با کسی که در کنار عکس حرم امام رضا (ع) قرار دارد.

وی ادامه داد: هر مکان و زمانی ویژگی‌های خاص خودش را داراست که برنامه «مخاطب خاص» از هر دو ویژگی قید زمان و مکان توانسته به نحو مطلوبی بهره مند باشد. قید زمان که این برنامه شب‌های جمعه مهمان مردم می شود و قید مکان که برنامه از کربلای معلی به صورت زنده روی آنتن می رود.

ضرورت پخش زنده برنامه از کربلا

معاون سیما در تکمیل صحبت‌هایش تصریح کرد: به صورت حرفه‌ای پخش برنامه از این مکان ضرورت دارد چه بسا که باید از ظرفیت‌های دیگری مانند به تصویر کشیدن حضور میلیونی مردم و حس و حال زائران حرم سیدالشهدا که اغلب با پای پیاده خودشان را به اینجا رسانند استفاده شود که البته در برنامه‌های اخیر «مخاطب خاص» این اتفاق افتاده است و ما مردم را در آیتم‌های مختلفی که از این برنامه پخش می‌شود بدون واسطه مشاهده می کنیم.

میرباقری با ذکر مثالی در ادامه اظهار کرد: جالب است بدانید ما وقتی تصاویر آرشیوی در مواقع اذان پخش می‌کنیم مردم با تماس می‌گیرند و درخواست می‌کنند که تصاویر زنده حرمین شریفین را در زمان اذان پخش کنید و برای مردمی که همیشه دل در گرو اهل بیت دارند پخش این گونه برنامه‌ها به صورت زنده از درجه اهمیت بالایی برخوردار است که ما هم وظیفه احترام متقابل در این خصوص برای مردم عزیز داریم.

پخش زنده برنامه‌های کربلا به همت مجاهدت سازمان اوج بود

وی درخصوص تاسیس استودیوی «عصر» مستقر در کربلا که توسط سازمان اوج صورت پذیرفته است گفت: این که چند برنامه تلویزیونی در ایام عزای سید و سالار شهیدان به صورت زنده از کربلای معلی از شبکه‌های مختلف سیما برای مردم عزیز کشورمان پخش می‌شود به برکت مجاهدت دوستان عزیز ما در سازمان هنری رسانه ای اوج است.

وی افزود: اگر این استودیوها برقرار نمی‌شد و این امکانات فنی نبود، این چشم‌انداز زیبا و این حال و هوای زائرین امام حسین (ع) در اختیارشان قرار نمی‌گرفت و کارشناسان نمی‌توانستند در شرایط مناسب برنامه‌های معرفتی خودشان را عرضه کنند و ما در جمهوری اسلامی بزرگترین امکانات استودیویی را در کربلا دارا هستیم که آن هم به همت سازمان اوج تاسیس گشته است.

وی در پایان این گفت‌وگو خاطرنشان کرد: مطلع شدم مستندی هم درباره چگونگی ساخت این استودیو ساخته شده است که مردم بتوانند از روند ساخت این استودیوی مجهز که دوستان ما در سازمان اوج در کربلا زحمتش را کشیده‌اند با خبر شوند که این اتفاق باعث خرسندی است.

نظرات بینندگان