arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۷۶۳۸۱
تاریخ انتشار: ۲۵ : ۲۰ - ۱۷ آبان ۱۳۹۶

بوریس جانسون در واشنگتن برای لابی با اعضای ارشد کنگره درباره برجام

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

وزیر خارجه انگلیس که برای رایزنی با اعضای ارشد کنگره آمریکا درباره ضرورت حفظ توافق هسته‌ای ایران به واشنگتن سفر کرده حفظ این توافق را برای امنیت جهان، «حیاتی» دانست.

به گزارش فارس، «بوریس جانسون»، وزیر خارجه انگلستان قرار است در واشنگتن با اعضای ارشد مجلس سنا و نمایندگان آمریکا دیدار و درباره توافق هسته‌ای ایران با آنها رایزنی کند.

در بیانیه‌ای که روی وب‌سایت رسمی دولت انگلیس قرار گرفته آمده جانسون در جریان این دیدارها بر اهمیت توافق هسته‌ای برجام برای امنیت جهانی تأکید خواهد کرد.

مطابق این بیانیه، وزیر خارجه انگلیس در بدو ورود به واشنگتن گفت: «توافق هسته‌ای ایران، دنیا را امن‌تر می‌کند. به همین دلیل، حیاتی است که جامعه بین‌المللی به آن پایبند بماند.»

وی در ادامه گفت: «[برجام] کارساز بوده و تا کنون باعث شده ایران ۹۵ درصد از ذخایر اورانیوم خود را کاهش دهد. اینها نکاتی است که در جریان دیدارهایم در ایالات متحده در هفته‌ جاری مطرح خواهم کرد.»

جانسون در ادامه تصریح کرد حمایت از حفظ برجام به معنی این نیست که نباید از برنامه موشکی و رفتارهای ایران در منطقه انتقاد کرد.

وی گفت: «حمایت از توافق هسته‌ای به معنی این نیست که ما نباید علیه رفتارهای مخرب ایران در حوزه‌های دیگر، از جمله برنامه موشک بالستیک و بازداشت ناعادلانه شهروندان دو تابعیتی بریتانیا انتقاد کنیم.»

او همچنین گفت: «با وجود این، حیاتی است ما مسائلی را که محکوم کردن ایران در آنها صحیح است با توافقی که تهدید ایران هسته‌ای را خنثی می‌کند، تلفیق نکنیم.»

وزیر خارجه انگلیس تصریح کرده که برجام حاصل ۱۳ سال «دیپلماسی خستگی‌ناپذیر» میان انگلیس، آمریکا، کشورهای اروپایی و ایران بوده است.

وی گفت: «اکنون زمان مناسبی برای به خطر انداختن این توافق نیست، بلکه وقت آن است که آمریکا و انگلیس بر قدرتمندی روابط میان خود تکیه کرده و روی پرداختن به فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده ایران در منطقه تمرکز کنند.»

جانسون قرار است در واشنگتن با «پال رایان»، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا؛ «کوین مک‌کارتی»، و «میچ مک‌کانل»، روسای اکثریت جمهوری‌خواه در مجلس نمایندگان و مجلس سنا؛ «باب کورکر»، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس سنا، «بن کاردین»، عضو ارشد دموکرات در کمیته روابط خارجی سنا، «اد رویس»، رئیس کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان و «الیوت انگل»، عضو ارشد دموکرات در این کمیته دیدار کند.

نظرات بینندگان