arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۷۶۳۴
تاریخ انتشار: ۲۹ : ۱۸ - ۱۷ شهريور ۱۳۹۰

اطلاعیه مرکز بررسی جرایم سازمان‌یافته سپاه درباره "مراجعه ایرانیان به سایت‌های غیر اخلاقی"

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :


پس از انتشار خبری در یکی از خبرگزاری‌های رسمی کشور و تشویش اذهان عمومی، «مرکز بررسی جرایم سازمان‌یافته سپاه» در اطلاعیه‌ای به شفاف سازی در خصوص خبر مذکور و محورهای مطرح شده در آن از جمله آمار بازدید سایت‌های مستهجن و ارتش سایبری و پروژه‌های آینده مرکز پرداخته است.

در پی انتشار خبری در خروجی خبرگزاری فارس در تاریخ هفتم شهریور 1390 با عنوان «میزان مراجعه کاربران ایرانی به سایت‌های غیر اخلاقی در ظهر عاشورا» به نقل از «ابراهیم بیانی»، معاون اطلاعات سپاه استان فارس در جمع مدیران و مسئولان پایگاه‌های مقاومت بسیج ادارات استان و انعکاس آن از سوی وب‌سایت‌های داخلی و خارجی، پایگاه‌های خبری و فعالان فضای مجازی نگران صحت و سقم آمار ارائه شده در متن خبر شدند و کاربران وب فارسی شاهد اظهارات و واکنش‌های متفاوتی نیز از جانب مسئولان و دلسوزان در این حوزه بودند.
 
از آنجا که مرکز بررسی جرایم سازمان یافته، پیش از این پروژه‌های مختلفی از جمله «گرداب، فتنه عمیق، دارکوب و مرصاد» را در روند مقابله با جرایم سازمان‌یافته در فضای مجازی به انجام رسانده و اطلاع‌رسانی دقیق و گسترده‌ای نیز در قالب‌های گوناگون به وسیله رسانه‌های مختلف نموده است، نکات زیر به اطلاع کاربران فضای مجازی می‌رسد:

1. اخلاق حرفه‌ای حکم می‌کند خبرگزاری محترم فارس در انتشار اخباری از این دست که ممکن است موجب آزردگی و تشویش اذهان عمومی شود، دقت لازم را مبذول داشته و با هماهنگی سازمان یا دستگاه مربوطه اخبار مورد اشاره را منتشر کند.

2. پیش از این، بارها از سوی سخنگوی مرکز در مصاحبه‌های مختلف تأکید شده است، انتساب ارتش سایبری به سپاه پاسداران اقدامی انحرافی است؛ متن مصاحبه‌ها در پایگاه اطلاع‌رسانی گرداب قابل دسترس است.

البته این مرکز اعلام می‌کند در صورت بروز هر گونه تخلف از جانب هکرهای «کلاه سیاه» که مخل امنیت عمومی کاربران باشد، برخورد قاطع و قانونی مقتضی انجام خواهد شد.

3. آمار مورد اشاره در این جلسه که به وسیله خبرنگار حاضر در همایش به اشتباه منعکس شده، مربوط به پروژه گرداب بوده است و به طور مشخص بخشی از آمار به دست آمده از آمارگر «google stat» نصب شده در سایت «آویزون» به مسئولیت «سعید ملک پور» استخراج شده است. پر واضح است که این رویداد در سال 1387 حادث شده است.
 
4. آگاهان و فعالان فضای مجازی واقفند، سامانه آمارگر در حوزه فضای مجازی که نمایاننده میزان و حوزه فعالیت کاربران ایران باشد، تا کنون به بهره‌برداری نرسیده است و از این روی هرگونه ادعایی از این حیث فاقد اعتبار است.

5. با این همه، چشم بستن بر هجمه استکبار در قالب جنگ نرم در حوزه اینترنت نیز اقدامی ناشایست است.
 
مرکز بررسی جرایم سازمان یافته، پیش از این، بارها به کاربران اینترنت هشدار داده است که فعالیت در اینترنت با مخاطرات بسیاری همراه است که اکنون می‌توان گفت هر کاربر با بخشی از این مخاطرات دست به گریبان است. این مخاطرات در سه لایه اصلی فرهنگ، شامل ارزش‌ها، باورها و رفتار‌ها قابل سرشماری است. در سایر حوزه‌های کلان از قبیل اجتماع، سیاست و اقتصاد نیز کاربران آماج محتوای نامناسب هستند.

ترویج اباحه‌گری و ولنگاری اخلاقی در اینترنت ـ که البته مورد شکایت بسیاری از اقشار جامعه نیز هست ـ از اهمیت ویژه و فراوانی قابل توجهی در حجم مطالب و محتوای تولید و منتشر شده برخوردار است. در این بین، نقش موتور جستجوی گوگل در هدایت ناخواسته و به نوعی از روی اجبار کاربران ایرانی به سوی محتوای نامناسب و غیر اخلاقی و در ادامه ارایه آمار از نتایج جستجوی کاربران ایرانی که خود فریب و حیله‌ای است برای نشان دادن موفقیت آمریکا در جنگ نرم علیه ایران اسلامی، نباید از نظر دور داشته شود.
 
در پایان به اطلاع می‌رساند طی روزهای آینده، پروژه گرداب 2 رونمایی شده و اطلاعات مربوط به آن، به آگاهی مردم عزیز خواهد رسید.
نظرات بینندگان